فدراسیون قایقرانی:

نگاهی گذرا به قایقرانی در بازیهای آسیایی

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۲۱:۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۳۷۴۱۷
نگاهی گذرا به قایقرانی در بازیهای آسیایی
قایقرانان نیز همچون همه ورزشکاران حاضر در این رقابت ها پرشور و با انگیزه مهیای حضور در مسابقات می شوند. این فرصت را غنیمت شمرده، نگاهی گذرا به تاریخچه حضور قایقرانی ایران در بازیهای آسیایی می اندازیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ قایقرانان نیز همچون همه ورزشکاران حاضر در این رقابت ها پرشور و با انگیزه مهیای حضور در مسابقات می شوند. این فرصت را غنیمت شمرده، نگاهی گذرا به تاریخچه حضور قایقرانی ایران در بازیهای آسیایی می اندازیم.

 کمتر از دوهفته دیگر تا بازیهای آسیایی باقی مانده و تیم های ملی قایقرانی در آخرین مراحل آماده سازی خود برای این رقابت ها هستند. هرچند حرف و حدیث های زیادی پیرامون میزبانی اندونزی در بازیهای به گوش می رسد، اما به هر حال بازیهای آسیایی است و بالاترین سطح رقابت در قاره کهن در تمام رشته های ورزشی نزدیک است.

قایقرانان نیز همچون همه ورزشکاران حاضر در این رقابت ها پرشور و با انگیزه مهیای حضور در مسابقات می شوند. این فرصت را غنیمت شمرده، نگاهی گذرا به تاریخچه حضور قایقرانی ایران در بازیهای آسیایی می اندازیم.
رشته های متعدد فدراسیون قایقرانی به عنوان ورزش های المپیکی از سال های دور در بازیهای آسیایی حضور داشته اند. روئینگ به عنوان یکی از کهن ترین رشته های المپیک از بازیهای آسیایی 1978 در دهلی وارد این رقابت ها شد و کانوئینگ نیز از 1990 پکن کار خود را در بازیها آغاز کرد.
با حضور کانوئینگ در بازیهای آسیایی تیم ایران با 8 قایقران در این دوره شرکت کرد و پس از حضور در بازیهای آسیایی 1994 هیروشیما، 1998 بانکوک و 2002 بوسان، نمایندگان قایقرانی ایران موفق به کسب اولین مدال خود در بازیهای آسیایی 2006 دوحه توسط رضا رئیسی و عباس صیادی در کایاک دونفره 1000 متر شدند. در این دوره از بازیهای آسیایی حضور تیم روئینگ کشورمان برای نخستین بار، تنها کمتر از یک سال فعالیت این رشته در ایران، رقم خورد.
اما سال 2010 و گوانگجو به نوعی رنسانس قایقرانی ایران در بازیهای آسیایی بود. در این دوره از رقابت ها تیم کشورمان در 5 رشته در بازیها شرکت کرد. ملی پوشان رشته های اسلالوم، بادبانی و دراگون بوت کشورمان اولین حضور خود را در بازیهای آسیایی تجربه کردند. اما روئینگ و آبهای آرام افتخاری بزرگ برای کاروان ورزشیکشورمان در گوانگجو آفریدند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ورزشی کسب 2 مدال طلا قایقرانی، نقش مهمی در ارتقاء رنکینگ کاروان ورزشی ایران تا رتبه چهارم در بازیهای آسیایی داشت.
در این دوره از بازیها تیم روئینگ یک مدال طلا توسط محسن شادی در روئینگ تکنفره سبک وزن مردان و یک مدال برنز توسط سولماز عباسی، نسیم بین یعقوب، حمیرا برزگر و مریم سعیدی در روئینگ چهارنفره سبک وزن بانوان به دست آورد. آبهای آرام نیز علاوه بر کسب مدال طلا در کایاک یکنفره 1000 متر توسط احمدرضا طالبیان، با یک مدال نقره توسط شاهو ناصری در کانوی یکنفره 1000 متر و یک مدال برنز توسط امین بوداغی، فرزین اسدی، احمدرضا طالبیان و حسین سینکائی در کایاک چهارنفره 1000 متر افتخارآفرینی کرد.
در بازیهای آسیایی 2014 اینچئون اما قایقرانی بیشترین تعداد مدال خود را بدست آورد. 9 مدال رنگارنگ حاصل تلاش قایقرانان کشورمان در این رقابت ها بود ضمن اینکه اولین مدال اسلالوم در بازیهای آسیایی نیز در اینچئون بدست آمد. محسن شادی دومین مدال طلای بازیهای آسیایی خود را این بار در روئینگ تکنفره سنگین وزن کسب کرد، احمدرضا طالبیان در کایاک یکنفره 1000 متر و علی آقامیرزایی و سعید فضل اولی در کایاک دونفره 1000 متر 2 مدال نقره بدست آوردند و آرزو حکیمی در کایاک یکنفره 200 متر، عادل مجللی در کانوی یکنفره 200 متر، مجتبی شجاعی و امیر رهنما در روئینگ دونفره مردان، سولماز عباسی در روئینگ تکنفره بانوان، تیم روئینگ چهارنفره بانوان با ترکیب مهسا جاور، حمیرا برزگر، نازنین ملائی و سولماز عباسی و سونیا گماری در کانواسلالوم بانوان صاحب 6 مدال برنز شدند.
اما در بازیهای آسیایی پیش رو ملی پوشان قایقرانی در 5 رشته عازم بازیهای آسیایی هستند.
آبهای آرام با 17 پاروزن، روئینگ با 12 روور، اسلالوم با 4 قایقران، بادبانی با 2 سیلور و کانوپولو با 2 تیم بانوان و آقایان در پالمبانگ و جاکارتا رقابت خواهند کرد.
بازیهای آسیایی 2018 می تواند فرصتی مغتنم برای کسب بهترین عملکرد قایقرانی ایران در این رقابت ها باشد.
نهایتا توجه بیشتر به ظرفیت بالای مدال آوری قایقرانی در بازیهای آسیایی و حتی المپیک با 40 مدال در رشته های مختلف می تواند سکوی امیدی برای کاروان ورزشیکشورمان در این مسابقات باشد. از سوی دیگر بانوان قایقرانی با پوشش سازگار با حجاب ایران اسلامی توانایی حضور در عرصه های بین المللی و افتخارآفرینی را به بهترین شکل دارند و این پتانسیل نگاه ویژه و عنایت مسئولین ورزش کشور به این رشته مفرح آبی می طلبد.
با آرزوی توفیق برای همه کاروان ورزشی کشورمان در بازیهای آسیایی جاکارتا.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز