فرماندار طارم عنوان کرد:

ضرورت حمایت از شهرستان طارم جهت مقابله با خطرات وقوع احتمالی سیل در مناطق آسیب پذیر

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۷:۵۹:۲۳
کد خبر: ۷۸۸۲۰۱
ضرورت حمایت از شهرستان طارم جهت مقابله با خطرات وقوع احتمالی سیل در مناطق آسیب پذیر
فرماندار طارم با اشاره موقعیت جغرافیایی و کوهپایه ای بودن بسیاری از مناطق شهرستان طارم گفت: این امر علی رغم ایجاد خاکهای حاصلخیز برای منطقه و فراهم کردن موقعیت مناسب در بخش کشاورزی، در عین حال خطر وقوع سیلاب و آبگرفتگی را در شهرستان به دنبال داشته است لذا ضروری است در این راستا حمایت های ویژه ای از شهرستان صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ بجلسه بررسی مسائل و مشکلات طرح های آبخیزداری شهر آب بر با ریاست هاشم نژاد فرماندار طارم و با حضور باقری مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان، معاونت امور آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان و تعدادی از کارشناسان مسئولین مربوطه شهرستانی برگزار گردید.

در این جلسه فرماندار طارم با اشاره موقعیت جغرافیایی و کوهپایه ای بودن بسیاری از مناطق شهرستان طارم گفت: این امر علی رغم ایجاد خاکهای حاصلخیز برای منطقه و فراهم کردن موقعیت مناسب در بخش کشاورزی، در عین حال خطر وقوع سیلاب و آبگرفتگی را در شهرستان به دنبال داشته است.
این مسئول وجود آبراهه های شمالی شهر آب بر را تهدیدی برای این ناحیه عنوان نمود و گفت: در صورت وقوع سیلاب،می تواند مخاطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.
در ادامه هاشم نژاد ضرورت توجه ویژه به طارم و اختصاص اعتبارات لازم در این زمینه جهت مقابله با هرگونه حوادث احتمالی از مسئولین استانی خواستار شد.
ایشان آشنایی مدیر کل بحران استانداری زنجان با منطقه طارم را فرصت و ظرفیت بسیار خوبی برای شهرستان دانسته و افزود: بایستی از این فرصت به بهترین شکل ممکن بهره برداری نماییم.
فرماندار طارم سیل بند ها و حوضچه های احداثی در روستای هارون آباد طارم را در هدایت آب های سطحی و ذخیره آب بی بدیل عنوان نمود و از اختصاص اعتبار 200 میلیون تومانی جهت پاکسازی و مدیریت سیل بندهای این روستا خبر داد.
در ادامه مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان اظهار داشت: ایران جز ده کشور بلاخیز جهان است و از ۴۲ مورد بلایای طبیعی ۳۱ مورد در کشور و ۱۸ مورد در استان زنجان احتمال وقوع دارد.
وی افزود:از تعداد ۱۳۵۰ شهر کشور نزدیک به ۸۰درصد بر روی گسل زلزله قرار گرفته و به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار شاهد وقوع زلزله بالای ۷ ریشتری در کشور هستیم. وی همچنین گفت:۳۵ درصد شهرهای کشور نیز در مسیر سیل واقع شده است.
باقری وجود خشکسالی های متعدد،گردوغبار، آلودگی های زیست محیطی، سرمازدگی،کاهش آب های زیرزمینی در اثر برداشت های بی رویه آب، تخریب جنگل ها و آتش سوزی ها و... همه دست بدست هم داده است تا ایران جز ۱۰ کشور اول بلاخیز جهان به شمار رود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان تصریح کرد: بایستی بپذیریم در معرض خطر قرار داریم و برای مقابله با این بلایا برنامه های پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.
این مسئول با اشاره به شرایط حاکم بر کشور و شرایط بین المللی و تحریم های دشمنان گفت: منابع اعتباری در حال حاضر در کشور محدود بوده و ضروری است برنامه ریزی ها بر اساس واقعیت های موجود و با اولویت دهی صورت گیرد.
باقری بر ضرورت امر آموزش در جهت کاهش خسارت های بلایای طبیعی تاکید نمود و افزود: بالا بردن آگاهی مردم و انجام اقدامات پیشگیرانه بایستی در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان بر ضرورت تنظیم برنامه سه ساله در حوزه مدیریت بحران تاکید نموده و گفت: شهردار و شورای اسلامی نقاط حادثه خیز شهر را احصا و بخشی از بودجه شهر را در جهت مرتفع نمودن مشکلات این حوزه اختصاص دهند.
سپس معاونت امور آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان به عدم پاسخگویی کانال های موجود شهر آب بر در انتقال سیلابها اشاره نموده و گفت: خطر وقوع سیل شهر آب بر را تهدید و می طلبد  اقداماتی از قبیل ایجاد سازه های بتنی و  سیل بند صورت گیرد که این امر نیز طبق برآوردهای انجام شده نیازمند 8 میلیلارد تومان اعتبار  می باشد.
بیات اقدامات بیولوژیکی و احیاء مراتع و درختکاری و اجرای پوشش گیاهی و درختکاری زیتون و ...، اقدامات مدیریتی و  ساماندهی و بهسازی مجاری آبراهه ها را از دیگر راهکارهای موجود جهت کاهش خطر وقوع سیل در شهر آب بر عنوان نمود.
در پایان مصوبات زیر به تصویب اعضای جلسه رسید:
1-  مقرر گردید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با توجه به موقعیت شهر آب بر و احتمال وقوع خطر سیلاب در این شهر، آن را اولویت برنامه های خود قرار دهد.
2- مقرر گردید شهرداری آب بر با همکاری منابع طبیعی و فرمانداری و اداره کل مدیریت بحران نسبت به تهیه برنامه سه ساله برای مدیریت آبخیزداری شهر آب بر اقدام لازم را معمول نماید.
3- مقرر گردید منابع طبیعی نسبت به تهیه طرح های لازم برای کاشت گیاهان و اجرای طرح های بیولوژیکی در مسیرهای سیلاب های شهر آب بر اقدام نماید.
 4-  مقرر گردید شهرداری آب بر نسبت به اختصاص قسمتی از بودجه شهر جهت اجرای طرح های آبخیزداری و همچنین همکاری های با منابع طبیعی برای اجرای این طرح ها اقدامات لازم را صورت دهد.
5-  مقرر گردید فرمانداری طارم نسبت به برگزاری جلسه ای در سطح شهرستان با حضور بخشداران مرکزی و چورزق برای بررسی وضعیت اجرای طرح های آبخیزداری و پیش بینی اجرای این طرح ها در روستاهای دارای خطر اقدام نماید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز