استاندار زنجان:

ظرفیت ‌های لازم برای توسعه مشارکت‌ های مردمی در آموزش و پرورش، فراهم شود

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۱۴:۴۱:۱۲
کد خبر: ۷۱۶۱۴۵
ظرفیت ‌های لازم برای توسعه مشارکت‌ های مردمی در آموزش و پرورش، فراهم شود
استاندار زنجان با بیان اینکه راهکارها و ظرفیت‌ های لازم برای توسعه مشارکت ‌های مردمی و به‌ ویژه گسترش مدارس غیر دولتی، در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار گیرد، گفت: جهت ایجاد مدارس غیر دولتی، منعی برای واگذاری مدارس نیمه‌ کاره اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛گسترش مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی از وظایف و رسالت ‌های اصلی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: تاسیس مدارس غیر دولتی توسط وزارت آموزش و پرورش از دهه 70 شروع شد و تاکنون باید بیش از 30 درصد دانش ‌آموزان کشور، تحت پوشش این مدارس قرار می ‌گرفتند که این میزان، هم اکنون حدود 11/5 درصد است.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم موفقیت در توسعه مدارس غیر دولتی، دخالت ‌های خارج از آموزش و پرورش به ‌ویژه در موضوع شهریه مدارس غیر دولتی است، افزود: وقتی خدمات فوق ‌العاده و ویژه‌ ای از سوی این مدارس ارائه می ‌شود، باید هزینه ‌های آن نیز پرداخت شود. لذا امیدواریم با مشارکت جامعه و گسترش مدارس غیر دولتی، شاهد این باشیم که حداقل 50 درصد دانش‌آموزان کشور، تحت پوشش این مدارس قرار گیرند.
درویش ‌امیری با اشاره به اینکه 13 هزار نفر از دانش ‌آموزان استان در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند، خاطر نشان کرد: دلایل نبود مدارس غیر دولتی و عدم مشارکت مردم در برخی مناطق استان باید در دستور کار شورای آموزش و پرورش قرار گیرد.
استاندار زنجان با اشاره به دستورالعمل سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص تامین شرایط لازم از سوی مدارس غیر دولتی، ابراز کرد: به‌ طور کلی 2 نوع مدرسه غیر دولتی و غیر انتفاعی در کشور وجود دارد. یکی مدارس نوساز بوده که مشکلی از نظر استحکام بنا ندارند، اما نوع دیگر، مدارس استیجاری بوده که عمدتا از ساختمان‌ های قدیمی هستند. لذا باید یک مهلت 3 تا 5 ساله جهت تامین شرایط لازم در اختیار متولیان این مدارس قرار گیرد.
وی با بیان اینکه 3 سال، مدت لازم و کافی برای تامین شرایط لازم و بررسی و تجدید نظر برای ادامه فعالیت مدارس می ‌باشد، گفت: همه مسئولین باید بر اصل موضوع استحکام بناهای آموزشی، پافشاری کنند، اما نباید بیش از حد، سخت‌ گیری شود؛ چرا که متقاضی با عقد قرارداد و استقرار 3 ساله در محل در تلاش برای جذب دانش ‌آموز، شناسایی محیط و معرفی ظرفیت‌ های موجود خود می ‌شود و کمتر از این مدت نیز مقرون به صرفه نبوده و انگیزه لازم را هم در متقاضی به وجود نمی ‌آورد.
درویش‌امیری با اشاره به شعار سالجاری در برنامه‌ های غنی ‌سازی اوقات فراغت دانش‌ آموزان تحت عنوان «هر دانش‌آموز یک مهارت»، اظهار کرد: سال گذشته، اداره کل فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی از محل اعتبارات استانی، تجهیز شدند که باید از ظرفیت آنها برای تحقق این شعار، استفاده شده و امکانات و ظرفیت ‌های این مجموعه‌ ها در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

 

 

نظر شما