مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان تاکید کرد؛

ضرورت آموزش مهارت های ده گانه زندگی مشترک به فرزندان/ مشاوره پیش از ازدواج از راه های مهم موفقیت در زندگی مشترک است

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۴:۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۷۵۴۴۲
ضرورت آموزش مهارت های ده گانه زندگی مشترک به فرزندان/ مشاوره پیش از ازدواج از راه های مهم موفقیت در زندگی مشترک است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با تاکید بر اهمیت نقش خانواده در خوشبختی و ازدواج موفق فرزندان گفت: خانواده ها قبل از آنکه شرایط اقتصادی و اجتماعی را برای ازدواج فرزندشان فراهم کنند ابتدا باید او را از نظر روانی برای ازدواج آماده کنند چرا که کسب مهارتهای زندگی در ازدواج موفق بسیار مهم است لذا باید فرزندان را به کسب مهارت های ده گانه زندگی تشویق کرد و شرایطی فراهم نمود تا فرزندان در تعامل با افرادی که ازدواج های موفق دارند از تجارب آنها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  ماهرخ بلوری یکی دیگر از ضرورت های اساسی در موفقیت زندگی های مشترک را مشاوره پیش از ازدواج دانست و افزود: مشاوره پیش از ازدواج سبب می شود تا دختران و پسران، مورد ارزیابی بالینی و روانشناختی قرار گیرند و از لحاظ سلامت روانی بررسی شوندکه این امر موجب شفافیت تفاوت ها  و شباهت های زوجین میگردد و آنان  می توانند با بینش عمیق تر  نسبت به رابطه راه را برای اتخاد مهم ترین  تصمیم زندگی هموار و شفاف کنند.
وی با بیان اینکه ازدواج یکی از مهمترین وقایع حیاتی هر انسانی است و تصمیم‌گیری صحیح  و مناسب در این زمینه سعادت فردی و شکوفایی جامعه را به همراه دارد، اظهار کرد: ازدواج ‌در سال‌های اخیر‌ با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده، از یک سو برخی ازدواج ها در سنین بالا صورت می گیرد و از سوی دیگر کودکان و نوجوانی هستند که به سن بلوغ نرسیده تن به ازدواج می دهند، اینگونه ازدواج ها پیامدهای منفی و آسیب های اجتماعی بسیاری بویژه برای دختران بدنبال دارد و کم اهمیت شمردن آن، صدمات جبران ناپذیری بر خانواده و پیکره اجتماع وارد خواهد کرد.
بلوری با اشاره به اینکه مراحل رشد و شکل گیری هویت اجتماعی، عاطفی و جسمی فرد در سنین بالاتر اتفاق می افتد تصریح کرد: در ازدواج های زود هنگام، ابعاد بلوغی فرد با گذر زمان موجب ایجاد احساس پشیمانی در تصمیم گیری می شود و معمولا پیامد هایی مانند افزایش طلاق ، بی وفایی در ازدواج ، سردی نسبت به روابط زناشویی ، تغییر سلیقه ها و خواسته ها را به همراه خواهد داشت لذا در این رابطه  تصویب یک فوریت کلیات طرح افزایش سن ازدواج را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم گام های بلندی در راستای  اعتلای حقوق کودک برداشته شود.
مدیرکل امور بانوان با بیان اینکه مشخص کردن سن برای ازدواج معیاری کمّی است در حالیکه باید برای این امر بصورت کیفی تصمیم گرفت، گفت: سن مناسب برای ازدواج را نمی توان با قطعیت تعیین کرد چراکه باید به جای در نظر گرفتن سن، معیار ها و توانمندی های فرد را از نظر آیتم های ازدواج سنجید.
وی با اشاره به دیدگاه صاحب نظران، هفت معیار را برای آمادگی در ازدواج ضروری دانست وگفت: این معیارها عبارتند از: بلوغ جسمی، بلوغ عاطفی، بلوغ روانی، بلوغ فکری، بلوغ اجتماعی، بلوغ اقتصادی و بلوغ معنوی و یک فرد باید به صورت نسبی از همه این بلوغ ها برخوردار باشد. بخشی از این بلوغ ها به تجربه بستگی دارد و بخشی از آن  به فرآیند های زیستی و فیزیولوژی و بخشی هم به مسائل محیطی از قبیل آموزش ها بستگی دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه آمار طلاق ارتباط مستقیمی با تعداد ازدواج ها دارد، در خصوص شکسته شدن روند صعودی طلاق در استان اظهار خرسندی کرد و افزود: باید امروز گره های اصلی را بررسی و با تمرکز بر برنامه های کنترل و کاهش، مباحث را در پنج ایستگاه قبل از ازدواج، حین  ازدواج، بعد از ازدواج ، در آستانه  طلاق و بعد از طلاق پیش ببریم.
ماهرخ بلوری با بیان اینکه در راستای اعتلای جایگاه حقوق کودک اقدامات خوبی در سال های اخیر از طریق  معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک صورت گرفته است، تصریح کرد: در مهر ماه سالجاری نیز شاهد موافقت نمایندگان مجلس با طرح  اصلاح  ماده 1041 قانون مدنی  بودیم که با تصویب نهایی این طرح، شاهد اجبار دختران زیر 13 سال به ازدواج ناخواسته نخواهیم بود و بر اساس تبصره این ماده حداقل سن ازدواج در دختران 16سال تمام شمسی و همچنین عقد ازدواج بین سنین13 تا 16 ساله منوط به اجازه رسمی ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت جسمی با نظر پزشکی  قانونی است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان در خصوص تفاوت میان سن شناسنامه ای و سن شخصیتی افراد نیز اظهار کرد:، سن شناسنامه‌ای، سن جسمی فرد محسوب می‌شود و عواملی نظیر تغذیه، ورزش، وراثت و ... برآن تاثیر داد، درحالیکه سن شخصیتی، نشان‌دهنده رشد عقلی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی افراد و تابع محیط و اکتسابی است.
وی ادامه داد: از آنجایی که افراد در محیط‌های متفاوتی زندگی می‌کنند نمی‌توان برای سن شخصیتی آنها عددی تعیین کرد و به همین دلیل همیشه ناهمگونی بین سن شخصیتی و سن شناسنامه ای وجود دارد و اغلب نمی‌توان سن دقیقی را برای ازدواج تعیین کرد اما برای ازدواج موفق، رشد سن شخصیتی افراد ضرورت بیشتری دارد.

 
 
 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز