رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان :

حدود ۳۰۰ نفر با احتمال ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شده بودند که بخش عمده آن‌ها ترخیص شده‌اند

۱۳۹۸/۱۲/۱۸ - ۱۴:۳۰:۴۳
کد خبر: ۹۷۴۹۲۰
حدود ۳۰۰ نفر با احتمال ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شده بودند که بخش عمده آن‌ها ترخیص شده‌اند
دکتر پرویز قزلباش: یک مورد فوتی که از شهر دیگری وارد استان شده بود، خود و چند نفر از اعضای خانواده‌اش را آلوده کرده که هم‌اکنون بستری هستند و بر این اساس از هم استانی درخواست می شود که این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: حدود ۳۰۰ نفر با احتمال ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شده بودند که بخش عمده آن‌ها ترخیص شده‌اند.

دکتر پرویز قزلباش در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفراس برگزار شد، در رابطه با آخرین وضعیت بیماران کرونایی افزود: تاکنون این استان ۵۲ مورد بیمار مثبت به لحاظ تست آزمایشگاهی کرونا دارد که از این تعداد چهار مورد فوتی گزارش شدو با این وضعیت می توان گفت این بیماری در استان با یک شیب ملایم رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: آزمایش‌های بیماران بستری شده مشکوک به کووید ۱۹ در این استان به انیستیتو پاستور ایران ارسال می‌شد و تاکنون ۶۹ مورد به این آزمایشگاه ارسال شده بود که پاسخ آنها تاخیر داشت که از این پس آزمایشگاه خود زنجان هم راه‌اندازی و نمونه آزمایش‌ها از روز دوشنبه در زنجان بررسی خواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: بر این مبنا، همزمانی آماده شدن جواب آزمایش‌های ارسالی به تهران با راه‌اندازی آزمایشگاه زنجان منجر به مشخص شدن نتیجه تعداد زیادی مبتلا به کرونا در استان شد که ریز آن به این صورت بود که ۱۵ نمونه آزمایش به روز در زنجان انجام و مابقی برای انستیتوپاستور را  شامل می شد که همه این موارد در یک روز وارد سامانه شد که در نهایت نتیجه آن به افزایش یکباره ۳۵ نفری مبتلایان منجر شد که در واقع می توان گفت این آمار عجیب و غریب نیست.

قزلباش افزود: در زمان حاضر آمار مبتلایان به کووید - ۱۹ در استان به‌روز شده و طبیعی است که لیست موردهای مثبت ابتلا متناسب با تعداد بیماران مشکوک بستری شده در بیمارستان‌ها خواهد بود.

میزان آزمایشات مثبت با مرگ و میر در همه استان‌ها متغیر است که دلیل آن متفاوت بودن آمار مبتلایان با کشوری مانند چین است چراکه در سامانه ثبت آمار، افراد بستری شده تحت درمان بیماری کرونا لحاظ می‌شوند. کرونا، ویروس جدیدی بوده و ممکن است رفتار آن در کشور ایران با کشور چین متفاوت باشد، که نقل قول‌ها در مورد ماندگاری ویروس کرونا در سطوح و لباس متفاوت مطرح می شود که بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، این ماندگاری بین ۲ ساعت تا ۹ روز است.

وی بابیان اینکه بیماران در سطوح مختلف بررسی می‌شوند، ادامه داد: اگر بیماری دارای علائمی مانند ارتباط با فرد دارای علائم مشکوک و مبتلا به کرونا، علائم تنگی نفس که به تدریج افزایش یافته، سرفه خشک و اگر اکسیژن خون فرد با دستگاه‌های کوچکی که بر روی انگشت قرار می‌گیرد و سنجش می‌شود، کمتر از ۹۳ باشد، این فرد از لحاظ بالینی مشکوک به ابتلا به کووید - ۱۹ است. یک مورد فوتی که از شهر دیگری وارد استان شده بود، خود و چند نفر از اعضای خانواده‌اش را آلوده کرده که هم‌اکنون بستری هستند و بر این اساس از هم استانی درخواست می شود که این بیماری را جدی بگیرند، که بزرگ‌ترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که از اجتماعات اجتناب کرده  و  در خانه و در کنار خانواده با رعایت اصول بهداشت فردی و خانوادگی حضور داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی استان زنجان گفت:طبق  پیش‌بینی‌ها ابتلا به ویروس کرونا تا اواخر فروردین ادامه خواهد دارد که اوج بیماری اواخر اسفند جاری و اوایل فروردین سال آینده خواهد بود که در نتیجه آمادگی برای پاسخ‌گویی به این بحران باید چند هفته‌ای باشد.

وی، با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۵۰۰ هزار ماسک در سطح استان توزیع شده است، ادامه داد: این اقلام در بخشی از روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مراکز خدمات جامع سلامت توزیع شده و در این میان  نظارت‌هایی بر نحوه توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها انجام می‌شود، که هر فرد می‌تواند پنج  عدد ماسک دریافت کند.

قزلباش خاطرنشان کرد: مرکز اصلی بستری بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا در استان زنجان، بیمارستان ولی‌عصر (عج) بوده و طبیعی است که بیماران از شهرستان‌های مختلف در این مکان بستری شده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز