خلیل آقاجانلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اعلام کرد:

نهالستان «کوشکن»، ظرفیتی قابل توجه در زنجان

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۴:۲۲:۰۶
کد خبر: ۸۸۶۴۳۴
نهالستان «کوشکن»، ظرفیتی قابل توجه در زنجان
خلیل آقاجانلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی در سال‌جاری به منابع طبیعی اختصاص داده شده است، بیان کرد: اعتبار می‌تواند در پیشگیری از تخریب منابع طبیعی مثمرثمر باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  اصحاب رسانه استان زنجان با حضور در نهالستان کوشکن ضمن بازدید از این نهالستان، نشست خبری با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان داشتند.

 خلیل آقاجانلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی در سال‌جاری به منابع طبیعی اختصاص داده شده است، بیان کرد: اعتبار می‌تواند در پیشگیری از تخریب منابع طبیعی مثمرثمر باشد.

خلیل آقاجانلو با اشاره به اینکه توسعه در بخش‌های مختلف نباید منجر به تخریب منابع‌طبیعی و محیط زیست شود، گفت: البته این هم به معنای عدم توسعه برای حفظ منابع طبیعی نیست.

وی با بیان اینکه در نهالستان تولید نهال فضای سبز در دست انجام است، بیان کرد: این اقدام در راستای افزایش سرانه فضای سبز انجام می‌شود.

وجود گونه‌های کم‌نظیر در کوشکن

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در این نشست خبری با بیان اینکه نهالستان کوشکن ظرفیت مهم در استان و کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: تولید برخی نهال‌ها و گونه‌ها در این نهالستان در کشور هم کم نظیر است.

خلیل آقاجانلو با اشاره به تاکید سازمان بر جلب مشارکت مردم عنوان کرد: جلب مشارکت مردم زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه طرح همیاران طبیعت در راستای مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی انجام می‌شود، بیان کرد: دبیرخانه همیاران طبیعت فعال بوده و جلسات منظم برگزار می‌شود.

آقاجانلو با اشاره به اینکه در حفظ منابع طبیعی با سازمان‌های مردم نهاد همکاری لازم انجام می‌شود، بیان کرد: خبرنگاران نیز ظرفیت خوبی در زمینه فعالیت‌های ترویجی دارند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه آتش‌سوزی پدیده‌ای طبیعی است که در کل دنیا روی می‌دهد، گفت: امسال پوشش علوفه‌ای بالای 180 هکتار از اراضی ملی استان زنجان دچار حریق شده است.

وی با اشاره به اینکه زنجان استان‌هایی است که مدیریت خوبی در زمینه آتش‌سوزی داشته است، عنوان کرد: البته تحقق کاهش آتش‌سوزی در مراتع منوط به رعایت موارد نکات ایمنی از سوی مردم است.

آقاجانلو همچنین با اشاره به اینکه قاچاق چوب در شهرستان طارم بیش از سایر مناطق استان مشکل‌ساز بوده است، بیان کرد: در این زمینه افرادی دستگیر و تجهیزات آنان توقیف شده است.

مدیر کل آبخیزداری و منابع طبیعی استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه کمبود نیرو مشکلی نیست که یک روزه حل شود، افزود: این موضوع یک مشکل کشوری است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری سازمان برای جذب 500 نیرو مجوز گرفته است، افزود: سهمیه استان زنجان در جذب نیرو، هشت نفر است.

سال گذشته 100 هزار اصله نهال در استان زنجان توزیع شده است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این جلسه با گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: امید است از فرصت‌های رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ استفاده شود.

جلیل سلطان‌نژاد با اشاره به اینکه نهالستان کوشکن از نهالستان‌های مادر کشور است، اضافه کرد: منبع درآمد نهالستان کوشکن عموما از محل اعتبارات استانی است.

وی با اشاره به تولید صنوبر در نهالستان کوشکن بیان کرد: این نهالستان قطب تولید صنوبر است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته 100 هزار اصله نهال در استان زنجان توزیع شده است، بیان کرد: در سال‌جاری نیز 100 هزار اصله بین کشاورزان توزیع شد.

سلطان‌‌نژاد خاطر نشان کرد: نهالستان کوشکن مرکز تولید ارس در شمالغرب است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه در مورد وضعیت پارک ملت و ارم به لحاظ فضای سبز و تخریب منابع طبیعی عنوان کرد: پارک‌های ارم، گلستان و ملت در جنوب زنجان و همچنین گاوازنگ در قالب طرح به شهرداری واگذار شده و تنها مالکیت آن با منابع طبیعی بوده و تنها بهره‌برداری آن با شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی از سیاست‌های سازمان است، بیان کرد: این طرح در قالب طرح‌های تلفیقی راهبرد خود را ادامه می‌دهد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: کشت 16 هکتاری گل محمدی در روستاهای ز نجان در حال انجام است.

سلطان‌نژاد همچنین از کشت گونه گل محمدی و آویشن در زنجان یاد کرد گفت: توصیه ما به کشاورزان کشت این گونه‌های گیاهی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سال‌جاری هشت حوزه آبخیز تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان بیان کرد: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر 19 میلیارد تومان در دست اجرا است.

جعفر بیات با اشاره به اینکه این طرح‌ها در شهرستان‌های خدابنده، ابهر، طارم، زنجان و ماهنشان اجرایی می‌شود، گفت: نقش این پروژه‌ها در کنترل و پایدارسازی سفره‌‌های زیر زمینی است. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز