رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

سرب، روی، آهن و مس مهم‌ترین صنایع معدنی استان زنجان هستند

۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۰۹:۲۳:۲۷
کد خبر: ۸۲۵۸۰۶
ناصر فغفوری روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان افزود: حفظ وضعیت و شرایط موجود، توسعه صنایع معدنی در خصوص کانی‌های فلزی ارزشمند و اقدامات زیست‌محیطی، هدف‌گذاری استان زنجان در حوزه صنایع معدنی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سرب، روی، آهن و مس را مهم‌ترین صنایع معدنی استان زنجان خواند و گفت: تکنولوژی، انرژی و مواد معدنی 3 عامل مورد نیاز برای توسعه صنایع معدنی بوده که اهمیت توجه به این حوزه را نشان می‌دهد.

ناصر فغفوری روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان افزود: حفظ وضعیت و شرایط موجود، توسعه صنایع معدنی در خصوص کانی‌های فلزی ارزشمند و اقدامات زیست‌محیطی، هدف‌گذاری استان زنجان در حوزه صنایع معدنی است.

وی اظهار داشت: 41 معدن فعال آهن با 21.4 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی قطعی و یک هزار و 453 اشتغال در استان وجود دارد.

فغفوری خاطرنشان کرد: عیار آهن محتوی معادن استان به‌صورت تقریبی 46 درصد بوده که با این شرایط تا پنج سال می‌تواند صنایع فرآوری آهن را تامین کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: 22 معدن مس با ذخیره‌سازی قطعی 2.45 میلیون تن در استان موجود بوده و 52 واحد صنعتی با 540 اشتغال و 218 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری فعال و عمده آن‌ها در شهرک صنعتی ناجی مستقر هستند.

وی اظهار داشت: تامین مواد اولیه، تامین بوته گرافیتی، تامین قلع جهت قلع‌کاری و تامین فسفر از جمله مشکلات واحدهای تولیدکننده شمش و ظروف مسی در استان زنجان است.

فغفوری، صنایع معدنی سرب و روی را یکی از مهم‌ترین صنایع استان برشمرد و خاطرنشان کرد: 9 معدن سرب و روی با ذخیره قطعی 11 میلیون تن و اشتغال 667 نفر در استان موجود است.

وی با بیان اینکه کمبود مواد اولیه منجر به فعالیت واحدهای سرب و روی با 30 درصد ظرفیت اسمی شده، تصریح کرد: 52 واحد شمش روی در استان وجود دارد و علاوه بر کمبود مواد اولیه، تامین پرمنگنات پتاسیم و انبار پسماند در شهرک صنعتی روی نیز از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: عدم امکان انتقال ارز از طریق سیستم بانکی، لزوم ارائه تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات و محدودیت در امکان صادرات شمش به تمام کشورها نیز مهم‌ترین مشکلات صنعت روی در صادرات است.

این مسئول با اشاره به طرح‌های بزرگ و مهم فولادی استان گفت: شرکت البرز ناب آرش، بزرگترین واحد ذوب بخش خصوصی کشور با 11 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری (با احتساب نرخ ارز سال گذشته) و 90 درصد پیشرفت فیزیکی تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: شرکت نورد فولادکاران افق نیز با 15 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بیش از 60 درصد پیشرفت دارد.

فغفوری خاطرنشان کرد: فولاد البرز غرب، فاز اول نورد فولادکاران افق از طرح‌های فعال استان بوده و همچنین 34 واحد دارای پروانه بهره‌برداری فولاد در استان با اشتغال 2 هزار و 56 نفر موجود است.

وی اظهار داشت: واردات و صادرات و تامین ارز از جمله مشکلات واحدهای فولادی استان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز