مسول روابط عمومی گروه نمایش سفر جادویی اعلام کرد:

نمایش ((سفر جادویی)) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان روی صحنه می رود

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۹:۴۳:۵۱
کد خبر: ۹۵۷۵۹۷
نمایش ((سفر جادویی)) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  زنجان روی صحنه می رود
منور دولت آبادی، کارگردان آگاه تئاتر کودک و نوجوان زنجان، نمایش سفر جادویی نوشته پدرش دکتر حسن دولت آبادی را در نخسین مرحله از اجرا٬ از ۱۳ تا ۳۰ بهمن ماه در محل کانون پرورش فکری زنجان واقع در شهرک کارمندان- فاز ۲- خیابان هفتم غربی- جنب پارک جوان به صحنه می بر . دو اجرای این اثر در ساعت‌های ۱۳:۳۰ و ۱۵ برای دانش آموزان مدارس و دو اجرای ۱۷ و ۱۸:۳۰ برای خانواده‌ در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  در وانفسایی از هرج و مرج در کارگردانی های سخیف و دور از هرگونه مطالعه در روانشناسی کودک و شناخت رنگ ها و نقش آن در روحیه کودکان این مرز و بوم و هزار نکته باریک تر از مو، به حضور کارگردانی در زنجان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه نمایش کودک میرسیم که زندگی خود را صرف مطالعه در رفتارهای پیدا و پنهان کودکان کرده است و با آگاهی و فراست خود نمایش هایی را روصحنه برده و می برد که می تواند دستمایه مطالعه و بررسی روانشناسان و اندیش ورزان حوزه کودک و نوجوان باشد. منور دولت آبادی فرزند خلف دکتر حسن دولت آبادی است؛ چرا که از تمامی تجربیات پدر در کارهایش سود برده و اندیشه های خلاق خود را نیز بر آن افزوده و حاصلی زیبا و ارزشی آماده نمایش نموده است . 

519

در این فرصت نگاهی داریم بر ارزشمندی های منور دولت آبادی به ویژه در هنر فاخر نمایش و و تئاتر کودک.

قصد آن داریم، که در فرصت های آتی به شخصیت هنری دکتر حسن دولت آبادی و تاثیر فراوانش بر فرهنگ و ادبیات نمایشی کشور بپردازیم. 

این کارگردان موفق را در دو بخش 1 - نمایش 2 - سوابق و فعالیت‌های هنری – فرهنگی او مورد ارزیابی و نگرش قرار دهیم:

{{منور دولت آبادی ، کارگردان آگاه تئاتر کودک و نوجوان زنجان}}

منور دولت آبادی با پشتوانه ی ۳۰ ساله در تئاتر، در خانواده ای هنرمند متولد شد و تجربه آموخت. او فرزند دکتر حسن دولت آبادی است که سابقه ی درخشانی از فعالیت های مختلف فرهنگی – هنری، به ویژه تئاتر را در کارنامه ی هنری خود دارد و از آن جمله می توان به تألیف و انتشار هفتاد جلد کتاب شامل ۲۱۳ نمایشنامه و ۵۰ سال فعالیت چشمگیر در عرصه ی ملی و فراملی اشاره کرد.

منور دولت آبادی یکی از تجارب موفق تئاتری خویش را در سال ۱۳۷۰ و در کودکی کسب کرد و در نمایش «کالسکه ی آقای عدالت» به عنوان یکی از بازیگران خردسال یازدهمین جشنواره بین المللی فجر راه یافت و جوایز بسیاری کسب کرد. دولت آبادی پس از آن نیز در چند نمایش بازی کرد، در چندین نمایش دیگر با مسئولیت های مختلف دستیار، مشاور و ... همکاری نمود و تئاترهایی را نیز کارگردانی کرد. از جمله آثار موفق او کارگردانی نمایش «وقتی ماهی غرق می شود»، است. منور دولت آبادی این نمایش را در سال ۱۳۸۹ در زنجان کارگردانی کرد. استقبال از این اثر، به عنوان یک تئاتر بسیار موفق در زنجان، استقبالی مثال زدنی است. این تئاتر که بازیگران و عواملش از زنجان بودند، در ادامه موفقیت هایش در همان سال به «نخستین جشنواره سراسری جوان» راه یافت و جوایز بسیاری کسب کرد.

توجه منوردولت آبادی به کودکان و نوجوانان در تئاترهایی که تولید کرده است، توجهی آگاهانه است. از آثار او می توان چنین دریافت کرد که او طی سی سال تجربه ی تئاتری اش مطالعات سودمندی نسبت به کودکان دارد و می کوشد از تئاتر برای ارتقای شخصیت مثبت کودکان بهره گیرد. در پرسش از او مشخص گردید که علاقمندی او بیشتر به تربیت بازیگرانی است که قبل از حضور در تئاترهای وی، از تجربه ی بازیگری بی بهره اند. به این ترتیب از دیگر توانمندی های وی، تربیت نیروهای جدید برای تئاتر است. فرصتی که می تواند به ارتقاء تئاتر زنجان نیز یاری برساند.

521

نمایش «سفر جادویی» منوردولت آبادی که در زنجان تولید شده است، با همین هدف به اجرا درآمد. تقریبا همه ی عوامل این نمایش تجربه ی مشارکت در تولید تئاتر ندارند. نمایش سفر جادویی نمایشی جذاب و هوشمندانه است که با بازیگری پذیرفتنی و دلنشین بازیگرانش، نشانه ای دیگر از موفقیت دولت آبادی را در خلق تئاترهای کودک و نوجوان می نمایاند.

منور دولت آبادی در همه ی بخش های این تئاتر، همانند دیگر آثارش، به تأثیرگذاری مثبت بر کودکان و نوجوانان و اجتناب از بدآموزی، توجه خاص دارد. او همچنین کوشیده است با برگزیدن موضوعات خاص و مناسب مخاطبان ویژه ی خویش، نمایش هایی را به لحاظ دیداری و شنیداری، یعنی با موسیقی و اشعار جذاب و محبوب، نیز دکورهای چشم نواز، برای مخاطبانش دیدنی تر و شنیدنی تر کند.

نکته ی مثبت دیگری که به ویژه از تئاتر «سفر جادویی» دریافت می شود، این است که او می کوشد علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، برای والدین حضوریافته در سالن های تئاترهایش، هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد و همه ی اعضای خانواده ها را با تئاتر خود درگیر کند و مسئولیت آن ها نسبت به خردسالان را گوشزد نماید.

بی تردید ایجاد شرایط برای فعالیت های تئاتری منور دولت آبادی با آن پشتوانه ی تجربه های موفق سی ساله، به ارتقاء علمی و آگاهانه ی تئاتر کودک و نوجوان شهر و استان زنجان یاری بسیار خواهد رساند.

سوابق فعالیت‌های هنری – فرهنگی منور دولت‌آبادی

الف)

۱ـ بازی در نمایشنامه‌ی کالسکه‌ی آقای عدالت- نویسنده: مهدی پوررضاییان٬ کارگردان: حسن دولت‌آبادی - حضور یافته در جشنواره تئاتر فجر ۱۳۷۱ـ کسب ۲۱ سکه‌ی بهار آزادی برای گروه و اجراها در تهران٬ یزد و گرگان

۲ـ کارگردانی نمایش «وقتی ماهی غرق می‌شود.»ـ نوشته: «دکتر حسن دولت‌آبادی» حضور یافته در جشنواره ملی جوان و کسب جایزه نقدی و لوح تقدیر و اجرای بسیار گسترده و موفق در تهران و زنجان- سال ۱۳۸۹

۳ـ دستیار کارگردان نمایش «پری مهربانی»ـ نویسنده و کارگردان «دکتر حسن دولت‌آبادی» در ضبط تلویزیونی سیمای مرکز مازندران- سال ۱۳۸۳ و پخش در سه سال و در مناسبت روز جهانی کودک از مرکز مازندران

۴ـ دستیار کارگردان نمایش موزیکال «آدم آهنی»ـ نویسنده و کارگردان مهرداد قرآن کیش- ۱۳۷۸ـ تهران- گروه تاک.

۵ـ مشاور کارگردان نمایش «گلدونه و کدو تنبل» -  نویسنده و کارگردان: مهرداد قرآن کیش و نیلوفر ابراهیمی- ۱۳۷۸ - گروه تاک.

۶ـ دستیار کارگردان نمایش«به دنبال شهاب» - نویسنده: نرگس اصغری٬ کارگردان: داوود زارع- ۱۳۹۰

۷ـ بازیگر نمایش: «جعبه‌ی سحرآمیز»- نویسنده و کارگردان: مهرداد قرآن کیش- ۱۳۹۳- گروه تاک

۸-بازی در نمایش «جنجال در جنگل» نویسنده و کارگردان: دکتر حسن دولت آبادی – سال ۱۳۷۰.

۹-بازی در نمایش «روباه به مهمانی می رود» نویسنده و کارگردان: حسن دولت آبادی – سال ۱۳۶۸.

۱۰ - طراح صحنه و لباس نمایش «چرا خرگوشه می‌ترسه؟»-نویسنده:دکتر حسن دولت‌آبادی- کارگردان: نرگس اصغری- ۱۳۹۳.

۱۱- طراح صحنه و لباس نمایش «خیالباف»- نویسنده: دکتر حسن دولت‌آبادی- کارگردان: نرگس اصغری- ۱۳۹۳

۱۲ـ مشاور کارگردان نمایش «قول می‌دم بزرگ نشم»- نویسنده: علی اکبر پور رسول- کارگردان: نرگس اصغری- ۱۳۹۳

۱۳- مدیر صحنه‌ی نمایش «شهر بی گدا»- نویسنده: دکتر حسن دولت‌آبادی- کارگردان: نرگس اصغری- ۱۳۹۳

۱۴ـ دستیار کارگردان نمایش «خاله ریزه و شیپور سحرآمیز»- نویسنده و کارگردان: مهرداد قران کیش و نیلوفر ابراهیمی- ۱۳۹۶- گروه تاک

۱۵- دستیار کارگردان نمایش «شنل قرمزی»- نویسنده و کارگردان: مهرداد قرآن کیش و نیلوفر ابراهیمی- ۱۳۹۶- گروه تاک

۱۶- بازیگر و دستیار کارگردان نمایش موزیکال «بزبزقندی٬ گرگ مهربون»- نویسنده و کارگردان: مهرداد قران کیش- گروه تاک

۱۷- دستیار کارگردان نمایش «گاو زنگوله پا»- نویسنده و کارگردان: مهرداد قران کیش- گروه تاک

۱۸ـ دستیار کارگردان نمایش «جنگل پر ماجرا»- نویسنده و کارگردان: مهرداد قران کیش- گروه تاک

۱۹- کارگردانی تئاتر «سفر جادویی»- نویسنده: دکتر حسن دولت‌آبادی و امیر مشهدی عباس - تمرین و اجرا در کانون پرورش فکری زنجان- بهمن ۱۳۹۸

ب) فعالیت در زمینه‌ی صنایع دستی:

۲۰ـ معرق کاشی (کاشی شکسته)

۲۱ـ ویترای

۲۲ـ نقاشی روی پارچه

۲۳ـ معرق نی

۲۴ـ برپایی نمایشگاه صنایع دستی آثار هنری خود و خانم آیدا دولت‌آبادی در زنجان

«سفر جادویی» نمایشی موزیکال است که گرچه مخاطب خاص کودک و نوجوان را مورد توجه قرار داده است اما برای همه‌ی سنین قابل دریافت است و جاذبه دارد.

نویسنده‌ی این نمایش نویسنده‌ی نام آشنای تئاتر کشور دکتر حسن دولت آبادی است که تاکنون ۷۰ جلد کتاب شامل: ۲۳ نمایشنامه از او به چاپ رسیده است و سابقه‌ای ۵۰ ساله و پرکار را در شناسنامه‌ی کاری خود دارد.

کارگردان «سفر جادویی» منور دولت آبادی است که فعالیت های تئاتری را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده است و ۱۹ نمایش مشارکت داشته و تئاتر «وقتی ماهی غرق می شود» از جمله آثار موفق اوست که در سال ۱۳۸۹ در زنجان تولید گردید و علاوه بر اجرای گسترده و بسیار موفق٬ در جشنواره‌ی ملی جوان کشور نیز حضور یافت و جوایز بسیار کسب نمود.

«سفر جادویی» داستان دختری‌ست که در پی اختلافات متعدد با دیگران٬ طی حادثه‌ای سر از سرزمین جادو درمی‌آورد و طی حوادثی جذاب و دیدنی آنچه که هدف نویسنده و کارگردان است به وقوع می‌پیوندد.

این نمایش در نخسین مرحله از اجرا٬ از ۱۳ تا ۳۰ بهمن ماه در محل کانون پرورش فکری زنجان واقع در شهرک کارمندان- فاز ۲- خیابان هفتم غربی- جنب پارک جوان اجرا می‌گردد. دو اجرای این اثر در ساعت‌های ۱۳:۳۰ و ۱۵ برای دانش آموزان مدارس و دو اجرای ۱۷ و ۱۸:۳۰ برای خانواده‌ در نظر گرفته شده است.

برای منور دولت آبادی و گروه موفقش، موفقیت های بیشتری آرزو داریم.

باید نمایش سفر جادویی را ببینید تا به این کارگردان ارزشمند تبریک بگویید.

نمایش 2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز