یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری:

پارک علم و فناوری استان زنجان افتتاح شد

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۱۵:۲۰:۲۴
کد خبر: ۶۸۹۹۷۹
پارک علم و فناوری استان زنجان افتتاح شد
با توجه به اینکه در سال های گذشته عملاً وجود پارک علم و فناوری در استان راه اندازی نشده بود و تنها به صورت ظاهری این مهم، تحقق یافته بود، تلاش ها و حمایت های زیادی از سوی مدیریت عالی استان به منظور راه اندازی واقعی و تحقق این مهم در زنجان صورت گرفت

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان ؛ یکی از اقدامات بسیار مهمی که در سالجاری با تلاش ها، اقدامات و پیگیری های مهندس درویش امیری مدیریت عالی استان محقق شد، راه اندازی پارک علم و فناوری استان بود. گفتنی است علیرغم اینکه اقداماتی در زنجان در طول سال های گذشته در این خصوص شروع شده بود، اما به دلایلی تاکنون، راه اندازی این پارک محقق نگردیده بود که با تلاش های صورت گرفته، مجوز پارک علم و فناوری در فروردین ماه سالجاری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد و البته نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، تلاش های مناسبی به منظور اخذ ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال آینده این پارک، انجام دادند و البته گفتنی است تلاش خواهد شد در آینده نزدیک، این پارک توسعه بیشتری یابد. همچنین با توجه به حمایت های مدیریت عالی استان، با بهره مندی از ظرفیت مجموعه های اداری استان، نهایت تلاش به منظور برطرف نمودن مشکلات این مجموعه صورت خواهد گرفت.

با توجه به اینکه در سال های گذشته عملاً وجود پارک علم و فناوری در استان راه اندازی نشده بود و تنها به صورت ظاهری این مهم، تحقق یافته بود، تلاش ها و حمایت های زیادی از سوی مدیریت عالی استان به منظور راه اندازی واقعی و تحقق این مهم در زنجان صورت گرفت و ردیف اعتباری و بودجه مستقلی نیز به صورت سالانه برای این پارک در نظر گرفته شد تا با راه اندازی آن بتوان، حمایت های لازم از واحدهای کوچک و خرده پای دانش بنیان در استان صورت گیرد و با تجمیع و هدایت فعالیت های این واحدها، علاوه بر جذب نیروهای نخبه در قالب فعالیت شرکت های دانش بنیان، سمت و سوی فعالیت ها را به مسیری هدایت کرد تا علاوه بر بازارآفرینی، ارزش اقتصادی این فعالیت ها بیش از پیش گردد.

شایان ذکر است پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغالزایی تخصصی، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است. پارک های علم و فناوری، محیط هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه و موسسات پژوهشی است که با تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه ها، به فعالیت های فناوری اشتغال دارند. هدف نهایی این هم نشینی، ایجاد چشمه های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقاء و انتشار آن است؛ به نحوی که تمامی و یا بخش عمده ای از فعالیت ها منتهی به محصولات فناوری شود و در این پارک ها به صورت حرفه ای قابل انجام باشد.

اهم این فعالیت ها شامل بازار سنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین حضور موثر در بازارهای فناوری جهان است.

وقتی آمار اشتغال حوزه آی تی افزایش می یابد

بر اساس ابلاغ مصوبه هیات وزیران، طرح توسعه اشتغال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل محتوا، شبکه و زیرساخت با هدف ایجاد 90 هزار فرصت شغلی، سهم اشتغال استان زنجان در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با کسر 30 هزار فرصت شغلی که به صورت متمرکز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های تابعه انجام خواهد شد، به نسبت جمعیتی استان به کشور برابر 793 نفر پیش بینی شده بود. 

در راستای اجرایی شدن برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی، اقدامات لازم در استان برای ایجاد و گسترش اشتغال در حوزه آی تی و آی سی تی در سالجاری شتاب بیشتری گرفته و با توسعه فعالیت ها و استقرار شرکت های حمل و نقل اینترنتی، تحویل آنلاین سفارشات، تامین کنندگان نرم افزارهای چند رسانه ای، تولید کنندگان تجهیزات و سامانه های امنیت شبکه های کامپیوتری و سامانه های بیمارستانی و دانشگاهی، تعداد 886 فرصت شغلی ایجاد شد. به گونه ای که 200 نفر در حمل و نقل هوشمند، 355 نفر در پروژه های طرح تکاپو، 94 نفر در فروشگاه های مجازی، 135 نفر از محل ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده وزارت و 102 نفر در برنامه های شرکت ملی پست در استان ایجاد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز