مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اعلام نمود:

ثبت کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان در فهرست میراث ملی

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۱۵:۲۷:۳۱
کد خبر: ۹۶۶۲۳۶
ثبت کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان در فهرست میراث  ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: ۱۵ میلیون سال قبل در پروسه تشکیل کوه‌ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشته که در واقع می توان گفت هر یک از رنگ های آن نشانگر وجود یک ماده معدنی خاص است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: "آلا داغلار" یا همان کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان به عنوان نمودی از اعجاز بی‌نظیر طبیعت، در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

 امیر ارجمند روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با تصویب شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، آلا داغلار یا کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان که یک پدیده طبیعی زیبا متعلق به ۱۵ میلیون سال قبل است در فهرست میراث طبیعی ملی جای گرفت.  

ارجمند گفت: آلادغلار نام محلی کوه‌ها و تپه های رنگی است که بخش اعظم آن در استان زنجان قرار گرفته است و در اطراف این کوه‌ها روستاهایی وجود دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: ۱۵ میلیون سال قبل در پروسه تشکیل کوه‌ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشته که در واقع می توان گفت هر یک از رنگ های آن نشانگر وجود یک ماده معدنی خاص است.  کوه‌های رنگی زنجان و ماهنشان از ۲ کیلومتری معدن نمک چهرآباد زنجان آغاز شده و در بخش اعظم اتوبان زنجان - تبریز نیز قابل مشاهده است.

گفتنی است این کوه‌ها و تپه‌های رسی به سبب رنگشان به ویژه رنگ قرمز، قهوه ای، سبز، زرد، سفید و نارنجی در شرایط نور مناسب به ویژه پس از یک بارندگی اندک که خاک‌ را کمی خیس می‌کند با  کنتراست زیبا، سوژه بی‌نظیری برای عکاسان، فیلمسازان و طبیعت گردان به شمار می‌رود.

اگر قصد تماشای این جاذبه بی‌نظیر را دارید در مسیر حرکت از سمت زنجان به طرف شهرستان ماهنشان در ۲ طرف جاده این کوه‌های رنگین خودنمایی می‌کنند.

 

 

نظر شما