فرماندار شهرستان زنجان:

شرایط محل جدید پسماند ( روی ) مدیریت شده است

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۲۰:۵۲:۲۸
کد خبر: ۹۹۲۱۲۹
شرایط محل جدید پسماند ( روی ) مدیریت شده است
رضا عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موضوع پسماند روی یکی از چالش‌های زیست‌محیطی استان بوده و هست، افزود: این پسماند نیز به صورت غیراصولی در حال نگه‌داری است. یعنی ضوابط زیست‌محیطی هم در نگه‌داری پسماند فعلی رعایت نمی‌شود و عملاً ضوابطی برای نگه‌داری وضعیت فعلی پسماندها تعریف نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ محل فعلی ظرفیت گنجایش و پذیرش پسماندهای جدید روی را ندارد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر دو چالش را در محل فعلی نگه‌داری پسماندها پیش رو داریم، تصریح کرد: چالش اول رعایت نشدن ضوابط زیست‌محیطی است. چالش دوم این است که محل فعلی ظرفیت گنجایش و پذیرش پسماندهای جدید را ندارد.

عسگری ادامه داد: یکی از نتایج این دو چالش و خروجی آن، تبعات زیست‌محیطی و تهدیدی است که متوجه پیرامون محیط خود کرده است. بالاخره هر پسماندی که بدون توجه به ضوابط زیست‌محیطی نگه‌داری شود، آلایندگی‌ها و تهدیدات مربوط به خود را خواهد داشت.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به اینکه برای نگه‌داری پسماند صنعتی نیز طبیعتاً ضوابط سخت‌گیرانه‌تری لحاظ می‌شود، اظهار کرد: این‌گونه نیست که بتوان بدون هیچ‌گونه ضوابطی این پسماندها رهاسازی شود؛ چرا که تبعات زیست‌محیطی زیادی خواهد داشت.

عسگری بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت محل فعلی نگهداری پسماند سرب و روی تکمیل شده و امکان اینکه پذیرش جدید داشته باشد را ندارد که این موضوع اثرات سوء را برای عرصه اشتغال و تولید به همراه خواهد داشت و در نتیجه بیکاری افراد زیادی که در این حوزه مشغول به کار هستند را به دنبال دارد.

تا زمانی که استانداردهای لازم در حوزه‌های مرتبط با ضوابط زیست‌محیطی حل نشده است، اجازه انتقال پسماند داده نشود

وی با بیان اینکه از سال گذشته مطالعات زیادی صورت گرفته است تا بتوانیم از این تهدید عبور کرده و شرایطی را که در زمینه پسماندهای روی مطرح است را مدیریت کنیم، گفت: نکته مهم در این زمینه این بود که محلی که برای نگه‌داری پسماند روی در نظر گرفته می‌شود، تا زمانی که استانداردهای لازم در حوزه‌های مرتبط با ضوابط زیست‌محیطی حل نشده است، اجازه انتقال پسماند داده نشود.

عسگری با یادآور اینکه برخی از فعالان زیست‌محیطی نیز در این زمینه دغدغه‌هایی داشته و معتقد بودند محل جدید پسماند روی باید به گونه‌ای انتخاب شود که در بحث‌های مختلف آلایندگی خاک، آب و هوا بتواند هم مدیریت درستی اتخاذ شده و هم اینکه حداقل تبعات در نظر گرفته شود، افزود: این موضوع باعث می‌شود تا تهدیدی برای ساکنان محیط پیرامون این محل نباشد.

فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه با همین رویکرد محل‌های مختلفی مورد بازبینی قرار گرفت، تصریح کرد: در نهایت شورای عالی حفاظت محیط زیست طرح نهایی را ارائه و محلی را تعیین کرد. ما نیز تلاش کردیم اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص مباحث اجتماعی این قضیه صورت گیرد؛ چرا که دغدغه‌هایی در این خصوص ایجاد شده بود که بخشی از این دغدغه‌ها به واسطه اظهارنظرهای افرادی که ذی‌صلاح و متخصص در این زمینه نبودند به وجود آمده و باعث شده بود دغدغه اهالی منطقه چند برابر شود.

وی با یادآوری اینکه متاسفانه همچنان این دغدغه پا بر جا است، ادامه داد: تلاش کردیم با برگزاری جلسات متعدد، اغناسازی و اعتمادسازی لازم در این زمینه توسط متولیان امر صورت گیرد، بنابراین انتظار داریم ضوابطی که ابلاغ شده است، به صورت دقیق اعمال شود تا باعث کم شدن دغدغه‌های مسئولان حوزه محیط زیست شود. همچنین بتوانند پاسخ‌گوی شائبه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، باشند.

عسگری با بیان اینکه هر چند برخی از افراد هنوز هم با انگیزه‌های مختلف به‌ویژه با انگیزه‌های غیر زیست‌محیطی در این زمینه اظهارنظرهایی می‌کنند که در این زمینه برخورد لازم را با کسانی که بخواهند اخلال ایجاد کنند، انجام خواهیم داد، اظهار کرد: پسماند فعلی نزدیک به سه دهه است که بدون رعایت حداقل‌های زیست‌محیطی رهاسازی شده و در حال توسعه پیدا کردن است، حال این سئوال مطرح است که چرا امروز مباحثی که از سر ناآگاهی مطرح می‌شود، بیانگر هیچ‌کدام از فجایعی که تا به امروز در این زمینه در خصوص رهاسازی پسماند انجام می‌شد، نبود.

برای هر گونه پسماندی باید ضوابط خاص خود را رعایت کنیم

وی تاکید کرد: طبیعتاً برای هر گونه پسماندی باید ضوابط خاص خود را رعایت کنیم و رویکردمان نیز همین است اما اجازه نمی‌دهیم کسانی به خاطر انگیزه‌های غیر زیست‌محیطی و منافع شخصی و اقتصادی خود و یا از سر اخلال در نظام تولید بخواهند شرایطی را ایجاد کنند که باعث نگرانی مردم در این زمینه شده و نیز وقفه‌ای در انجام زیرساخت‌های لازم در این زمینه ایجاد کنند.

فرماندار شهرستان زنجان با بیان اینکه تا روزی که زیرساخت‌های زیست‌محیطی توسط مشاور و مجری طرح صورت نگیرد، اجازه حمل پسماند روی به محل جدید داده نخواهد شد، ادامه داد: در این زمینه تکالیفی تعیین و به طور شفاف مشخص و ضوابط نیز به طور دقیق تعیین شده است و مجری به همراه پیمانکار و مشاور طرح مکلف هستند که همه این ضوابط را قبل از این انتقال مهیا کنند و بعد از اخذ تاییدیه لازم از سازمان حفاظت محیط زیست اجازه انتقال داده خواهد شد.

عسگری با تاکید بر اینکه در ادامه فعالیت نیز هم سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان وظایف ذاتی خود و هم دستگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی مربوطه در استان نظارت لازم را نسبت به روند انتقال و نحوه نگه‌داری پسماند در محل جدید خواهند داشت، گفت: این روند هر لحظه که بخواهد محیط پیرامون خود را تهدید کرده و آلایندگی جدیدی ایجاد کند، به طور حتم از انتقال این پسماند جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار ما از دستگاه‌های متولی این است که حساسیت ویژه را در این زمینه و با توجه به نگرانی‌هایی که این مسئله در حوزه اجتماعی ایجاد کرده است، داشته باشند. همچنین پایش‌های دقیقی در این زمینه داشته باشند و ساختار را در مسیری قرار دهند که پایش‌ها به صورت آنلاین و لحظه‌ای صورت گیرد.

عسگری با بیان اینکه باید شرایطی را مهیا کنیم که سرمایه‌گذاری در صنعت سرب و روی که یکی از شاخص‌های صنعتی – معدنی استان زنجان بوده و بخشی از اشتغال، تولید و درآمد ناخالص استان از محل پسماندها اتفاق می‌افتد، دچار وقفه نشود، خاطرنشان کرد: لازمه تحقق همه این موارد این است که همه دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کرده و در حوزه اجتماعی نیز شرایطی را فراهم کنند که دغدغه‌های مردم در این عرصه رفع شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز