مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

سامانه تصمیم بهزیستی گامی در کاهش طلاق

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۷:۵۱:۰۶
کد خبر: ۸۲۰۲۶۹
سامانه تصمیم بهزیستی گامی در کاهش طلاق
مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : هدف این سامانه کاهش میزان طلاق و افزایش فرصت های بازسازی زندگی مشترک متقاضیان طلاق، از طریق استفاده از زمان و مداخلات تخصصی روان شناختی و مشاوره خانواده است و همچنین بررسی دقیق مشکلات زوجین قبل از تشکیل پرونده در دادگاه خانواده و بررسی آن توسط قاضی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ محمد محمدی با بیان اینکه «سامانه تصمیم» لینک بین دستگاه قضایی و سازمان بهزیستی است، گفت: دستگاه قضایی و بهزیستی اطلاعات متقاضیان طلاق را در بانک اطلاعات خود ثبت کرده اند. لذا با توجه به ارتباطی که با یکدیگر دارند، وضعیت پرونده ها را بررسی کرده و با ذخیره اطلاعات، روند پرونده را با انجام مشاوره ها، پیگیری می کنند که در صورت سازش ، ختم پرونده اعلام و در غیر این صورت وارد مسیر دادگاه می شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات افراد متقاضی طلاق در« سامانه تصمیم » ثبت می شود افزود: ماهانه تعداد زیادی از متقاضیان طلاق  وارد چرخه غربالگری، ارزیابی  و مشاوره در مراکز تحت نظارت بهزیستی در سطح استان می شوند در صورتی که مداخلات روان شناختی و مشاوره ای نتیجه مثبت به همراه داشته باشد، پرونده قبل از ورود به دادگاه خانواده و روند قانونی مختومه اعلام می گردد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای متقاضیات طلاق در طی 45 روز چهار جلسه مشاوره گذاشته می شود و و در صورت عدم سازش و یا به هر دلیل موجهی که روان شناس و مشاور تشخیص داده و یا در صورت عدم همکاری و یا سازش طرفین، زوجین به دفاتر قضایی جهت پیگیری فرایند دادخواست خود که از طلاق تا سایر موارد باشد ارجاع می گردند. هر ماه تعدادی از پرونده های متقاضی طلاق از طریق سامانه تصمیم و یا دستگاه قضایی برای مشاوره به بهزیستی ارجاع داده می شوند که تعدادی به سازش می انجامد و مابقی، پرونده هایی هستند که مشاوران به دلیل مشکلات فردی و بین فردی زوجین و یا یکی از آنها، خدمات فوق برنامه تجویز  می گردد تا تحت مداخلات روان شناختی تخصیصی تر قرار بگیرند. در این صورت، با توجه به شرایط  موارد خاص، تلاش می گردد در فاصله بسیار کوتاهی با پیشنهاد مددکار مربوطه، مبنی بر لزوم جدایی و طلاق به دفاتر قضایی جهت پیگیری روند قانونی پرونده ارجاع می شوند.

محمدی یاد آور شد : این خدماتی است که سازمان اجتماعی کشور به بهزیستی ارایه می دهد، در این خدمات برای هر پرونده متقاضی طلاق درصدی به عنوان یارانه مشاوره در نظر گرفته شده است که این مبلغ با نرخ مشاوره بسیار متفاوت و کمتر است و مشاورانی که زوج ها را تحت مشاوره قرار می دهند از افراد متخصص و تایید شده نظام روانشناسی کشور و بهزیستی می باشند.

وی تاکید نمود : طلاق‌ها نیز باید طلاق‌های بدون تنش باشد. برای این سامانه دو بسته تدوین شده است که  حمایت از کودکان طلاق و ارائه مشاوره مستمر برای اصلاح و تغییر رفتار زوجین جدا شده از هم را شامل می‌شود

وی با بیان اینکه احساس رضایتمندی زوجین از زندگی خانوادگی و افزایش دانش افراد برای استمرار زندگی و توانمندسازی آن‌ها برای انتخاب همسر از دیگر اهداف این طرح هستند، افزود: طرح کنترل و کاهش طلاق نقش چشمگیری در برگزاری جلسات مشاوره برای زوجین در پیشگیری از همسرآزاری و کاهش خشونت خانگی و آزار جنسی دارد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز