دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان:

۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر تریاک جهان، توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شده است

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۲:۰۲:۵۱
کد خبر: ۷۲۱۱۱۵
۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر تریاک جهان، توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شده است
عبدالرضا شهبازی در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اظهار کرد: طبق گزارش سال 2016 دفتر دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل کشفیات تریاک با 17 درصد کاهش به 526 تن رسیده است که 75 درصد از این میزان را جمهوری اسلامی ایران کشف نموده است. همچنین کشفیات هروئین با 5 درصد افزایش به 81 تن رسیده است که معادل 17 درصد از این میزان را ایران کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: بر اساس گزارش سال 2016 میلادی دفتر UNODC از ۵۲۶ تن کشفیات تریاک در جهان، سهم ایران ۷۵ درصد و از ۲۱ تن مرفین، سهم ایران ۶۱ درصد است.

 شهبازی ادامه داد که کشفیات مرفین با 46 درصد کاهش به 21 تن رسیده است که معادل 61 درصد از این میزان را ایران کشف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش بسزایی در فرهنگ سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و اطلاع‌رسانی خطرات ناشی از اعتیاددر جامعه دارند؛ گفت: همه باید در این زمینه پای کار باشند و همکاری کنند.

دبیر شورا با اشاره به اینکه باید در پایان برنامه ششم توسعه ۲۵درصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد باید کنترل و کاهش یابد و باید با اتخاذ تدابیری بتوانیم به آن تکالیف و اهداف موردانتظار برسیم.

شهبازی تصریح کرد:  خانواده رکن اصلی پیشگیری از اعتیاد است ، متاسفانه  50درصد  خانواده‌های معتادان پس از سه سال متوجه اعتیاد یکی از اعضای خانواده خویش  شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر فرد معتاد به صورت مستقیم حداقل با چهار نفر در ارتباط است و این درگیری نگران کننده است که اگر نتوانیم تدابیر خاصی برای این امر داشته باشیم با مشکل مضاعفی روبرو خواهیم بود.

دبیر شورا تصریح کرد که بر اساس تدابیر شایسته دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر و  فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر برای اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر، زمینه مشارکت فعال سازمانهای مردم نهاد  در این ماموریت خطیر فراهم شده است و امروز  مصرف شیشه در ایران از رتبه دوم در جهان به رتبه سوم رسیده است که باید گام به گام به در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و کنترل اعتیاد و  رسیدن وضعیت مطلوب با مشارکت فعال مردم  تلاش مضاعف بعمل آید.

شهبازی با بیان اینکه در حال حاضر انواع موادمخدر به بیش از ۷۰۰ نوع رسیده و متاسفانه در سالهای اخیر  اراضی زیر کشت و تولید مواد مخدر در کشور همسایه افغانستان بطور قابل توجهی افزایش یافته ، به ‌طوری که سالانه،9هزار تن مواد مخدر در این کشور تولید می‌شود و با توجه به هم‌جواری با این کشور، ایران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته حدود ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز در عرصه مبارزه با موادمخدر تقدیم شده است، افزود: بیش از ۵۰ درصد زندانیان کشور مربوط به جرائم موادمخدر است و ۵۵ درصد طلاق‌ها و ۶۵ درصد از همسرآزاری و ۲۰ درصد جرائم منکراتی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

کاهش 20 درصدی میزان مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر استان زنجان

دبیر شورا عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی صورت گرفته در استان، و کاهش 20 درصدی میزان مرگ و میرهای ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در سطح استان در سال 96 هستیم که این امر بیانگر دستیابی به نتایج مثبت و موفقیت‌آمیز در کاهش آسیب  به ویژه در بخش درمان می‌باشد.

شهبازی افزود: در مجموع در حوزه درمان ۹۳ مرکز درمانی در سطح استان فعالیت می‌کنند و تاکید و تلاش اصلی متمرکز بر این امر می‌باشد که فرآیند انجام درمان به صورت کامل و دقیق صورت گرفته و در کنار آن مساله بسیار مهم صیانت اجتماعی نیز تحقق یابد.

  وی ادامه داد: در استان زنجان ۱۰ کمپ وجود دارد که همه آنها دارای مجوز می‌باشند و تلاش می‌گردد تا همه مراکز اقامتی درمانی و کمپ‌های استان به استانداردهای نسبی قابل قبول  دست یابند.

 این مقام مسئول در استان با بیان اینکه در حوزه صیانت اجتماعی خوشبختانه اقدامات نسبتا" خوبی در حال انجام است ، هرچند در این حوزه افکارعمومی انتظارت بیشتری دارند .

شهبازی با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر صرفا وظیفه دولت نیست، ، اگر مشارکت فعال مردم در امر مبارزه با موادمخدر وجود نداشته باشد تلاش دولت به تنهایی نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت.

وی خاطرنشان‌ کرد: اعتیاد پشت درب منزل همه ما قرار دارد و همه اقشار جامعه در معرض تهدید اعتیاد هستند. و براساس تحقیقات انجام شده  متاسفانه دوستان با 41/71درصد عامل اعتیاد بعنوان اولین پیشنهاد دهنده مصرف مواد هستند که نشان می‌دهد خانواده‌ها باید نظارت بیشتری به انتخاب دوستان فرزندان  داشته باشند .

 دبیر شورا ادامه داد:  علی رغم تغییر الگوی مصرف کماکان تریاک با ۶۶.۷ درصد در راس مصرف مواد قرار دارد .

  شهبازی به مخدر "گل" و تفکر نادرست در رابطه با آن نیز اشاره کرد و گفت: خطرات توهم‌زایی گل به مراتب چندین برابر شیشه است ولی بنا به تفکرات غلط، سهولت تولید  استفاده از آن رو به رشد است.که آگاهسازی بیشتر  خانواده ها وافکارعمومی را می طلبد.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه ها در کاهش مصرف کراک در جامعه ناشی از تبیین پیامدها و خطرات جبران ناپذیر  مصرف این مواد پر خطر  بر همراهی بیش از پیش اصحاب رسانه و مطبوعات در جلب مشارکت فعال مردم و ارتقاء فرهنگ عمومی برای مبارزه همه جانبه با مواد مخدر تاکید کرد.

 شهبازی در ادامه با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مردم در رابطه با اعتیاد در جامعه نگرانی دارند، و 75 درصد مصرف‌کنندگان مواد بین سنین ۱۵ تا 39 سال هستند که  مبین نیروی مولد وکار  جامعه که قابل تامل می باشد .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز