استاندار زنجان:

طرح سازگاری با کم‌آبی باید قابلیت اجرایی داشته باشد

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۹:۴۹:۵۵
کد خبر: ۹۵۱۷۶۶
طرح سازگاری با کم‌آبی باید قابلیت اجرایی داشته باشد
استاندار زنجان گفت: برای سازگاری با کم‌آبی نه طرح شعاری بلکه باید طرحی ارائه شود که قابلیت اجرایی داشته باشد و با توجه به واقعیت‌های موجود، علم را با عمل ادغام کرده و از یکدیگر در کنار هم استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  فتح‌الله حقیقی در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، افزود: بهتر بود به جای ارائه طرح‌های مختلف، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در راستای فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه طرح سازگاری با کم‌آبی، طرح خوبی بوده و شاخص‌های مطلوبی دارد، اظهار داشت: مشکل اساسی، در اجرای طرح‌ها است زیرا طراحی و برنامه‌ریزی‌ها قوی است اما در اجرای برنامه‌ها نتوانسته‌ایم خروجی مطلوبی داشته باشیم.
حقیقی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است اما با وجود طرح‌های بسیاری که اجرا می‌شود این مصرف کاهش نیافته است.
استاندار زنجان با بیان اینکه وعده دولت در نوین‌سازی آبیاری ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زنجان را تا پایان سال جشن می‌گیریم، گفت: اما باز هم مصرف آب این بخش کاهش نیافته که نشان می‌دهد هر اندازه که نوین‌سازی شود مصرف به همان اندازه در جای دیگر افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: برای اجرای طرح‌ها باید ترکیبی عمل کرده و علم، عمل، فرهنگ‌سازی و مشوق‌ها را در کنار هم دیده و زمینه را برای اجرای آن فراهم کنیم.
مقام عالی دولت در استان زنجان گفت: طرح سازگاری با کم‌آبی، موضوع بسیار مهمی است که در ابتدا عادی بود اما به مرور زمان تبدیل به موضوعات اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی شد و به دلیل اهمیت موضوع، مقرر شد هر استان برنامه جداگانه برای سازگاری با کم‌آبی تدوین کند.
وی با بیان اینکه هیچ کس نباید در برابر این طرح مقاومت کند، اظهار داشت: کم‌آبی، واقعیت موجود در کشور و استان است زیرا درصد قابل توجهی از چاه‌ها غیرمجاز بوده و درصد قابل توجهی از چاه‌های مجاز نیز برداشت اضافه دارند که کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است.
حقیقی با بیان اینکه این امر، دلایل مختلفی دارد، افزود: متاسفانه به جای مشکلات کشور، مشکلات را به صورت شخصی حل می‌کنیم ضمن اینکه برداشت از چاه‌ها نیز بیش از مجوز صادر شده صورت می‌گیرد.

نظر شما