مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

طرح توانمند سازی سالمندان از طرح های موفق بهزیستی بوده است

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۴:۳۴:۰۲
کد خبر: ۷۵۹۰۰۶
طرح توانمند سازی سالمندان از طرح های موفق بهزیستی بوده است
محمد محمدی با اشاره به گرامیداشت هفته جهانی سالمندان با عنوان پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان گفت: بر اساس سرشماری سال 1395 در حال حاضر 9/8درصد از جمعیت ایران سالمند هستند که تا سال 2025 به 10 درصد افزایش خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی توانمندسازی سالمندان است و با افزایش جمعیت سالمندان، از تعداد جمعیت فعال کم می‌شود و از این‌رو سالمندان باید از آموزش‌های لازم برخوردار شوند افزود: این طرح جزو طرح های بسیار مهم و موفق بهزیستی در حفظ استقلال فردی سالمندان بوده است.

 محمد محمدی با اشاره به گرامیداشت هفته جهانی سالمندان با عنوان پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان گفت: بر اساس سرشماری سال 1395 در حال حاضر 9/8درصد از جمعیت ایران سالمند هستند که تا سال 2025 به 10 درصد افزایش خواهد نمود.
وی استان زنجان را جزو دهمین استان کشور با جمعیت سالمندی عنوان نمود و گفت : 62 درصد از قوانین ما به مسائل اقتصادی ، 22 درصد اجتماعی 16 درصد رفاهی و بهداشتی و تنها 1 درصد به مسائل سالمندی می پردازد.
این مقام مسئول از بهزیستی به عنوان تنها متولی دبیرخانه شورای ملی ساماندهی سالمندان یاد کرد و گفت : اقدامات اساسی در این شورا برای ساماندهی و توانمندی سالمندان انجام می شود.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان آموزش ، تامین وسایل کمک توانبخشی در زندگی روز مره و تسهیل دسترسی را از حیطه های اصلی خدمات طرح توانمند سازی به سالمندان بر شمرد و تصریح نمود: آموزش فعالیت های روز مره زندگی ، تامین فن آوری کمکی اعم از وسایل کمک توانبخشی در زندگی روز مره بر حسب میزان عملکرد سالانه ، ارائه آموزش های لازم در خصوص استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک توانبخشی ، آموزش تحرک ، جابجائی و مناسب سازی محیط زندگی از دیگر خدمات قابل ارائه در طرح توانمند سازی است.
محمدی با بیان اینکه استفاده از تمامی امکانات و فضاهای عمومی و شهری حق تمام شهروندان است و مسئولان ذیربط باید امکان دستیابی همه به صورت برابر به این امکانات را فراهم کنند گفت : مناسب سازی معابر وتکریم سالمند بعنوان یک اخلاق در جامعه جدی گرفته شود.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان خدمات مراقبت در منزل را یکی دیگر از فعالیت های بهزیستی در زمینه سالمندان معرفی نمود و یادآور شد: بهزیستی از مرکز محوری و نگهداری سالمندان در مراکز شبانه روزی به سمت نگهداری سالمند در خانواده پیش می رود و در این راستا مرکز نگهداری توانبخشی روزانه سالمندان به ۶۰ نفر سالمند بستر گرا خدمات ویزیت در منزل ارائه می دهد.
وی بیان نمود: سالمندی اگر چه روندی طبیعی در زندگی هر فرد است و نمی توان مانع از ورود به آن شد با این وجود می توان با برنامه و روشهای مختلف زوال توانایی های جسمی ، روحی ، عاطفی و شناختی را در انسان کاهش داده و یا لااقل آن را به تاخیر انداخت.
وی با اشاره به اهم خدمات حوزه توانبخشی از جمله مستمری ، طرح توانمند سازی سالمندان ، خدمات توانبخشی سرپایی ، تجهیزات وسایل کمک توانبخشی C.B.R و مناسب سازی اظهار امیدواری کرد: فعالیت های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود و با اجرای طرح توانمند سازی سالمندان توسط بهزیستی قدمی در راستای افزایش آرامش روان این افراد صورت گرفته شود.
وی گفت: شورای ساماندهی سالمندان هر سه ماه یکبار به ریاست مدیر کل امور اجتماعی استانداری و ادارات عضو این شورا در استانداری زنجان تشکیل جلسه می دهد و 16 دستگاه عضو اصلی شورای ساماندهی سالمندان استان زنجان هستند و بهزیستی بعنوان دبیرخانه شورای سالمندان استان زنجان در این نهاد مستقر می باشد.
گفتنی است: سوم مهرماه روز سالمند ، توجه به رفاه اجتماعی و محیط توانمند، روز چهارم روز سالمند، توجه و تکریم سالمندان، روز پنجم روز سالمند و سنت دیرینه فرهنگ تکریم، روز ششم روز سالمند و همبستگی در بستر خانواده، روز هفتم روز سالمند، عدالت و حقوق شهروندی، روز هشتم سلامت و سبک زندگی سالم نام‌گذاری شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز