مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان:

عصبانیت نماینده مخالف دولت از عملکرد موفق استاندار زنجان طبیعی است/ عصر رفتارهای پوپولیستی گذشته است

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۳:۵۶:۲۳
کد خبر: ۷۲۱۲۰۶
ادریس سالاری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان: این نماینده محترم مجلس نیز باید در مقابل تک‌تک حرف‌هایی که می‌زند، کارهایی که می‌کند و تصمیمات خود در مقابل مردم پاسخگو باشد و باید بداند که همواره در معرض قضاوت مستقیم مردم قرار دارد و بایستی هم در مقابل دادگاه عدل الهی و هم دادگاه تاریخ و اذهان عمومی پاسخ دهد. مدیریت عالی استان علاقه‌مند نیست وقت و انرژی خود را به جای پرداختن به مسائل توسعه‌ای و خدمت به مردم، در چالش های بی ثمر و بی اهمیت این چنینی صرف کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان عصبانیت نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با وجود موضع‌گیری های مخالف دولت، از عملکرد استاندار زنجان را امری طبیعی و نشان دهنده موفقیت مدیریت ارشد استان در پیشبرد اهداف دولت دانست و گفت: مخالفت‌ها و موضع گیری های گروه های مخالف دولت نشان می‌دهد که استاندار زنجان عملکرد موفقی در استان داشته که نماینده مخالف دولت در مقابل او موضع می‌گیرد و تلاش بر تغییر او دارد، لذا ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و کسانی که چنین مواضع و کارشکنی هایی دارند باید آماده پرداخت هزینه آن هم باشند. 

پس از آن که نماینده زنجان و طارم در مجلس در اظهاراتی خطاب به مدیریت استان گفت که «استاندار زنجان باید تاوان تصمیمات اشتباهش را بدهد»، مدیرکل روابط‌عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری زنجان در واکنش به این اظهار نظر تأکید کرد که «مدیریت استان کار خودش را می‌کند و برنامه‌های خود در راستای توسعه استان را پیش می‌برد.» 

هفته گذشته پس از انتشار خبر معرفی مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان، علی وقف‌چی در اظهار نظری تند اعلام کرد که استان تبدیل به مرکزی برای مدیریت نیروهای غیربومی شده است و با توجه به این‌که مدیر ارشد استان در مدت حضور خود نیروهای غیربومی را روی کار آورده است باید تاوان تصمیمات اشتباهش را بدهد. 

وقف‌چی هم‌چنین با اشاره به این موضوع که بیش‌تر مدیران زنجان از استاندار گرفته تا زیرمجموعه‌اش غیربومی هستند و در این مورد قبلاً به استاندار تذکر داده است، وعده رایزنی با مسئولان کشوری درباره تصمیمات استاندار را داد و در این بین اعلام کرد موضوع برکناری استاندار را هم پیگیری می‌کند. 

اما مدیرکل روابط‌عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری زنجان پس از این اظهارنظرها با تأکید بر این که انتخاب مدیران بر اساس شایستگی‌ها و تخصص‌ افراد و چارچوب‌های قانونی صورت می گیرد، گفت: اصولاً در انتصاب‌ها و انتخاب مدیران سعی می‌شود کسی در جایگاه مدیریتی قرار گیرد که توانایی اداره مجموعه تحت مدیریت خود را داشته باشد و در این میان پرهیز جدی از جنگ‌های زرگری و چالش‌های رسانه‌ای از سیاست‌های استاندار زنجان است. 

ادریس سالاری ادامه داد: مدیریت عالی استان علاقه‌مند نیست وقت و انرژی خود را به جای پرداختن به مسائل توسعه‌ای و خدمت به مردم، در چالش های بی ثمر و بی اهمیت این چنینی صرف کند. 

وی با اشاره به شرایط حساس داخلی، منطقه ای و بین المللی کشور اظهار کرد: اکنون که کشور به لحاظ مسائل سیاسی و اقتصادی در شرایط دشواری به سر می‌برد، با توجه به سیاست‌های هجومی که رئیس‌جمهوری آمریکا و متحدان وی در عربستان سعودی و اسرائیل در پیش گرفته اند، در کنار برخی چالش‌های داخلی و اقتصادی، همه تمرکز مدیریت عالی استان بر حل مشکلات مردم استان معطوف شده و قطعا در چنین شرایطی ورود به مسائل حاشیه‌ای، ثمری جز کُندی شتاب توسعه استان و ایجاد ناامیدی، دل‌زدگی و نگرانی در سطح جامعه نخواهد داشت. 

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان تأکید کرد: یکی از نمایندگان مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی که اخیرا عنوان نموده اند " آقای استاندار باید پاسخگو باشند"، قطعا واقف هستند که تمامی مدیران و مسئولین کشور در قبال وظایف خود باید پاسخگوی ملت باشند. در جمهوری اسلامی، بعنوان نظام برآمده از رای مردم، باید همه مسئولین در قبال وظایفی که بر عهده می گیرند به مردم پاسخ دهند چراکه مردم هزینه های سنگینی را برای برکناری نظام خودکامه شاهنشاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای مردم متحمل شده اند. 

وی تصریح کرد: حتی نمایندگان مجلس نیز باید پاسخگوی عملکرد و تصمیمات خود باشد. کسی که رأی مردم را أخذ می‌کند و چهار سال دیگر احتمالاً باز قصد حضور در مجلس را دارد باید گزارشی از عملکرد خود به مردم ارائه دهد و نشان دهد طی مدت مسئولیت خود از امتیازات و اختیاراتی که داشته در جهت تأمین منافع مردم استفاده کرده یا تلاش داشته منافع فردی، باندی و جناحی یک جریان خاص را در حوزه نمایندگی خود دنبال کند. این نماینده محترم مجلس نیز باید در مقابل تک‌تک حرف‌هایی که می‌زند، کارهایی که می‌کند و تصمیمات خود در مقابل مردم پاسخگو باشد و باید بداند که همواره در معرض قضاوت مستقیم مردم قرار دارد و بایستی هم در مقابل دادگاه عدل الهی و هم دادگاه تاریخ و اذهان عمومی پاسخ دهد. 

سالاری در سخنان خود در تفسیر موضوع «استفاده از نظرات نمایندگان مجلس در انتصاب‌ مدیران» نیز اظهار کرد: سیاست دولت تدبیر و امید بر تعامل است و دولت تلاش نموده با تاکید بر حفظ انسجام و همدلی میان قوا، با احترام به نظرات و نگاه نمایندگان مجلس، در انتخاب مدیران از نیروهایی استفاده کند که تقابلی با نمایندگان نداشته باشند و از سویی دیگر استقلال قوا هم به رسمیت شناخته شود. 

سالاری افزود: مشورت گرفتن از نمایندگان مجلس در همه دولت‌ها بوده و به فراخور زمان کم‌رنگ یا پررنگ شده است. ممکن است مدیری استقلال عمل بیش‌تری برای خود قائل باشد و مدیر دیگری نگاه حمایتی مجلس را در پیشبرد توسعه استان ضروری تر بداند که در دولت تدبیر و امید، مدیریت ارشد استان، نگاه دوم را بیش‌تر می‌پسندد و علاقه دارد با جلب نظر نخبگان، فعالین سیاسی، احزاب، نمایندگان و تمامی ظرفیت ها و نیروی موجود در فضای سیاسی استان، همراهی لازم را برای خدمت به مردم داشته باشد. 

وی آرامش و همدلی موجود در فضای استان را موجب رضایتمندی مردم، نخبگان، احزاب، روحانیون، دانشگاهیان و طبقات مختلف اجتماعی و سیاسی در استان زنجان دانست و افزود: این میزان از رضایتمندی عمومی، مؤید عملکرد موفق مدیریت ارشد استان در اجرای سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید در زنجان می باشد، هرچند مشکلات و نواقصی نیز به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد که پیگیری و رفع جدی آن در دستور کار دولت و مدیریت عالی استان قرار دارد. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان در واکنش به این اظهار نظر که مدیریت ارشد استان باید پاسخ ویژه‌ای به دخالت‌ها از سوی برخی نمایندگان داشته باشد نیز گفت: اگر بخواهیم وارد این چالش‌ها شویم باید کل کار در استان را تعطیل کرد ولی رویکرد مدیریت ارشد استان اینگونه است که در میدان عمل و خدمت به مردم، پاسخ لازم را ارائه دهد. 

وی با بیان اینکه، گاهی پرداختن به مسائل بی‌اهمیت و حاشیه ای موجب می شود حاشیه سازان گمان کنند بحث جدی را مطرح کرده اند و کشمکش ها ادامه می یابد که این امر به صلاح توسعه استان و منفعت مردم نیست، تصریح کرد: مسئولان نباید با انتشار مجادلات و اختلافات سیاسی خود در سطح عمومی جامعه موجب یاس و ناامیدی مردم شوند و اگر هم فردی این اشتباه را مرتکب شد و منافع باندی خود را به منافع مردم ترجیح داد باید با مدیریت فضا، از ورود به چالش ها پرهیز شود. 

این مسئول با اشاره به اظهارات تند یکی از نمایندگان استان در مجلس تأکید کرد: قطعا این رفتار نماینده مجلس نشان می دهد که از عملکرد مدیریت ارشد استان ناراحت است و با بررسی عملکرد این نماینده در طول بیش از دو سال گذشته، می‌بینیم که همیشه به‌عنوان مخالف دولت ظاهر شده و در طرح سؤال از رئیس‌جمهوری و طرز برخورد با رئیس‌کل بانک مرکزی نشان دادند که پیرو چه نوع برخورد و تفکری هستند. 

وی با بیان اینکه برخی حتی یک روز سابقه اجرایی ندارند و نمی‌دانند مناسبات اداری و اجرایی کشور چیست و نماینده مردم در مجلس چه وظایفی دارد، به برخی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان زنجان اشاره کرد و گفت: امروز استان زنجان جزو پنج استان اول کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و از استان‌های بزرگ کشور پیشی گرفته است. 

سالاری ادامه داد: پیشرفت 50 درصدی عملیات اجرایی پروژه دوخطه-کردن راه آهن زنجان-تهران طی 18 ماه اخیر که از مصوبات برزمین مانده سفر مقام معظم رهبری در سال 83 به استان زنجان بود و نیز انعقاد 13 هزار قرارداد جدید تامین اجتماعی که نشان از ایجاد فرصت های جدید اشتغال در سال 96 در استان دارد در کنار رشد 21 درصدی تحقق در آمدهای استان و کسب رتبه چهارم کشوری در ارائه تسهیلات طرح رونق اقتصادی علیرغم محدودیت های مالی و اعتباری دولت از اقدامات مهمی است که در استان زنجان انجام شده است. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان به حل مشکل 12 ساله توقیف سند شهرک صنعتی خرمدره، رفع مشکل تامین منابع مالی شرکت پتروشیمی زنجان پس از قریب به 10 سال و افزایش 54 درصدی صادرات و 62 درصدی درآمدهای گمرک طی سال گذشته در استان زنجان اشاره نمود و خاطر نشان کرد: تمامی این موفقیت ها تنها بخشی از دستاوردهای دولت دوازدهم با مدیریت مهندس درویش امیری در همراهی مدیران در استان زنجان به شمار می رود و نمی توان از شاخص ها و آمار معتبر ارائه شده در راستای شتاب دهی به توسعه استان در این مدت چشم‌پوشی کرد. 

ادریس سالاری در بخش دیگری از این مصاحبه، با اشاره به موضوع انتخاب مدیران بومی در استان که مدت‌هاست در فضای سیاسی اظهارنظرهای بسیاری را به دنبال داشته اشاره نمود و آن را از تصمیمات دولت برشمرد و افزود: در دولت یازدهم گرایش به این سمت بود که اغلب استانداران از میان افراد و مدیران بومی هر استان انتخاب شوند اما این سیاست با شکست مواجه شد و دولت دوازدهم تصمیم گرفت سیاست حضور استانداران غیربومی را دنبال کند و امروز تعداد اندکی از استان‌های کشور استاندار بومی دارند. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان تأکید کرد: یکی از مسائلی که ما در دنیای امروز با آن مواجهیم، موضوع شایسته‌سالاری، تخصص و کارنامه عملکرد افراد است. عصر رفتارهای پوپولیستی گذشته است و مردم به عملکرد موفقیت مدیران در انجام وظایف و خدمت به مردم نگاه می‌کنند. ممکن است مدیری بومی باشد با عملکردی ضعیف و برعکس مدیری غیربومی باشد که تخصص دارد و کارنامه درخشانی ارائه می‌کند. لذا امروز در بخش های مدیریتی جهان، چه در بخش خصوصی و یا دولتی از کسانی که تخصص بالاتری دارند استفاده می شود. 

این مسئول اظهار کرد: مطرح‌کردن موضوع بومی یا غیربومی بودن مدیران استان بحثی انحرافی است و حتی استان‌های متعصب کشور نیز پی به خطاهای خود در این مورد برده‌اند و با کنار گذاشتن تعصبات خود به شایسته سالاری روی آورده اند. بحث اصلی این است که آیا مدیر مورد نظر می‌تواند از عهده مجموعه‌ای که مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد برآید یا نه. 

سالاری یادآور شد: در استان زنجان نیز در ابتدا تلاش بر استفاده از نیروهای بومی و ظرفیت های منطقه‌ای است اما مشکلی که در زنجان داریم این است که برخی فکر می‌کنند بومی‌بودن یعنی حضور در مرکز استان و قبول ندارند که یک طارمی یا ابهری و یا خدابنده‌ای هم می‌تواند در استان مدیر باشد که این مسئله سبب واگرایی در استان می‌شود. 

وی جابه‌جایی مدیریتی را امری طبیعی دانست و گفت: بومی‌بودن مدیر تنها یکی از ویژگی هایی است که باید درکنار سایر ویژگی‌های شخصیتی و توانمندی های مدیریتی به آن پرداخته شود. 

مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان بار دیگر با اشاره به اظهار نظرهای نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تأکید کرد: قانون فصل‌الخطاب است و وظیفه هر کدام از بخش‌های حاکمیتی را مشخص کرده و در نظام‌های جمهوری و دموکراتیک مانند نظام جمهوری اسلامی، تفکیک قوا به رسمیت شناخته شده است. 

سالاری به همه مسئولان توصیه کرد که در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند و به تعهدات خود در قبال مردم در چارچوب قانون پایبند باشند و گفت: از این نماینده مجلس هم انتظار می‌رود در حوزه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن که برایش سوگند یاد کرده، تمرکز کند چراکه مردم انتظاری فراتر از این، نه از ایشان و نه از هیچ یک از نمایندگان مجلس ندارند.

 

 

نظر شما