نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی:

بخشی از درآمد معادن جهت رسیدگی به روستاها اختصاص می‌یابد

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۴:۰۳:۴۷
کد خبر: ۷۶۵۸۲۳
بخشی از درآمد معادن جهت رسیدگی به روستاها اختصاص می‌یابد
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، 75 درصد معادن کشور در مناطق روستایی است، گفت: با این وجود، روستائیان کمترین عایدی را از قِبَل این معادن دارند. لذا رویکرد جدیدی در قانون پیش‌بینی شده که در کنار اکتشاف و ثروت‌افزایی، بخشی از درآمدهای معادن جهت رسیدگی به روستاها و صَرف محیط زیست، بهداشت، درمان و تامین سایر زیرساخت‌های روستایی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ سیدمرتضی خاتمی در جلسه شورای معادن استان با بیان این که سیاست‌گذاری این مهم بر عهده شورای معادن استان است، اظهار کرد: باید به سمتی حرکت شود که فرآورده‌های معدنی موجب ایجاد اشتغال و ثروت‌افزایی در استان شود.
وی با اشاره به این که طبق قانون برنامه ششم توسعه، معادن به عنوان یکی از قطب‌های درآمدی، تعیین شده است، افزود: معادن از اهمیت بالایی برخوردارند که باید اهتمام ویژه‌ای جهت کشف آن‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه داشته باشیم.
خاتمی، تکالیف اجتماعی در بهره‌برداری از معادن را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل فرآورده‌های معادن از مسیرهایی که برای تردد مردم مناطق احداث شده‌اند، ارتباط مستقیمی با استهلاک جاده‌ها دارند. لذا باید مدیریت و نظارت لازم برای جلوگیری از تخریب جاده‌ها انجام شود به‌گونه‌ای که در صورت تجاوز بار ماشین‌های سنگین از حد قانونی، عوارض و جرایم با لگاریتم تصاعدی از آن‌ها دریافت شود.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واریز یک درصد از فروش مواد و فرآورده‌های معادن و فعالیت‌های معدنی به حساب دولت، طبق ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: زیرساخت‌هایی مانند راه، تاسیسات، خدمات بهداشتی و درمانی جهت مقابله با آلاینده‌ها وجود ندارد. لذا باید بررسی شود که خسارت عمده‌ای در این خصوص از سوی معادن، مشاهده نشود و در صورت مشاهده نیز جبران شود البته نه در سقف یک درصد.
وی با تاکید بر حمایت از دوام فعالیت معدن‌کاران، گفت: باید در توازن سهمیه خاک معادن به عنوان مواد اولیه شرکت‌ها تجدیدنظر شود چرا که عدم افزایش سهمیه خاک برخی شرکت‌ها موجب بیکاری تعداد زیادی از کارگران می‌شود.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز