مدیر کل بهزیستی استان زنجان :

صدور ۷۰۸ کارت معلولیت توسط بهزیستی استان زنجان

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۷:۴۹:۵۹
کد خبر: ۸۵۹۳۴۶
صدور ۷۰۸ کارت معلولیت توسط بهزیستی استان زنجان
محمدی گفت: فرد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی فردی است که معلولیت وی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، مورد تایید قرار گرفته و کارت معلولیت دریافت کرده است و طبق ضوابط و دستورالعمل‌های مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و دارای کد مددجویی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  از ابتدای سال تا کنون ۷۰۸ کارت معلولیت توسط این نهاد حمایتی برای افراد دارای معلولیت صادر شده است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه، تمامی خدماتی که بهزیستی به معلولین ارائه می‌نماید بر اساس تشخیص کمسیون ICF صورت می‌پذیرد افزود: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲ هزار و ۸۹۳ پرونده کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت مورد بررسی قرار گرفت.

محمدی گفت: فرد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی فردی است که معلولیت وی بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، مورد تایید قرار گرفته و کارت معلولیت دریافت کرده است و طبق ضوابط و دستورالعمل‌های مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و دارای کد مددجویی است.

وی اظهار نمود: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمون‌های سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیت‌های عملکرد زندگی روز مره و مشارکت‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه معلولیت‌ها به ۵ گروه عمده و شایع شامل اختلالات جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی و اعصاب و روان تقسیم بندی می‌گردند خاطر نشان کرد: شدت معلولیت هر گروه بر اساس روش رتبه‌ای بوده و در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید مشخص میگردند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون ۷۰۸ کارت معلولیت توسط این نهاد حمایتی برای افراد دارای معلولیت صادر گردیده است تصریح نمود: طبق ماده ۱ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تایید معلولیت افراد منوط به تشخیص کمیسیون پزشکی، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت می‌باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: هدف از برگزاری کمیسیون‌های پزشکی مشخص کردن سطح معلولیت مراجعین جهت دریافت خدمات از بهزیستی است و افراد معلول مورد معاینه پزشکان این کمیسیون قرارگرفته و مدارک پزشکی آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت تعیین شدت معلولیت به ان‌ها خدماتی ارائه می‌شود.

وی گفت:: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد و ناتوانی و سلامت است لذا تمامی مراجعین باید توسط پزشکان متخصص و کارشناسان توانپزشکی مرتبط و از طریق آزمون‌های سنجش عملکردی در خصوص سطح محدودیت‌های عملکرد زندگی روز مره و مشارکت‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند

محمدی با اشاره به اینکه کمیسیون ICF تعیین شدت معلولیت درتمامی شهر‌های استان تشکیل می‌گردد بیان نمود: نتایج ارزیابی در کمیسیون پزشکی شهرستان‌ها با حضور حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفرطبق مفاددستورالعمل و با نوع معلولیت مرتبط تشکیل می‌گردد و اعضاء کمیسیون شامل فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، شنوایی شناس، روانشناس، روانپزشک و پزشکان دوره دیده وآشنا به معیار‌های طبقه بندی بین المللی است و اعضا با توجه به نوع معلولیت در کمیسیون حضور پیدا می‌نمایند.

وی افزود: البته کمیسیون پزشکی اعصاب و روان، کمیسیون معافیت ازخدمت نظام وظیفه و کمیسیون تجدید نظر در بهزیستی استان با حضور اعضاء تخصصی برگزار می‌گردد.

وی گفت:: در حوزه توانبخشی تایید کمیسیون پزشکی در راستای صدور کارت معلولیت، تشکیل پرونده و ارائه خدمات مطلوب و بهینه، معافیت سربازی و در حوزه اجتماعی تعیین شدت از کارافتادگی و برقراری مستمری ماهیانه برای توانخواه تشکیل می‌گردد.

گفتنی است: سال گذشته ۴ هزار و ۱۰۲ پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته است.

 

نظر شما