رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان:

تهدید جمعیت خرگوش ها در نهایت به ضرر انسان ها است

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۱۲:۵۸:۵۵
کد خبر: ۷۰۲۲۵۹
تهدید جمعیت خرگوش ها در نهایت به ضرر انسان ها است
سال گذشته لاشه 13 سر خرگوش از شکارچیان غیرمجاز در زنجان کشف و ضبط شد و در مجموع 83 قبضه سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز، 828 تیر انواع فشنگ و هفت قبضه چاقو، توسط محیط زیست این استان از 209 شکارچی متخلف به دست آمد.

به گزارش خبرگزاری برنا در استان زنجان؛رئیس محیط زیست استان زنجان گفت: رشد جمعیت خرگوش ها در زنجان بنا به چند دلیل اصلی، روند کاهشی به خود گرفته است.

علی قره چه لو : تهدید جمعیت خرگوش ها در نهایت به ضرر انسان ها است که باید با اتخاذ تدابیر مناسب ازجمله کاهش سمپاشی ها، تخریب نکردن زیستگاه ها، برقراری و حفظ امنیت و آرامش در زیستگاه های این گونه جانوری و جلوگیری از شکار غیرمجاز، به رشد جمعیت این جانور در استان کمک کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در طول سال های اخیر جمعیت خرگوش ها در شهرستان خدابنده سیر نزولی به خود گرفته و با توجه به نشانه های به دست آمده این گونه جانوری در این شهرستان در معرض انقراض است.
قره چه لو، افزود: گرگ ها بطور معمول از گرازها و خرگوش ها و برخی جوندگان دیگر تغذیه می کنند و چون جمعیت این گونه های جانوری در اراضی این شهرستان رو به کاهش است بنابراین این حیوان درنده به منظور تغذیه به دام ها و انسان ها حمله ور می شود.
وی با بیان اینکه، گرگ، روباه، مار، عقاب و انسان از دشمنان خرگوش ها محسوب می شوند، اظهار کرد: مراتع در واقع زیستگاه و پناهگاه اصلی خرگوش، سنجاب زمینی و موش صحرایی می باشد و شخم زنی و سمپاشی های پی در پی در این مراتع موجب می شود تا زیست آنها مورد تهدید واقع شود و با از بین رفتن این گونه های جانوری، امنیت غذایی گرگ و روباه به هم بخورد.
قره چه لو با بیان اینکه خرگوش در اکثر مناطق این استان یافت می شود افزود: شکارچیان خاطی و غیرمجاز نیز از عوامل تهدید کننده این گونه جانوری هستند که در صورت دستگیری با آنان برابر با قانون و بدون هیچ اغماضی برخورد می شود.
وی تصریح کرد: خرگوش های زیست کننده در طبیعت زنجان از نوع معمولی هستند و شکارچیان یقین بدانند که با شکار آنها، زنجیره غدایی برخی از گوشتخواران به هم می خورد.
 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز