رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان:

مستندسازی طرح پایلوت غربالگری زنجان به صورت مشترک با سازمان جهانی بهداشت

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۱۸:۳۰:۱۱
کد خبر: ۹۹۷۰۶۰
مستندسازی طرح پایلوت غربالگری زنجان به صورت مشترک با سازمان جهانی بهداشت
دکتر پرویز قزلباش در جلسه جمع‌بندی نشست مشترک نماینده سازمان جهانی بهداشت با اعضای ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کروناویروس استان زنجان از انتشار طرح غربالگری به صورت مشترک و در اسرع وقت با WHO جهت مستندسازی، در سطح بین‌الملل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان در جلسه جمع‌بندی نشست مشترک دکتر هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در زنجان، دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران، اعضای ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کروناویروس دانشگاه، و اصحاب رسانه استان، از پیشنهاد دکتر هملمن برای انتشار طرح پایلوت غربالگری به صورت یک طرح مشترک و در اسرع وقت با WHO، جهت مستندسازی در سطح بین‌الملل خبر داد.
رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشور با اشاره به جلسه صبح امروز با دکتر هملمن اظهار داشت: در این جلسه برنامه‌هایی از طرح پایلوت غربالگری آزمایشگاهی سرپایی در زنجان ارائه شد .
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در این جلسه مقرر شد نرم‌افزاری با استفاده از تجربیات WHO برای رصد بیمارانی که در طرح پایلوت غربالگری و بستری هستند، طراحی شود.
دکتر قزلباش در ادامه به بازدید از دو مرکز شماره ۱۸ و ۱۴ اشاره و اظهار داشت: دکتر هملمن در این بازدید به طور میدانی از فعالیت مرکز خدمات جامع بهداشتی درمانی در حاشیه شهر (گلشهر) آشنا شد، و در ادامه در بازدید از مراکز ۱۶ ساعته در جریان فعالیت این دو مرکز قرار گرفت.
وی با تاکید براینکه با حمایت استاندار و مدیریت عالی استان اقداماتی در راستای مقابله و کنترل کروناویروس انجام شد افزود: در این راستا ۲۰ روز قبل از اینکه اولین مورد مثبت در کشور مشاهده شود، اولین جلسه استانی با مدیریت استاندار در استان زنجان تشکیل شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه نتیجه این حمایت‌ها و تجارب استاندار این شد که در استان قدم‌های بسیار جدی در حوزه مدیریت بیماری کرونا برداشته شد. افزود: از ابتدای این بیماری، تمام امکانات استان با راهبردهای استاندار در اختیار ستاد کرونا قرار گرفت.
رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشور تصریح کرد: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، تمام ارگان‌ها و دستگاه‌ها در جهت آموزش، اطلاع‌رسانی و احصاء امکانات و هماهنگی بسیج شدند.
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار داشت: در حوزه اطلاع‌رسانی کارهای بسیار نو و بدیعی انجام شد ازجمله اینکه در دانشگاه، استودیوسلامت استان تاسیس شد که تا امروز ادامه دارد و هر روز ۴ الی ۵ ساعت گفتگوی مستقیم مدیران و کارشناسان را با مردم داشتیم .
به گفته دکتر قزلباش در هر مرحله ازجمله بسیج ملی غربالگری و بعد از آن انجام غربالگری آزمایشگاه سرپایی، تیم مدیریت عالی استان مشوق و راهنمای این کار بودند و اگر امروز این موفقیت اتفاق افتاده، با حمایت‌های دکتر حقیقی است که به دقت پیگیر برنامه‌های حوزه سلامت هستند، و ما باید از این فرصت بسیار گران‌بها برای حوزه سلامت بهره ببریم و بتوانیم از تمام توان‌مندی‌های استان برای مقابله با این بیماری استفاده کنیم.
استاندار زنجان در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از میزبانی دکتر هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت و همچنین رئیس انستیتوپاستور ایران اظهار داشت: جرقه اجرای طرح غربالگری با نیت خوب و خیرخواهانه مسؤولان دانشگاه ازجمله دکتر قزلباش، دکتر صائینی و همچنین دکتر بیگلری بود و شروع و ایده این طرح فقط مختص زنجان است.
دکتر فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه استان زنجان در موضوع کرونا با نقشه راه کاملا عملیاتی ورود کرد، افزود: در این نقشه راه بزرگترین هدف اصلی، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بود که اقدامات مختلفی ازجمله کاهش rزیرو، و اجرای طرحهایی در راستای کاهش ازدحام در بیمارستان‌ها، که تبعات بعدی نداشته باشد و زنجیره بیماری هم قطع شود، بود.
وی با تاکید بر اینکه در این نقشه راه توجه ویژه به بحث آموزشی در موضوع کرونا صورت گرفت، تصریح کرد: در این راستا استودیوی سلامت در استان با گفتمان قالب، و با موضوعات پروتکل های بهداشتی و گفتمان پزشکان، پرستاران و متخصصین امر درمان و بهداشت با مردم، طراحی و راه‌اندازی شد که روزانه نیم ساعت به طور مستقیم با مردم گفتگو داشتند.
استاندار زنجان با اشاره به فعال شدن خیران و پویش‌های مردمی به معنای واقعی ابراز داشت: از روز هفتم فروردین‌ماه از بیماران سرپایی علامت دار تست آزمایشگاهی گرفته شد که نتایج بسیار مطلوبی هم داشت.
دکتر حقیقی ادامه داد: با توجه به تستهای مثبت حاصله از این طرح، برای درمان بیماران مثبت از نقاهتگاه‌ها استفاده کردیم و قبل از اینکه این افراد وارد بیمارستان شوند، هم خودشان هم نزدیکانشان را که تست مثبت داشتند، تحت درمان و قرنطینه قرار دادیم
وی با بیان اینکه ۳.۸ درصد از افرادی که تست مثبت آزمایشگاهی سرپایی داشتند، نیازمند بستری در بیمارستان‌ها بودند، تصریح کرد: بقیه افراد، یا مداوا شدند و یا تحت مداوا در سیستم خارج از بیمارستان هستند.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه آمار بستری شدگان در بیمارستان نسبت به ۷ فروردین کاهش معناداری یافت اظهار داشت: بهبودی بستری هم در استان معنادار شد به طوری که حدود ۸۰ درصد از بستری ها بهبود یافتند.
به گفته دکتر حقیقی امروز، rزیرو در استان به ۱/۲ کاهش یافته که همین کاهش، یک برند و جایگاه خوبی در دنیا است.
مقام عالی استان با اشاره به نقش ویژه و استراتژیک طرح غربالگری بیماران سرپایی در استان ابراز کرد: این طرح در مدیریت بیماری کرونا و کاهش انتقال زنجیره آن بسیار تاثیرگذار بوده است که در راستای این اتفاق مبارک در استان، به کادر پزشکی، پرستاری، آزمایشگاهی و کلیه کادر درمان و بهداشت، اداری و خدماتی خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی زنجان افتخار می‌کنم، و به ویژه از نقش موثر مردم استان در فراهم کردن زمینه اجرای این طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی قدردانی می‌کنم.
وی با بیان اینکه نتایج استان زنجان باعث شد که این طرح در کشور و سایر دانشگاهها هم اجرایی شود اظهار داشت: ما حاضریم این تجربه را بدون هیچ منتی در اختیار دیگر دانشگاهها قرار دهیم و با توجه به تجربه مستندسازی، آمادگی داریم که این تجربیات را در اختیار علم پزشکی دنیا هم قرار دهیم.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران هم در این نشست با اشاره به اینکه طرح بسیج غربالگری در استان زنجان موفق عمل کرده است، اظهار کرد: این طرح با شفافیت اجرا می‌شود و من از مشارکت دادن سازمان بهداشت جهانی در اجرای این طرح قدردانی می‌کنم.
دکتر کریستف هملمن با بیان اینکه قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ از نتایج اجرای طرح غربالگری است تصریح کرد: خوشبختانه زنجان به عنوان نخستین استان این طرح را اجرا کرد که نتیجه آن به عنوان یک اقدام قابل تقدیر برای استان ماندگار خواهد شد
وی افزود: درخواست دارم اجازه مستندسازی از اجرای این طرح به سازمان جهانی داده شود که بتوان نتیجه آن را در اختیار دیگر کشورها قرار داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز