تعلل مجلس درتصویب لایحه حمایت ازمحیط بانان کشور؛

سازمان محیط زیست رخت عزای یکی دیگر از محیط بانانش را به تن کرد

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۴:۵۴:۲۲
کد خبر: ۷۳۹۹۳۶
سازمان محیط زیست رخت عزای یکی دیگر از محیط بانانش را به تن کرد
شهید علی خواجویی دو روز پیش در ارتفاعات راور کرمان به ضرب گلوله شکارچیان غیرقانونی مجروح شد و به شهادت رسید. پیکر این محیط بان به دلیل صعب العبور بودن منطقه پس از ساعاتی به پایین کوه منتقل شد و با شهادت او تعداد محیط بانان شهید به 122تن رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  داغ شهید خواجویی و امثال او مدت‌هاست که بر دل محیط زیست کشور سنگینی می‌کند اما اتفاقات این چنینی نیاز به قانونی مستحکم برای حمایت از محیط‌بانان را بیش از پیش نشان می‌دهد و عمق فاجعه این‌جاست که تنها درهفته گذشته دو محیط بان دراستان کرمان به شهادت رسیدند.

این موضوع ضعف قانونی حمایت از محیط بانان را پر رنگ‌ترنشان می‌دهد و انتقاد عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در نشست روز خبرنگار و در خواست وی از مجلس در راستای سرعت بخشیدن به تصویب این لایحه نشان از عمق نیاز در کشور است.

وی درباره تعلل مجلس در تصویب این لایحه و آثار سوء آن بر محیط زیست کشور گفت: ضمن تسلیت خدمت خانواده شهید خواجویی راوری که ناجوانمردانه هدف شکارچی‌های غیر مجاز قرار گرفت،از نمایندگان و ریاست محترم مجلس می‌خواهم لایحه ای که بیش از یک سال است در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال رفت و آمد است را تصویب کنند. این محیط بانان حامی جدی ندارند و برای انجام وظیفه این افراد باید هرچه سریعتر این لایحه مصوب شود تا بتوانند با خیال راحت تری به نمایندگی از مردم ایران از محیط زیست کشور دفاع کنند.

محیط بانان ایران مشکلات زیادی از نبود امکانات تا محدودیت‌های نیرودارند اما نبود قانون حمایتی ضربه روحی بزرگی است که انگیزه محیط بانان را نشانه می‌رود.

نقی میرزاکریمی فرمانده یگان حفاظت اداره محیط زیست استان تهران نیز با اظهار تاسف از اینکه طی یک هفته دو محیط بان شهید شده اند، در گفت‌وگو با ایسنا از به نتیجه نرسیدن لایحه حمایت از محیط بانان و ضعف در آموزش محیط بانی انتقاد کرد.

محیط بانانِ سازمان محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی هستند. اما با توجه به شرایط کاری خویش، وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی یا شبه‌نظامی دارند. بنابر این با توجه ویژه رهبرمعظم انقلاب به نیروهای مسلح بویژه محیط بانان ستاد کل نیروهای مسلح دستورالعمل جدیدی را برای ۱۱ یگان حفاظت در کل کشور تنظیم کرد، که یگان محیط زیست هم یکی از آنها بود و این دستورالعمل به نظر فرمانده کل قوا رسید و مورد موافقت ایشان قرار گرفت و بعد از طی روال قانونی، با امضای معاون رئیس جمهور آقای کلانتری ابلاغ شد.

در حالی‌که اردیبهشت ماه امسال نیز خبرهایی از تصویب کلیات این لایحه به گوش ‌رسید اما آن‌چه دیده می‌شود این است که لایحه مربوط به محیط بانان همچنان در کمیسیون‌های مختلف مجلس سرگردان است. در این لایحه ذکر شده که به پرونده‌های محیط بانان بدون نوبت رسیدگی شود. زیرا محیط بانانی هستند که باوجود داشتن پرونده به دلیل تیراندازی‌های ضمن خدمت مدت زمان زیادی در انتظار رسیدگی دادگاهی هستند. انتظار محیط بانان از این لایحه حمایتی، افزایش حقوق، بیمه تکمیلی و مزایا همچون دیگر کارمندان دولت بود؛ اتفاقی که رخ نداده است.

این لایحه می‌تواند تاثیر شگرفی در زندگی محیط بانان و افزایش انگیزه‌آن‌ها و خانواده هایشان در ادامه حفاظت از محیط زیست پهناور و البته در معرض خطر ایران داشته باشد. بر اساس این لایحه  قراراست محیط بانان و جنگل بانان حکم ضابطان خاص همچون ماموران نیروی انتظامی را داشته باشند که اگر کشته شدند، شهید محسوب شوند یا اگر مطابق با قانون تیراندازی کردند، مجرم شناخته نشوند و موظف به پرداخت دیه نبوده یا محکوم به زندان یا قصاص نشوند.

این لایحه می‌تواند دلگرمی برای خانواده‌ها ی محیط بانانی باشد که از مجموع 122 نفرشان تنها 17 نفر در لیست بنیاد شهید پذیرفته شده اند و باقی آن‌ها تنها از سوی سازمان محیط زیست لقب شهید داشته اند..

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز