به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران؛

طرح ملی بازآفرینی برای هزار و ۳۳۴ محله در کشور، تدوین شده است

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۱۹:۳۰:۰۶
کد خبر: ۷۲۱۷۶۸
طرح ملی بازآفرینی برای هزار و ۳۳۴ محله در کشور، تدوین شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه طرح ملی بازآفرینی شهری برای هزار و 334 محله در کشور با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر تدوین شده است، گفت: این طرح به‌ صورت اقدام مشترک و با هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ های مختلف و با پرداخت تسهیلات مشارک مدنی به سازندگان، اجرا می ‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری پیگیری اساسی 5 موضوع مهم را به سران قوای سه ‌گانه، تکلیف کردند که یکی از آنها، جامعه هدف بازآفرینی شهری در بافت ‌های فرسوده و سکونتگاه‌ های غیر رسمی است، اظهار کرد: مبتنی بر فرمان صادره، مجلس شورای اسلامی در مواد 59 تا 62 قانون برنامه ششم توسعه، تکالیفی را برای دولت تبیین کرد که بر این اساس، مقرر شد سالانه بیش از 270 محله کشور، بازآفرینی شود.
وی با بیان اینکه این طرح، حاصل 3 دوره تجربه خوب و بد گذشته است، خاطر نشان کرد: در 30 سال گذشته و پس از پایان جنگ تحمیلی، 3 برنامه در کشور تجربه شد که اولین برنامه، نوسازی و بهسازی بافت ‌های فرسوده شهری با رویکرد تصمیم ‌گیری از بالا به پایین و با در نظر گرفتن انتفاع دولت بود که کاملا پروژه ‌محور اجرا شد و منافع ساکنین را در نظر نمی ‌گرفت.
وی ادامه داد: برنامه دوم به دلیل توسعه و ایجاد جاذبه ‌های شهری و شهرک ‌سازی‌ ها اتفاق افتاد که با این کار، جذابیت زندگی شهری، بالا رفت و سکونتگاه‌ های غیر رسمی، تشکیل شد.
عشایری با اشاره به اینکه دولت بر اساس برنامه دوم، ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاه‌ های غیر رسمی را در دستور کار خود قرار داد، افزود: این امر، ورود بانک جهانی را در پی داشت، اما با راه ‌اندازی این برنامه و روی کار آمدن دولت‌ های نهم و دهم و آغاز تحریم‌ ها بر علیه ملت ایران، بانک جهانی از ادامه کمک ‌ها امتناع کرد که برنامه سوم، تبدیل به ساخت مسکن مهر شد که مشکلات را دو برابر کرد؛ چرا که ساخت مسکن مهر، صرفا توسط دولت انجام شد و مشارکت بخش خصوصی را در پی نداشت. لذا این 3 تجربه، سبب شد که برنامه طرح ملی بازآفرینی شهری، تغییر ماهیت داده شود؛ به طوری که رویکرد این طرح، پایین به بالا و محله‌ محور شده و نیازهای ذاتی محلات در نظر گرفته می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت‌ های این طرح در 9 بُعد انجام می‌ شود، ابراز کرد: 3 بُعد، کاربری و 6 بُعد، اجتماعی هستند که ابعاد کاربری شامل نوسازی، بهسازی و مقاوم‌ سازی مسکن است.
وی با تاکید بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این طرح، ادامه داد: محله، یک سازمان اجتماعی است که فرهنگ خاص خود را دارد و هر اتفاقی باید بر اساس فرهنگ حاکم بر آن محله بیفتد. لذا برای رسیدن به هدف ارتقای زندگی شهروندان ذیلِ سیاست عام توسعه عدالت اجتماعی، باید به جریان اجتماعی، توجه خاصی شود که در این زمینه رسانه‌ ها می توانند نقش بسزایی داشته باشند.
عشایری با بیان اینکه 23 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده که از سال 1397 تا 1401 اجرا می ‌شود، گفت: یکی از منابع این طرح، اراضی ملیِ ملکیِ وزارت راه و شهرسازی است که در جوار بافت‌ های پنج‌گانه تاریخی، فرسوده، سکونتگاه ‌های غیر رسمی، حاشیه‌ ایِ روستایی و ناهمگونِ شهری قرار گرفته که جهت شتاب ‌دهی برنامه ملی باید در اختیار این طرح قرار داده شود و منبع دیگر، موضوع بند «هـ» تبصره یک قانون بودجه 97 موضوع معابر و محلات شهری است که از سال 96 جزء سهمیه رایگان شهرداری ‌ها در قانون آمده و این ظرفیت نیز باید در قالب اقدام مشترک به این طرح، اختصاص یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز