معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان :

تشخیص شدت معلولیت بر اساس کمیسیونICF صورت می پذیرد

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۳:۱۱:۳۳
کد خبر: ۷۴۲۷۹۰
تشخیص شدت معلولیت بر اساس کمیسیونICF صورت می پذیرد
فرهاد میرزائی افزود: فرد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی فردی است که معلولیت وی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، مورد تایید قرار گرفته و کارت معلولیت دریافت کرده است و طبق ضوابط و دستورالعملهای مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و دارای کد مددجویی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: تمام خدماتی که بهزیستی به معلولین و کارازافتادگان می دهد بر اساس تشخیص کمیسیون ICF صورت می پذیرد و میزان خدمات قابل ارائه به معلولین را تعیین می نماید.

وی اظهار نمود: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمونهای سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیتهای عملکرد زندگی روز مره و مشارکتهای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه معلولیت ها به 6 گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی ، ذهنی ، بینایی ، شنوایی گفتاری ، اعصاب و روان و چند معلولیتی تقسیم بندی می گردند خاطر نشان کرد: شدت معلولیت هر گروه بر اساس روش رتبهای بوده و در چهار سطح،خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید مشخص میگردند.
معاون امورتوانبخشی بهزیستی استان با اشاره به اینکه در 3 ماهه نخست سال نزدیک به 640 نفر پرونده توانبخشی در کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: طبق ماده 1 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تایید معلولیت افراد منوط به تشخیص کمیسیون پزشکی ، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت می باشد.
میرزائی یادآور شد: هدف از برگزاری کمیسیون های پزشکی مشخص کردن سطح معلولیت مراجعین جهت دریافت خدمات از بهزیستی است و افراد معلول مورد معاینه پزشکان این کمیسیون قرارگرفته و مدارک پزشکی آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در صورت تعیین شدت معلولیت به انها خدماتی ارائه می شود.
وی گفت : اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمونهای سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیتهای عملکرد زندگی روز مره و مشارکتهای اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند
میرزائی با اشاره به اینکه کمیسیون   ICF تعیین شدت معلولیت توسط هر شهرستان مربوطه هریک ماه تشکیل می گردد بیان نمود : نتایج ارزیابی در کمیسیون پزشکی شهرستانها با حضور حداقل 3 نفر و حداکثر 5 نفر توسط کارشناس با نوع معلولیت مرتبط تشکیل می گردد و اعضاء کمیسیون شامل فیزیوتراپ ، کاردرمانگر ، گفتار درمانگر ، شنوایی شناس ، روانشناس ، روانپزشک و پزشک است و اعضا با توجه به نوع معلولیت در کمیسیون حضور پیدا می نمایند.
وی تصریح نمود : کمیسیون پزشکی اعصاب - روان ، کمیسیون معافیت ازخدمت نظام وظیفه و کمیسیون تجدید نظر در بهزیستی استان با حضور اعضاء تخصصی برگزار می گردد.
وی گفت : در حوزه توانبخشی تایید کمیسیون پزشکی در راستای صدور کارت معلولیت ، تشکیل پرونده و ارائه خدمات مطلوب و بهینه ، معافیت سربازی و در حوزه اجتماعی تعیین شدت از کارافتادگی و برقراری مستمری ماهیانه برای توانخواه تشکیل می گردد.
گفتنی است : سال گذشته 4 هزار و 102 پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز