استاندار زنجان:

ایجاد پایانه صادراتی در زنجان ضروری است

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۸:۵۱:۲۰
کد خبر: ۹۲۸۷۲۹
ایجاد پایانه صادراتی در زنجان ضروری است
استاندار زنجان با اشاره به ضرورت ایجاد پایانه صادراتی در استان زنجان، گفت: بدلیل قرارگیری بیش از ۵۰ درصد منابع و سرمایه کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری استان زنجان، راه اندازی یک پایانه صادراتی می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در منطقه و کشور را ارتقاء دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ فتح الله حقیقی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان با انتقاد از تکمیل نشدن پایانه صادراتی با گذشت ۱۱ سال از آغاز آن، اظهار داشت: وقتی پروژه‌ای اجرا می‌شود تمام دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط باید با هماهنگی یکدیگر آن را آغاز کنند و نباید اتفاقاتی بیفتد و اقداماتی انجام شود که آیندگان را دچار مشکل کند. در این پروژه هم برخی ناهماهنگی‌هایی که در گذشته صورت گرفته، سبب اتلاف زمان و هزینه شده و گرفتاری‌های امروز را پیش آورده است.

مقام عالی استان ضمن دستور تشکیل جلسه کارشناسی برای بررسی روند احداث پایانه صادراتی در زنجان، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد پایانه صادراتی، مشکلی دارد باید متقاعد شده و از ادامه فعالیت منع شود وگرنه باید بررسی شود که چرا دوباره پیگیر حقوق خود است.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری نمایشگاه تخصصی نیازمندی‌های وارداتی و فرصت‌های ساخت داخل را اقدام بسیار خوب و قابل تقدیر خواند و گفت: اگر این نمایشگاه حتی منجر به انعقاد یک قرارداد برای تولید نیازمندی واحدهای تولیدی شود نیز ارزشمند بود در حالی که ۱۲ مورد تفاهم‌نامه منعقد شده که گام بسیار مهمی در راستای بی‌نیازی به واردات است.

نماینده عالی دولت در استان افزود: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه این بود که به تولیدکنندگان داخلی، نخبگان، صاحب‌نظران و سازندگان القا کنیم که ما می‌توانیم مواد اولیه وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم.

حقیقی تصریح کرد: سایر نمایشگاه‌ها نیز در آینده باید به این سمت حرکت کنند تا مردم توانمندی داخلی را مشاهده کنند.

وی در ادامه این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده از میزان صادرات و واردات استان در هشت ماهه سال جاری گفت: صادرات از گمرک این استان حدود ۱۶۲ میلیون دلار و با احتساب صادرات از طریق گمرک سایر استان‌ها در مجموع ۲۴۰ میلیون دلار است که نشان می‌دهد ۳۲.۵ درصد صادرات استان از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود لذا باید راهکاری برای ورود این میزان صادرات به چرخه گمرکی استان زنجان ارائه شود.

نماینده عالی دولت در استان افزود: حدود ۸۵ درصد صادرات استان مربوط به شمش فلزات است که میزان صادرات آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ۶۷ درصد مجموع صادرات استان به کشور ترکیه صادر می شود، اظهار داشت: این نشان از اهمیت و ضرورت پیگیری کشور ترکیه برای ایجاد شهرک تخصصی صنعتی در استان زنجان دارد و باید برای کیفی‌سازی آن بحث و بررسی شده و جلسات مختلف با بخش خصوصی برگزار شود.

این مسئول با تاکید بر ارائه آمار واحد از سوی دستگاه ذی‌ربط، ابراز کرد: افزایش صادرات استان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی باید تحلیل، بررسی و به مردم بیان شود زیرا رضایت و خرسندی مردم را در پی دارد.

استاندار زنجان همچنین در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود از یکی از واحدهای تولیدی، گفت: در شرایط کنونی کشور و مشکلات اقتصادی و مالی موجود، فردی پیدا شده که برای خروج این واحد از تعطیلی، ۴۰ میلیارد ریال هزینه کرده که فقط ۲۰ میلیارد آن صَرف حقوق معوقه کارگران شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی مدیران همراهی لازم را نداشته و در پی حل مشکل نیستند و مردم را نیز نگران می‌کنند که با این افراد برخورد خواهم کرد.

حقیقی با بیان اینکه با حقه‌بازی نمی‌توان تولید را ایجاد و حفظ کرد، افزود: متاسفانه عده ای به جای کمک به اصلاح امور و آرام کردن جامعه کارگری به صورت شخصی برای خود کار می‌کنند در صورتی که کار شخصی نیست و منافع عمومی در میان است.

مدیرعالی اجرایی استان با بیان اینکه ۹ ماه برای احیای این واحد تولیدی، تلاش کرده‌ام، ادامه داد: به دلیل کم‌کاری چند نفر، نباید کل سیستم را تعطیل کنیم و باید با اقتدار مراقب باشیم که همه به قانون تمکین کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز