در حسینیه عاشقان ثار الله زنجان برگزار شد؛

برگزاری مجلس وداع با محرم و صفر ویژه خواهران در زنجان

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۲۲:۲۱:۱۶
کد خبر: ۷۷۴۶۸۰
برگزاری مجلس وداع با محرم و صفر ویژه خواهران در زنجان
ام البنین حیدری سال های آغازین برگزاری مجلس وداع با محرم و صفر را از منزل خود شروع کرده. سپس حجم عاشقان که از محدوده خانه بالاتر رفته بیت العباس زنجان را برای برگزاری مراسم وداع انتخاب نمود، و اکنون سه سالی می شود که حسینیه عاشقان ثار الله زنجان میزبان این انبوه خواهران مداح اهل بیت است .

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ ام البنین حیدری از مداحان به نام اهل بیت، 13 سال است مجلس وداع با محرم و صفر را در واپسین روز های ماه صفر برگزار می نماید.

خانم حیدری سال های آغازین برگزاری مجلس وداع با محرم و صفر را از منزل خود شروع کرده. سپس حجم عاشقان که از محدوده خانه بالاتر رفته بیت العباس زنجان را برای برگزاری  مراسم وداع انتخاب نموده، و اکنون سه سالی می شود که حسینیه عاشقان ثار الله زنجان میزبان این انبوه  خواهران مداح اهل بیت است .

خانم حیدری روال برگزاری مجلس را توضیح می دهد: پس از اینکه مجلس با حضور مداحان کامل شد ابتدا قاریان برگزیده استانی و کشوری به قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید می پردازند.

همه ساله یک سخنران جهت پرداختن به مواردی فقهی برای خواهران مداح از گوشه و کنار کشور دعوت می گردد . سال قبل از تبریز دعوت شده بود و امسال از استان زنجان حجت الاسلام قاسم محبی دعوت شد. پس از سخنرانی مدعوو، برنامه اصلی مجلس وداع با محرم و صفر شروع می شود که با مداحی خواهران مداح انجام می شود . 

حیدری خوشحال از این است که مجالسش تاثیر به سزایی در دختران و بانوان جامعه زنجان داشته و اظهار می دارد که: بسیاری از آنها رفتارهای ناهنجار خودرا تصحیح نموده اند. خانم حیدری آرزو دارد ظهور آقا امام زمان(عج) در یکی از روزهای برگزاری مجلس او اتقاق افتد . 

سخنران امسال این مراسم حجت ااسلام قاسم محبی بود .

وی در بخشی از صحبت های خود گفت: امام رضا در جمع مردم نیشابور توحید و امامت رابیان کردند و حضرت زینب روضه امام حسین را تبدیل به جریانی نمودند که عده کثیری در مقابل طاغوت ایستادنند. ایشان اشعاری را قرائت کردند  که بصیرت سازی نمود.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روایات اهل بیت نیاز به بازسازی ندارد. عالم باید روایات مختص هر روز را استخراج کند و در اختیار مردم قرار دهد و این نیاز به کار علمی و پژوهش دارد که علما باید انجام دهند. 

ثار 2

حجت ااسلام قاسم محبی اظهار کرد که: روایات کهنه نمی شوند .مردم همیشه تشنه روایات هستند.آیه( لااکراه فی دین)همیشه تازگی دارد.معارف اهل بیت، هم در زمان خود وهم  در  زمان های دیگر گره گشا بوده و هست.

وی با اشاره به سیره نبوی  گفت:  پیامبر اعظم  طبیبی بود که خود به سراغ مریض میرفته.  عالمان امروز باید سراغ افراد بروند و دین را به طور صحیح به آنها بشناسانند، چون بعضا دین و معارف دینی غلط گفته شده است.

خانم رستمی مسئول پایگاه خواهران فاطمیون از حوزه ی خدیجه ی کبری (س)هستند که  با هیئت رزمندگان زنجان همکاری دارند. به گفته ی وی بانی هیئت و مجلس وداع با محرم و صفر ، خانم حیدری هستند وحفاظت و پشتیبانی برنامه برعهده ی پایگاه خواهران می باشد.

وی همچنین افزود: خانم حیدری از مداحان بنام زنجان هستند ویک هفته قبل از ماه محرم برنامه تشگذاری را برگزار می کنند .

لازم به توضیح است که طشت گذاری از رسوم دیرینه مردم  است که به صورت نمادین با حضور پرشور عزاداران حسینی در شهرهای مختلف از جمله استان زنجان  برگزارمی شود.

images (2)

آیین طشت گذاری هر سال با شور و حال خاصی برگزار می شود و عزاداران با برپایی این رسم خود را برای مراسم  ماه محرم آماده می کنند.

آب در فرهنگ دینی و شیعی ما دارای حرمت و ارزش است و آیین طشت گذاری نیز نماد آب فرات و کربلا است که به روی امام حسین (ع) و یاران با وفایش بسته شد.

قدیمی ترین طشت گذاری مربوط به قاجاریه و عصر صفویه و موقوفه " است که قدمتی 400 ساله دارد .

شاید این سنت، با الهام از اقدام امام حسین(ع) که یادآور رفتار جوانمردانه وی است؛ باشد. 

بر اساس روایتها عزاداران در روز 27ذیحجه آب مشک ها را در طشت ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می کنند.

دوماه محرم و صفر و ایام سوگواری،  هیئت و مجلس برپا می باشد وبرای وداع باماه صفر تمامی هیئت ها ی بانوان زنجان در حسینیه عاشقان ثارالله،  گرد هم می آیند..

 رستمی ضمن اشاره به این که تشویق فرزندان باید از سنین کودکی صورت گیرد افزود: آشنایی با ائمه اطهار باید قبل از اینکه شخصیت فرشته هایمان شکل بگیرد اتفاق بیفتد و به مرور آنها را با هیئت ها ومحافل مذهبی آشنا کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز