رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان خبر داد:

ممنوعیت کاشت چمن و بزک پروژه‌های شهری در زنجان

۱۳۹۷/۰۴/۲۲ - ۱۰:۳۰:۲۱
کد خبر: ۷۲۸۴۵۵
ممنوعیت کاشت چمن و بزک پروژه‌های شهری در زنجان
حمیدرضا حمیدی با توجه به بحران کم آبی در کشور و البته استان زنجان اظهار کرد: با توجه به این شرایط هر ارگان و سازمانی باید اقدامات راهبردی در حوزه کاهش مصرف آب انجام دهد و شهرداری زنجان نیز از این امر مستثنی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با تشریح طرح ارائه شده درباره ممنوعیت کاشت چمن در رفیوژ میانی معابر و تقلیل سطح چمن‌کاری در طراحی و اجرای پارک‌ها و کاربری‌های فضای سبز گفت: افزایش سطح مفرش پارک‌ها موجب شکل‌گیری بیشتر ارتباطات اجتماعی می‌شوند.

حمیدرضا حمیدی با توجه به بحران کم آبی در کشور و البته استان زنجان اظهار کرد: با توجه به این شرایط هر ارگان و سازمانی باید اقدامات راهبردی در حوزه کاهش مصرف آب انجام دهد و شهرداری زنجان نیز از این امر مستثنی نیست.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان به شیوه آبیاری فضای سبز شهری توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت موجود باید به سمت مکانیزه شدن؛ آبیاری‌ها برویم.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مصرف آب شهرداری صرف آبیاری فضای سبز(چمن) می‌شود؛ افزود: برخلاف دیدگاه‌های سنتی موجود درباره مفید بودن چمن به لحاظ زیست‌محیطی؛ واقعیت امر اینگونه نبوده و چمن به جز زیبایی نسبی خاصیت دیگری ندارد.

حمیدی هزینه نگهداری بالا و نیاز به مصرف آب زیاد را نیز از دیگر معایب چمن‌کاری‌های متعدد در سطح شهر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در بحران آب قرار داریم باید راه حل اساسی در این زمینه اندیشیده شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر استفاده از فضاسازی‌های جایگزین در شهر به جای چمن از جمله درختکاری مناسب و یا سنگفرش مناسب در مناطق مختلف بیان کرد: از طرفی تعیین الگوی بهینه کشت از نظر درختکاری در زنجان که هزینه کمتری نسبت به چمن دارد نیز یکی از راهکارهای کاربردی در چنین شرایطی به شمار می‌رود.

وی با تشریح طرح ارائه شده درباره ممنوعیت کاشت چمن در رفیوژ میانی معابر و تقلیل سطح چمن‌کاری در طراحی و اجرای پارک‌ها و کاربری‌های فضای سبز بیان کرد: هدف بنده از ارائه این طرح و موظف کردن شهرداری به اجرای آن نخست صرفه‌جویی در مصرف آب و دوم کاهش هزینه‌های شهرداری در نگهداری فضای سبز بود.

حمیدی تقویت کارکرد اجتماعی پارک‌ها را از دیگر مزایای اجرای طرح مذکور عنوان کرد و گفت: افزایش سطح مفرش پارک‌ها موجب شکل‌گیری بیشتر ارتباطات اجتماعی شده و پارک‌ها را از محل گذر بودن به محل توقف افراد و شکل‌گیری تعامل اجتماعی تبدیل خواهد کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: در صورتی که طرح کاهش سطح چمن و سنگفرش کردن آن در زنجان به درستی انجام ‌شود؛ می‌توانیم از فضای به وجود آمده برای برگزاری گردهمایی‌های مناسبتی مثل مراسمات تعزیه‌خوانی و سایر مراسمات فرهنگی و مذهبی استفاده کنیم که خود همین امر موجب هویت‌بخشی به محلات می‌شود.

وی در ادامه از اجرای این طرح به صورت پایلوت در پارک گلشهر خبر داد و افزود: با توجه به اینکه پارک گلشهر در حال ساخت بوده و طرح آن قابل تغییر بود؛ از همین رو بر آن شدیم که طرح را در آنجا اجرایی کنیم.

حمیدی با تشریح نمای کلی پارک گلشهر گفت: آنطور که در طراحی این پارک پیش‌بینی شده است؛ این پارک دارای سکو و میزهای سنگی و میز شطرنج برای حضور شهروندان است و مرکزیت آن نیز به صورت multi use ( چند کارکردی) تغییر یافته است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه در راستای همین تغییرات یک سری تغییرات اساسی نیز در پارک‌ها اعمال خواهد شد، تصریح کرد: بنا داریم در همه پارک‎های محله‌ای فضای باز کودک ایجاد کنیم تا از این طریق روابط اجتماعی کودکان تقویت شود؛ موضوعی که پیشتر در ساخت پارک‌های محله‌ای نادیده گرفته شده و یا کمتر به آن توجه شده است. 

وی تقویت روشنایی پارک‌ها را از دیگر راهبردهای آتی مدیریت شهری برای بهتر شدن کارکرد این مراکز عنوان کرد و گفت:  قبلا رویه این بود که چراغ‌های متعددی در پارک کاشته می‌شد که همین امر علاوه بر صدمه زدن به آنها دارای هزینه نگهداری نیز بود؛ اما با یک راهبرد در نظر داریم که این امکانات که به برج‌های نوری با قابلیت تنظیم ارتفاع تبدیل شود تا علاوه بر ایمنی بالا موجب مصرف بهینه برق نیز بشود.

حمیدی تقویت ایمنی پارک‌ها را به عنوان یکی دیگر از راهبردهای مجموعه شهری در بهبود کارکرد این مراکز برشمرد و گفت: بر همین اساس نسبت به نصب برچسب ایمنی بر لوازم پارک از جمله تیرهای چراغ برق اقدام خواهد شد تا نسبت به ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز