اسداله درویش‌ امیری در مراسم گرامیداشت روز مهندس:

استاندار زنجان: ایرانیان، پایه‌ گذار بناهای فاخر و شهرسازی نوین در دنیا بوده ‌اند/ ضرورت صادرات خدمات مهندسی کشور

۱۳۹۶/۱۲/۰۴ - ۱۵:۲۳:۲۴
کد خبر: ۶۸۰۹۳۷
استاندار زنجان: ایرانیان، پایه‌ گذار بناهای فاخر و شهرسازی نوین در دنیا بوده ‌اند/ ضرورت صادرات خدمات مهندسی کشور
استاندار زنجان با بیان اینکه ایرانیان، پایه ‌گذار بناهای فاخر و ساخت ‌و سازهای مهم و شهرسازی نوین در دنیا بوده ‌اند، گفت: معماران ایرانی، بدون بهره ‌مندی از امکانات و ابزارهای امروزی، بناهای فاخری ساخته ‌اند که این امر، موجب افتخار تاریخ گذشته، کنونی و آینده ملت ایران است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان:

 اسداله درویش‌ امیری در مراسم گرامیداشت روز مهندس، با بیان اینکه امروز هم اگر مهندسان جوان ایرانی بخواهند و اراده داشته باشند، می‌توانند کارهای بزرگی در زمینه طراحی، ساخت و تولید، انجام دهند، اظهار کرد: کشور در طول تاریخ از مردان و زنان بزرگی در رشته ‌های مختلف مهندسی، بهره‌مند بوده و جامعه ایرانی در این زمینه به پیشرفت و توسعه مطلوبی در ابعاد و زمینه‌ های مختلف، دست پیدا کرده است.
وی با اشاره به وجود بناهای تاریخی فراوان در کشور، ادامه داد: برای مثال در بررسی بنای تاریخی چهل ‌ستون اصفهان، مشاهده می ‌شود که با وجود نبود امکانات امروزی، این بنای فاخر به‌گونه ‌ای محاسبه و ساخته شده که با گذشت چندین قرن از ساخت آن، هنوز هم بازدید این مکان تاریخی، لذت ‌بخش است و مورد توجه جهانگردان و چهره‌ های مختلف از تمام نقاط دنیا قرار می‌گیرد. 
مقام عالی اجرایی استان با بیان اینکه هم اکنون نیز مهندسان ایرانی، افتخار آفرین بوده و در سطح دنیا خوش می ‌درخشند، به توسعه حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) در شهر کربلا اشاره کرد و افزود: مهندسین، متخصصین و فرزندان غیرتمند ایرانی با حفظ ماهیت فعلی حرم مطهر، سازه‌ ای اجرایی کرده اند که این سازه، یک کار مهندسی ویژه و منحصر به فرد قلمداد می شود.
درویش ‌امیری با تاکید بر توانایی‌ های مهندسان ایرانی در خصوص توسعه حرم مطهر امیرالمومنین (ع)، اضافه کرد: در این طرح، مراحل مطالعه، طراحی و ساخت 226 هزار مترمربع بنا در عرض 4 سال با روح معماری ایرانی-اسلامی و با اجرای بهترین و زیباترین سازه توسط مهندسین ایرانی به اتمام رسیده است. ضمناً تاسیسات این مجموعه، یکی از پیچیده‌ ترین و مجهزترین تاسیساتی است که گرمایش و سرمایش حرم فعلی و توسعه ‌یافته جدید را تامین می‌ کند.
استاندار زنجان با بیان اینکه جامعه مهندسین ایرانی، نقش بی ‌بدیلی در دوران دفاع مقدس داشتند که کمتر به آن پرداخته می ‌شود، گفت: هنگامی که از دوران دفاع مقدس و روزگار سخت ملت ایران در جنگ تحمیلی سخن به میان می‌آید، کمتر از حضور بخش مهندسی رزمی، سخن گفته می ‌شود و باید گفت حق مطلب در این خصوص ادا نشده و در حق این جامعه، به نوعی جفا شده است.
وی با بیان اینکه مهندسین ایرانی، سربازان جان بر کف دوران دفاع مقدس بودند که بستر عملیات را برای رزمندگان، فراهم می ‌کردند، افزود: این مهندسان و جوانان عاشق وطن، نیرو، استعداد، توانایی، هنر و نبوغ خود را به کار گرفته و هر روز پدیده ‌ای نو طراحی می کردند تا بستری را برای بهترین شیوه رزم با دشمن فراهم کنند.
درویش ‌امیری با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ ای به جامعه مهندسین کشور صورت گیرد، خاطر نشان کرد: با وجود گذشت سال ها از درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی، هنوز هم دستاوردهای علمی این دانشمند بزرگ ایرانی، محل رجوع همگان است؛ چرا که وی از بزرگترین فلاسفه، ریاضی دانان و دانشمندان پر افتخار ایرانی بود که پس از بزرگانی مانند فارابی، ابوریحان بیرونی، بوعلی سینا و رازی، ظهور کرد.
مقام عالی اجرایی استان، با اشاره به اینکه در قدیم، مهندس به شخصی اطلاق می‌شد که به علم هندسه آگاهی داشته باشد، یادآور شد: اکنون دامنه مهندسی، بسیار گسترده و وسیع شده و دانشجویان و دانش‌پ ژوهان در رشته های مهندسی معتبر و شناخته ‌شده در حال فراگیری هستند.
وی با تاکید بر صادرات خدمات مهندسی کشور، گفت: علیرغم اینکه جامعه مهندسین ایرانی از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار هستند، اما متاسفانه در صادرات خدمات مهندسی در هیچ رشته ‌ای، موفق عمل نشده است. لذا نباید ظرفیت نظام مهندسی کشور در جغرافیای ایران، محصور شود، بلکه باید فراتر از مرزهای کشور باشد.
درویش‌ امیری با تاکید بر شرکت و حضور مهندسین ایرانی در نمایشگاه‌ های تولیدکنندگان قطعات و قطعه ‌سازی در بخش‌ های گوناگون، افزود: گام بعدی، حضور در بازار مبادلات بین‌ المللی است که باید با سرعت بیشتری به این سمت، حرکت شود، چرا که با تعلل و رکود، مشکلی حل نمی ‌شود.
وی با انتقاد از تکراری و تقلیدی بودن طراحی ها و معماری ‌ها، اضافه کرد: متاسفانه همه پل‌ ها و ساختمان‌ ها به یک مدل، طراحی و ساخته شده و فضاهای مازاد زیادی در ساختمان ‌سازی کشور به چشم می خورد که برای این موضوع نیز باید چاره‌ ای اندیشیده شود.

 


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز