ثبت افتخاری دیگر در تاریخ کوهنوردی ایران؛

نظری‌فرد: برای ثبت پروژه ماگما ۱۵ منطقه آتشفشانی مورد تحقیق قرار گرفت/ کمتر بودن قله‌ها در این پروژه باعث جذب کوهنوردان خواهد شد

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۱۰:۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۸۲۵۱۴
نظری‌فرد: برای ثبت پروژه ماگما ۱۵ منطقه آتشفشانی مورد تحقیق قرار گرفت/ کمتر بودن قله‌ها در این پروژه باعث جذب کوهنوردان خواهد شد
خواهر و برادر کوهنورد گیلانی با اجرا و ثبت پروژه ماگما موفق به صعود و معرفی قله های آتشفشانی ایران شدند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، فاطمه و محمدحسین نظری فرد دو کوهنورد گیلانی پس از اجرا و ثبت موفقیت آمیز پروژه ملی ۳۱ قله بلند ۳۱ استان ایران (ققنوس) در سال گذشته، این بار با حمایت هیات های کوهنوردی پنج استان (گیلان، قزوین،اصفهان، سمنان و کرمانشاه) شناسایی قله‌های آتشفشانی ایران را در برنامه خود قرار دادند و با شعار «کوهها، آخرین ایستگاه حفظ محیط زیست در جهان»  موفقیت ثبت پروژه ماگما را از آن خود کردند.

پروژه ماگما، طرحی است که معرفی کوهها بر اساس «جنس کوه» بوده نه ارتفاع یا مشخصات دیگر و پیشنهاد می‌کند کوهنوردانی که در  «هر بازه زمانی» موفق به انجام لیست قله‌های آتشفشانی ایران به هر تعداد که در آینده باشند شوند از سوی فدراسیون کوهنوردی مدال، تندیس و لوح تقدیری بنام  «ماگما»  دریافت کنند.

این خواهر و برادر بر اساس این پروژه تحقیقاتی که بیش از پنج ماه بطول انجامید، کمربند آتشفشانی ایران از «سلماس» در استان آذربایجان غربی تا «بزمان» در استان سیستان و بلوچستان شامل ۱۵ منطقه آتشفشانی که هر منطقه بین دو تا پنج دهانه وجود داشت را مورد بررسی قرار دادند. مناطق ناشناخته ای که راه های دسترسی به آنها تا آن زمان مشخص نبود یا کمتر صعود صورت گرفته بود.

مناطق آتشفشانی همچون «قلعه حسن علی» در راین کرمان، «شهسواران» در منطقه خاش، «عاج بالا و عاج پایین» و «مساهیم» در شهربابک کرمان، «ارنان» در یزد، «درفک» در گیلان و مناطقی در  استان زنجان و غیره (که بر طبق تعریف کوه و آتشفشان از نظر فدراسیون کوهنوردی و سازمان زمین شناسی جزو قلل آتشفشانی نبوده) و در نهایت جزو فهرست پروژه ماگما قرار نگرفتند.

فاطمه نظری فرد در گفتگو با خبرنگار  برنا در این باره اظهار داشت: در این ۱۵ منطقه آتشفشانی که مورد تحقیق قرار گرفت و بر اساس دو تعریف مهم این پروژه، قله های چهار استان (قله های تفتان و بزمان در سیستان و بلوچستان، قله دماوند در مازندران، قله سبلان در اردبیل و قله سهند در استان آذربایجان شرقی جزو مناطق کوهنوردی پروژه ماگما و از قله‌های آتشفشانی خواهند بود.

این بانوی کوهنورد گیلانی با بیان اینکه فواید  پروژه ماگما نسبت به پروژه ملی ۳۱ قله،سه پارامتر اصلی است گفت: ثابت بودن کوهها بدور از آنکه درحال حاضر در چه استانی قرار دارند و یا در آینده قرار میگیرند، کمتر بودن تعداد قله ها نسبت به لیست پروژه ۳۱ قله (ققنوس) که ممکن است باعث جذب بیشتر کوهنوردان برای انجام آن شود و دربرداشتن هزینه کمتر می‌باشد؛ همچنین در این پروژه علاوه بر بخش تبادل فرهنگی و گردشگری، با توریسم ورزشی به مناطق محروم کشور همچون استان سیستان و بلوچستان کمک بیشتری صورت میگیرد.

وی اعلام کرد: بر اساس نظر پیشکسوتان کشور و موارد ثبت شده، این ایده بصورت «منسجم و تحقیق شده» تاکنون  مطرح نشده و کوهنوردان گیلانی اولین ایده پردازان و مجریانی هستند که قله‌های آتشفشانی ایران را در قالب یک پروژه مشخص کرده اند.

خواهر و برادر گیلانی، با پیشنهاد اینکه تمام کوهنوردانی که پروژه ۳۱ قله را به پایان رسانده اند یا رو به اتمام دارند تنها با دو صعود دیگر میتوانند پروژه ماگما را در رزومه ورزشی خود داشته باشند، این پروژه را به «عظیم قیچی‌ساز» به مناسبت ورود اولین ایرانی به باشگاه هشت هزاری های جهان در سال ۹۶، تقدیم کردند.

photo_۲۰۱۸-۰۲-۲۶_۱۶-۴۹-۲۲

نظر شما