فاطمه سیاحتی مهمان ویژه کارگاه شعر بوطیقا در حوزه هنری زنجان:

شعر، ارزانترین هنر دنیاست که از ذهن شاعر سرچشمه می‌گیرد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۱۴:۳۱:۴۶
کد خبر: ۹۲۴۰۴۰
شعر، ارزانترین هنر دنیاست که از ذهن شاعر سرچشمه می‌گیرد
کارگاه شعر بوطیقا روز دوشنبه بیستم آبان ماه 98، با حضور عاصم اسدی؛ مدرس کارگاه، فاطمه سیاحتی؛ شاعر و مهمان ویژه، حسین نجاری و جمعی از شاعران و هنرجویان جوان استان در محل حوزه هنری استان زنجان (میدان پانزده خرداد) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ بیستم آبان ماه 98، فاطمه سیاحتی مهمان ویژه کارگاه شعر بوطیقا در حوزه هنری زنجان بود.

کارگاه شعر بوطیقا روز دوشنبه بیستم آبان ماه 98، با حضور عاصم اسدی؛ مدرس کارگاه، فاطمه سیاحتی؛ شاعر و مهمان ویژه، حسین نجاری و جمعی از شاعران و هنرجویان جوان استان در محل حوزه هنری استان زنجان (میدان پانزده خرداد) برگزار شد.

در دومین نشست از کارگاه شعر بوطیقا از ترم پاییز؛ که روزهای دوشنبه از ساعت 17 بصورت هفتگی در حوزه هنری استان زنجان برگزار می‌گردد، فاطمه سیاحتی پس از بیان ماهیت و چرایی شعر به خوانش اشعارش پرداخت.

در این کارگاه، سیاحتی با اشاره به چیستی شعر، گفت: تا به امروز دهها و صدها و هزاران رساله و کتاب در خصوص ماهیت و چرایی شعر نوشته شده است و ما با انواع بی‌پایانی از شعر روبرو هستیم. وی افزود: شعر متکی به ابزار نیست که همانند هنرهای جدید در قرن بیستم؛ مثل سینما یا عکاسی متکی به ابزار هستند. خیلی راحت تعریف شوند.

سیاحتی در ادامه؛ تعریف شعر را به سبب متکی نبودن به ابزار، کار دشواری عنوان کرد.

این شاعر جوان، شعر را ارزانترین هنر دنیا عنوان کرد و تأکید کرد: شاعر برای سرایش شعرش به یک قلم و کاغذ نیاز دارد تا دنیای ذهنی خود را بر روی کاغذ منعکس کند، شاعر هر لحظه که بخواهد می‌تواند شعر بسراید.

صاحب اثر «هیچ پرنده‌ای به اندازه پرواز، آزاد نیست»، گفت: هنر گرانی مثل سینما، نیازمند تهیه‌کننده و نظام سرمایه‌داری است اما شعر تقریبا از این نظام بیرون است. سیروس طاهباز می‌گوید: «شعرهای نیما را پشت پاکت‌های سیگار و پاکت نامه که درون گونی ریخته شده بود، پیدا کرده است.» و ما از آنها یک شاهکار بزرگ فارسی را بصورت مجموعه در اختیار داریم.

سیاحتی ادامه داد: با همه اینها شعر پیچیدگی‌های خود را دارد و دارای تنوع بسیاری است، یک رباعی با چهار سطر شعر است و شاهنامه با نزدیک به 50000 بیت هم شعر است، بسیار دشوار است که بخواهیم از این نقطه نظر برای شعر تعریفی داشته باشیم.

صاحب اثر «چکه‌های زخم در تاریکی»، شعر را به زبان متصل دانست و گفت: انسان‌ها زبان واحدی ندارند. و زبان‌های بشری توانایی متفاوتی برای بیان احساسات و عواطف و اندیشه‌ها و ... دارد، وی، تعریف شعر را به سبب تفاوت‌های برخی زبان‌ها در توانایی بیان شاعرانه ناممکن عنوان کرد.

فاطمه سیاحتی، خاطر نشان شد: شعر، بهترین هنری است که نشان می‌دهد، تأویل مخاطب مهم است. این منم به عنوان مخاطب شعر تصمیم می‌گیرم، چه شعری خوب است؟ چه شعری بد؟ که طبیعتاً این داوری تا حدودی تابع نظریه ادبی است.

سیاحتی در پایان به سخنی از ابو علی سینا اشاره کرد، که وی گفته است: «به زبان عربی می‌شود؛ کار فکری کرد، اما به زبان فارسی نمی‌شود. زبان فارسی زبان شعر است.»

در پایان کارگاه نیز، وی همراه با شاعران پیشکسوت و جوان استان به گفتگو تبادل نظر پرداختند.

نظر شما