مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان:

۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند

۱۳۹۷/۰۴/۰۱ - ۱۶:۰۶:۴۶
کد خبر: ۷۲۰۷۷۲
۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با تاکید بر اهمیت توجه به قشر سالمند در جامعه، گفت: سالمندان، 10 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و مطابق برآوردها در سال های آتی، این میزان افزایش خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  مسیح اله سلطانی در جلسه شورای سالمندی استان، با بیان اینکه افزایش جمعیت سالمندی در دنیا و ایران قابل لمس بوده و این امر در کشورهای در حال توسعه بیشتر است، اظهار کرد: این وضعیت در ایران نیز شرایط خاص خود را دارد و به دنبال افزایش جمعیت، در سال های آتی افزایش جمعیت سالمندی را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه سال 65، میزان جمعیت سالمندی استان کمتر از 5 درصد بوده و امروز این رقم به 10 درصد رسیده است، افزود: جمعیت سالمندی استان طی این مدت، بیش از 2 برابر شده است و این امر در حالی اتفاق افتاده که رشد جمعیت طبیعی بوده، اما در 30 سال آینده شاهد رشد چند برابر جمعیت سالمندی خواهیم بود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه باید نیاز سالمندان در جامعه اولویت بندی شده تا بر اساس این اولویت بندی، برای آن برنامه ریزی صورت گیرد، یادآور شد: یکی از موضوعات حوزه سالمندی، انزوای اجتماعی سالمندان بوده که این موضوع در کنار تامین نیازهای اولیه آنها همچون معیشت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه باید به نیازهای هر بخش نگاه جداگانه داشت، خاطر نشان کرد: نباید برای تمامی سالمندان یک نسخه واحد در نظر گرفت و باید متناسب با نیاز آنها برنامه داشت، چرا که یکی از مشکلات در این راستا، اقدامات جزیره ای دستگاه ها بوده که اگر سند جامع سالمندی تبدیل به قانون شود،  بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
سلطانی به اقدامات دولت برای سالمندان اشاره کرد و گفت: دولت اقدامات زیادی برای جمعیت سالمندی انجام داده، اما هنوز بخش هایی از جامعه سالمندی اطلاعاتی از این اقدامات ندارند، خصوصا 30 درصد از جمعیت سالمندی استان تحت پوشش هیچ دستگاهی نیستند که باید به آنها توجه شود. 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه باید تغییر رویکرد در خدمت رسانی به سالمندان داشت، افزود: باید با عبور از نگاه های سنتی و با توجه به شرایط جدید که در کشور حاکم است، اقداماتی را انجام داد و  بحث آسیب های سالمندی در جامعه مورد تاکید قرار داده شود. 
وی تعریف برخی وظایف توسط دستگاه ها جهت خدمات دهی به سالمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: متناسب با نیاز سالمندان و توان دستگاه ها، باید وظایفی تعریف شود تا خدمات واقع گرایانه به جمعیت سالمندان، تعریف و عملیاتی شود.
سلطانی نوبت دهی به سالمندان در مراکز درمانی را یادآور شد و تاکید کرد: برای برخی از جمعیت سالمندی استان، اولویت جهت نوبت دهی برای مراکز درمانی در نظر گرفته شود و دستگاه ها متناسب با نیاز سالمندان اقداماتی برای کاهش مشکلات آنها انجام دهند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان خواستار بررسی برخی از اقدامات استان های دیگر در این خصوص شد و گفت: ضروری است تا برخی از ایده ها و اقدامات موثر استان های دیگر مورد بررسی قرار گرفته و گزارش شود تا با الگوبرداری مناسب، آنها را بومی سازی کرد.
وی با بیان اینکه برخی سالمندان شرایطی دارند که امکان نگهداری از آنها در خانواده ها نیست، خاطر نشان کرد: دستگاه های حمایتی باید برای این سالمندان مراکزی را پیش بینی کنند و این مراکز می توانند به صورت تمام وقت و نیمه وقت فعالیت کنند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز