نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان زنجان در استودیو الفبا:

سهم بانک سرمایه کمتر از ۵ درصد از کل دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان است

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۱۵:۳۷:۴۱
کد خبر: ۷۸۲۴۹۹
سهم بانک سرمایه کمتر از ۵ درصد از کل دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان است
ابوالفتح کرم زاده نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان استان زنجان در استودیو الفبای اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان گفت: سهم بانک سرمایه کمتر از 5 درصد از کل دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان است.
به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ بیش از 25 سال از فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان سپری شده است ودر طی این مدت غالب فرهنگیان کشور با احتساب امتیازات این صندوق خصوصا در زمان بازنشستگی, به عضویت این صندوق در آمده اند. 
اما در طی این مدت, صندوق ذخیره نیز اقدام به توسعه بخش ها و شرکت ها و موسسات زیرمجموعه خود نمود تا علاوه بر زمان بازنشستگی, در طول دوران عضویت فرهنگیان نیز خدماتی به به آنان ارائه نماید. 
فعالیت این صندوق تا چند سال پیش توام با آرامش بود تا اینکه عملکرد بانک سرمایه, فعالیت صندوق را هم تحت تاثیر قرار داد تا جائیکه موجب ورود گروههای تحقیق و تفحص مجلس هم به آن شد. در این مدت اخبار درست و نادرست بسیاری پیرامون صندوق ذخیره منتشر شد که اغلب آنها از منابع مؤثقی منتشر نمی شد. با توجه به این وقایع و شفاف سازی فعالیت این صندوق, سعی کردیم تا گفتگویی با نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان داشته باشیم.

ابوالفتح کرمزاده بازنشسته فرهنگی, فوق لیسانس مدیریت برنامه ریزی درسی که زمانی هم مسولیت اجرایی در حوزه مالی در آموزش و پرورش استان داشته به سوالات ما پاسخ می دهد:

فلسفه تشکیل صندوق برای چه اهداف بود؟ به نظر شما تا چه اندازه به این هدف رسیده است؟

  - بنیان موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 1374 بنابر تبصره 63 قاون برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران به نیکی گذاشته شد تا در دوران بازنشستگی موجب ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان شود.

 بله از نظر هدف تحقق اساسنامه مطلوب بوده چراکه بیشترین دریافتی بازنشستگان به 25 میلیون تومان رسیده است در حالی که بیشترین واریزی اعضا کمتر از 4 میلیون تومان بوده است.

اعضا علاوه بر بهره مندی از سود فعالیتهای اقتصادی از خدمات رفاهی حین خدمت نیز تسهیلات بیمه ای ،تسهیلات خرید خودرو و سفر و ... برخوردار بوده اند.

در همین حال فرهنگیان علاوه بر برخورداری از سهم دولت تا سقف 5 درصد به هر میزان که واریزی و موجودی بیشتری داشته باشند به همان میزان از سود آوری موجه بر خوردار می شود بنابراین پایین بودن میزان واریزی اعضا به معنی عدم برخورداری آنها از مابقی سهم واریزی دولت تا سقف 5 درصد است که با در نظر گرفتن یک دوره 30 ساله بسیار چشمگیر و معنا دار خواهد بود.

صندوق ذخیره در شهر زنجان چه خدماتی به فرهنگیان ارائه می دهد؟

- با توجه به اینکه هئیت مدیره و مدیر عامل صندوق خود را ملزم و وفادار به اصل اول اساسنامه که همان تاءمین سود فعالیت برای دوره بازنشستگی می دانند فعالیتهای خدماتی رفاهی مشابه سایر کشور ارائه داده است . احداث و تکمیل مرکز رفاهی و آموزشی ملاصدرا در زمین به مساحت 5237 متر مربع با زیر بنای 8500 متر مربع در 5 طبقه که در حال حاضر سازه ساختمان به پایان رسیده است.

از زمانی که نمایندگی صندوق در زنجان شروع بکار کرده به چه تعداد از همکاران سود سپرده واریز شده و کل مبلغ به چه میزان بوده است ؟

 _فعالیت پرداخت سود سپرده به فرهنگیان به نسبت اعضا و حق عضویت بطور متمرکز کشوری در 23 سال گذشته 2 میلیارد وو 324 میلیون تومان بوده که بعد از بازنشستگی در 70 روز کاری پرداخت شده است که 787 میلیارد تومان آن ( بیش از 31 درصد کل واریزی ها ) مربوط به بازنشستگان مهر ماه 1395 تا خرداد 1397 بوده است.

در مورد ساختار سازی در صندوق توضیح دهید. آیا ضرورت دارد که این همه  شرکت و موسسه زیر مجموعه در یک چنین صندوقی تشکیل شود و به این شایعه هم دامن بزند که گردانندگان صندوق اقدام به ساختار سازی و ایجاد بنگاه کار آفرینی برای اقوام و نزدیکان خود کرده اند؟

 پس از تغییرات در هیئت مدیره صندوق و عضویت دو نفر از نمایندگان فرهنگیان در هیئت مدیره و حضور آقای مهندس نیکدل به عنوان مدیر عامل صندوق فرهنگیان در آن شرایط متلاطم صندوق ، اولین اقدام تجدید ساختار مدیریتی موسسه و شرکتهای زیر مجموعه بود و اقدام بعدی تهیه گزارش از وضعیت مالی موسسه و شرکتهای تابعه و حرکت در مسیر شفافیت و اطلاع رسانی به افکار عمومی و همچنین ذینفعان موسسه یعنی فرهنگیان بود.

در حال حاضر تمرکز مدیریت بر حوزه نفت و گاز و انرژی هلدینگ پترو فرهنگ و بخش نیروگاهی است هلدینگ تخصصی و هلدینگ ساختمانی از دیگر گروهها می باشند بقیه شرکتها که توانایی سود دهی و توجیه اقتصادی ندارند از گردونه خارج می شوند.تعدادی از نیروهای صندوق بلحاظ ضرورت ارتباط با بدنه آموزش و پرورش با سابقه کاری مرتبط و با معرفی ادارات کل و مصاحبه افراد جذب می شوند و تعدادی در حد کارشناسان و متخصص مالی و تخصص با سابقه عملکرد مناسب و موفق و ریزومه مرتبط گزینش می شوند و تفکر بنگاه داری در حد گذشته حذف شده و لازمه شرکت داری خوب ، تخصصی عمل کردن است  و مضافا" اینکه شرکتهای صندوق ذخیره فرهنگیان به جمع هلدینگ های بورسی ورود می کنند. 

صندوق علاوه بر پرداخت سود و سرمایه دوره بازنشستگی ، چه خدماتی را در حین خدمت به فرهنگیان ارائه می کند؟

 مهترین رسالت و وظیفه صندوق ذخیره فرهنگیان بر اساس اساسنامه و اهداف آن مربوط به دوران بازنشستگی معلمان است اکنون برای همه بازنشسته ها و شاغل ارائه خدماتی را شروع کرده است که از طریق شرکتهای لیزینگ و رفاه فرهنگیان شرکت بیمه معلم و شرکت خدماتی مسافرتی زاگرس انجام می گیرد.

گام دیگر در مسیر تأمین رفاه فرهنگیان ((کیپ کارت)) می باشد . این طرح بر مبنای تأمین نیازهای مطالعه شده اعضا و کاهش هزینه های  زندگی از طریق ایجاد شرایط مطلوب خریدهای اعتباری بنیان گذاری شده در دست اقدام است کیپ کارت  اعتباری با سقف 3 میلیون تومان است این طرح به صورت آزمایشی در استان خراسان رضوی اجرا شده و قرار است در سایر استان ها نیز اجرا گردد. یکی دیگر از هدفها ایجاد سفر هوایی ارزان قیمت برای معلمان است که در حال خرید هواپیما و سرمایه گذاری در شرکت هواپیمایی به اسم ((روان)) می باشد.امید است که از این طریق خدمات قابل توجهی با تخفیف 25% خدمات هوایی و مسافرتی به فرهنگیان تعلق بگیرد.

در حال حاضر با توجه به اینکه تعداد زیادی از فرهنگیان بازنشسته می شوند سودی که به معلمان تعلق می گیرد به چه میزان است و از چه محلی تأمین می شود؟

  _صندوق در 31 شهریور ماه 96  مبلغ 280 میلیارد تومان سود توزیع کرده  و امسال این رقم به دو برابر می رسد که این سود ناشی از مجموعه فعالیت های شرکت های تابعه موسسه است که بیش از 60 درصد از میزان پولی که به فرهنگیان داده شده مربوط به سود آوری فعالیت های اقتصادی و کمتر از 40% آن مجموع سهم اعضا و دولت است یعنی صندوق در سال های گذشته در مجموع حدود40 میلیارد و 350 میلیون تومان سود حاصل کرده است علیرغم اینکه دولت هنوز سهم خود را کامل پرداخت نکرده به معلمان عضو از ابتدای سال 74 تا شهریور 97 حدود دوهزار میلیارد تومان پول پرداخت کرده است و دولت هم 769 میلیارد تومان اکنون دارایی های صندوق به ارزش نقدی حدود 5 میلیارد تومان و ضریب نفوذ بین معلمان 82 دصد است به اعتقاد مهندس نیکدل مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با حجم سرمایه گذاریهای صورت گرفته در این نهاد اقتصادی سود آموری این مجموعه تا 4 سال آینده از مرز 4 هزار میلیارد تومان عبور می کند.

نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان به کجا رسیده است؟

 _پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص ، موضوع به قوه قضائیه ارجاع شده که در باره آن اعلام نظر خواهد کردآنچه که کلیت گزارش مطرح کرده و روی آن تأکید داشته این است که مشکل اصلی مربوط به بانک سرمایه بوده است بنابراین باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشت . اول اینکه کمتر از نیمی از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است دوم اینکه سهام صندوق در بانک سرمایه به ارزش نقدی 218 میلیارد تومان است ( اگرچه 167 میلیارد بعنوان سود برگشته است )سوم اینکه این مبلغ کمتر از 5% از دارایی های صندوق است و بیش از 95% از دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان ارتباطی به بانک سرمایه ندارد متأسفانه برخی افراد آگاهانه و یا ناآگاهانه به دلیل عملکرد این 5% ، آن 95% را زیر سئوال بردند.

با وجود انتشار اخبار مختلف در خصوص عملکرد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بفرمائید که این اخبار مربوط به صندوق بود یا بانک سرمایه ؟و این دو چه نسبتی با هم دارند؟

_نکته مهم نحوه ارتباط صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است که متأسفانه برخی تلاش کردند همه اتفاقات بانک سرمایه را به صندوق ذخیره ارتباط دهند و معتقد بودند که بالاخره بانک سرمایه زیر نظر صندوق ذخیره فرهنگیان است. اگرچه بانک سرمایه زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کند با این حال پولی که از سیستم بانک خارج شده است پس انداز عادی سپرده گزاران خود بانک سرمایه بوده نه پس انداز معلمان و فرهنگیان ، بنابراین وسط مغلطه ای اتفاق افتاده که برای خیلی ها تشخیص آن دشوار است. ضمن آنکه هیچ پولی در بانک سرمایه سپرده گذاری نشده است به علاوه طبق اعلامیه بانک سرمایه ، آموزش و پرورش معادل 150 میلیارد تومان و صندوق حدود 30 تا 40 میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده اند.

معمولا" موسساتی که با پول سرو کار دارند شایعات متعددی در خصوص سوء استفاده مالی گردانندگان آن منتشر می شود طبیعتا" ممکن است در خصوص صندوق ذخیره هم چنین مباحثی وجود داشته باشد اگر صلاح بدانید کمی در خصوص گردانندگان این صندوق و نحوه اداره آن توضیح دهید؟

_همانطور که در پاسخ سئوال دیگر عرض کردم نتیجه تحقیق و تفحص و سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای نظارتی به قوه قضائیه جهت رسیدگی ارسال شده است همانطوریکه از بخش های منتشر شده این گزارش مشخص است عمده آنچه تحت عنوان تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان در طول بیش از یکسال اخیر از طرف برخی افراد به صورت جانبدارانه مطرح شده مربوط به مطالبات غیر جاری بانک سرمایه ( اعم از اصل ، سود و جرائم تأخیر) است که در پایان فروردین 1396 مبلغ 13 هزار و 22 میلیارد تومان است که از این مبلغ 19% معوق و 69% یعنی قریب 9 هزار میلیارد مشکوک الوصول است که مربوط به سالهای 1385 تا 1395 است . البته در تعداد معدودی از شرکتهای موسسه مانند شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان ،شرکت ساختمانی معلم قرارداد های بسته شده که زیانهایی متوجه مجموعه کرده است در حال حاضر در شرکتهای موسسه و همچنین صندوق ذخیره تخلف قابل توجهی گزارش نشده است.

مشکل دیگر این است که در کشور ما اگر کاری را به بخش خصوصی بسپاریم فساد درست می شود و اگر به دست بخش دولتی سپرده شود ناکارآمدی و سیاسی کاری اتفاق می افتد.

مسأله این است که ما برای نخستین بار در دنیا شرکت داری اختراع نکرده ایم بلکه هم در طول تاریخ و هم در عرض جغرافیا این کار انجام شده و ساز و کار های آن نیز مشخص است بنابر این یک راه حل ماندگار و کم هزینه این است که به گزارش های حسابرسی مراجعه کنند و اگر به حسابرس اعتماد ندارند به مجامع بگویند حسابرس دیگری انتخاب کنند.

به این اصل با هیئت امنأ و هیئت مدیره و مدیر عامل فعلی اعتقاد راسخ دارند و امیدوارم موفق باشند.

جذب عضو برای صندوق در زنجان در مقایسه با دیگر استانها چه وضعیتی دارد؟

_پذیرش عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان در مقایسه با سایر استانها وضعیت مناسبی ندارد برای مثال بعد از ارسال بخشنامه 177110/700 مورخ 25/9/1396 وزارت آموزش و پرورش برای افزایش حق عضویت تا سقف 5 % و پذیرش عضویت جدید در یک استان مثل کهکیلویه و بویر احمد 564 نفر اعضای جدید کل اعضای جدید استان اضافه شده است  در حالی که در زنجان 28 نفر متقاضی داشتیم. مثال دیگر ضریب نفوذ همان استان 99% و بویر احمد 96% آذر بایجان شرقی 93%می باشد در حالیکه ضریب نفوذ زنجان 84%است و پایین تر از میانگین کشوری است.

تعداد افزایش از بهمن ماه 96 لغایت شهریور ماه 97 در ایلام 5203 نفر در فارس 7412 نفر ولی در زنجان 130 نفر می باشد و بالعکس تعداد انصرافیهای ما 3 برابر استانهای مشابه می باشد برای جبران این تفاوت به فرهنگیانی که تاکنون به عضویت موسسه اقدام نکرده اند توصیه می کنم که در اسرع وقت عضو شوند و سایر همکارانی که از قبل عضو بوده اند انتظار داریم که حق عضویت خود را تا 5 % افزایش دهند تا برابر آن از سهم دولت برخوردار شوند. از اعضای عضو جهت بر خورداری از سهم دولت و سود آوری موسسه اقدام به انصراف نکنند زیرا طبق قرار داد و اساسنامه اگر فردی در نیمه راه انصراف دهد تنها سود حاصله از سرمایه خود را دریافت می کند و سهم دولت را از دست می دهد.

معلمان تأثیر گذار در زندگی شما چه کسانی بوده اند؟

_مرحوم قزلباش و آقایان کریمی و قطب در درس زبان انگلیسی موثر بودند و آقای اکبر خلخالی در درس ادبیات فارسی و آقایان ایازی و امیدی در درس شیمی و آقایان سربی و مرحوم شغلی در درس علوم طبیعی در آموزش و یادگیری ام خیلی تأثیر گذار بودند و از نظر اخلاقی و الگوی تلاش و از خود گذشتگی مدیون این بزرگواران می باشم.

سخن آخر؟

_قبل از یک تصمیم اقتصادی داشتن دانش و اطلاعات لازم در این امر ضروری است و امیدوارم برای عضویت در صندوق اطلاعات و دانش لازم از مرجع معتبر اخذ شود چرا که زیرا هر پس اندازی خرید رفاه برای آینده است.

گفتنی است، فرهنگیان محترم می توانند در هر زمان با مراجعه به وب سایت صندوق ذخیره فرهنگیان به آدرس www.tifco.comو یا از طریق تلفن گویای 021-43376 داخلی 919 زنجان از آخرین موجودی خود نزد صندوق مطلع شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز