۷ سال است که سازمان استاندارد روی دیزین دست گذاشته بود؛

افتخاری: مربی خارجی در دستورکار است/ برای قهرمانی باید از دانش روز دنیا استفاده کنیم

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۱۶:۳۰:۰۹
کد خبر: ۷۸۵۳۲۲
افتخاری: مربی خارجی در دستورکار است/ برای قهرمانی باید از دانش روز دنیا استفاده کنیم
رئیس فدراسیون اسکی، گفت: سال گذشته از یکی از مدرسان خارجی استفاده کردیم اما می‌طلبد سالیانه یا یک سال در میان چنین کلاس‌هایی برگزار شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سیدعبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی در نشست خبری اظهار داشت: دو سال است که در خدمت خانواده اسکی هستم. سال بسیار سنگینی را شروع کردیم، هم مسابقات آسیایی در ساپورو و هم قهرمانی جهان در آلپاین و صحرانوردی را داشتیم. در دومین سال حضور بازی‌های المپیک زمستانی برگزار شد. ما با حجمی از مسابقات روبه‌رو بودیم درحالی‌که فدراسیون دو میلیارد هم بدهی داشت. البته این اتفاقات در تغییر و تحولات طبیعی است، آنچه در توان فدراسیون بود انجام شد و تا امروز کاری زمین نمانده است.

* سال ۹۶ سال خوبی را از نظر بارش نداشتیم

افتخاری در ادامه یادآور شد: سال ۹۵ و ۹۶ سال خوبی را از نظر بارش نداشتیم، به ویژه سال ۹۶ که پیست‌ها از بهمن‌ ماه کار را شروع کردند. ما چند کار پیش رو داریم، اول نگاه همگانی و فعال کردن استان‌ها و دوم اینکه استعدادیابی را عملیاتی کنیم. اسکی در دنیا نیاز به کار در ۴ فصل دارد و یک قهرمان باید ۱۲ ماه سال را کار کند، اما فصل اسکی در ایران ۴ تا ۵ ماه است. یک ماه هم طول می‌کشد ورزشکار خودش را آماده کند. آخر فصل به آمادگی می‌رسد، اما در اروپا ورزشکار تقریبا ۱۲ ماه سال را اسکی می‌کند. ما هم راهی نداریم جز اینکه ورزشکار را به کمپ‌ها و یخچال‌های خارجی بفرستیم.

* برای قهرمانی باید از دانش روز دنیا استفاده کنیم

رئیس فدراسیون اسکی با اشاره به اینکه اگر دنبال قهرمانی هستیم باید از دانش روز دنیا استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: ما سال گذشته از یکی از مدرسان خارجی استفاده کردیم اما می‌طلبد سالیانه یا یک سال در میان چنین کلاس‌هایی برگزار شود. تجهیزات هم باید به روز باشد، حضور مربیان خارجی اساسی‌ترین نقش را در توسعه ورزش قهرمانی خواهد داشت. ما باید بر مبنای منابع برنامه‌ریزی کنیم، اما برای رسیدن به هدف مسیر، منابع، تلاش و کوشش محورهایی هستند که می‌تواند ما را به عرصه موفقیت نزدیک کند.

* با منابع کمیته و وزارت نمی‌توان به اهداف کلان رسید

وی در پاسخ به این سؤال که با هزینه‌های بالا و افزایش نرخ دلار آیا فدراسیون این امکان را دارد که در کشورهای خارجی کمپ برگزار کند، گفت: هیچ فدراسیونی نمی‌تواند با منابع وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به اهداف کلانش برسد. کمیته و وزارت منابع محدودی دارند که آن را به فدراسیون‌ها می‌دهند. ما تقریبا آن را نزدیک به ۲ میلیارد کردیم اما با اتفاقات سال ۹۷، ۲ میلیارد ما یک سوم شد. این مشکلی است که برای همه حوزه‌ها اتفاق افتاده است. ما باید تجهیزات را با دلار و یورو تهیه کنیم که در این خصوص معمولا مدیریت منابع لازم است تا حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. امسال شرایط همه فدراسیون‌ها خاص است، ما هم باید از بخش خصوصی کمک بگیریم و اعزام‌ها را برمبنای کیفیت و کمیت انجام دهیم.

افتخاری افزود: بلیت اروپا سه برابر می‌شود، ما هم باید مرتب چرتکه بیندازیم که هزینه‌های اعزام ما چقدر می‌شود. شما باید هزینه‌های رفت و برگشت، لباس، تور اسکی و... را در نظر بگیرید. ما همه را حساب می‌کنیم، بخشی را اسپانسر کمک می‌کند و بخشی را هم فدراسیون باید تأمین کند. ما برای اعزام‌ها به اهمیت کار هم نگاه می‌کنیم، چون یک اعزام باید برای فدراسیون آورده داشته باشد.

* استفاده از پیست‌های کشورهای همجوار برای ملی‌پوشان

رئیس فدراسیون اسکی در باره پیست مصنوعی دبی عنوان کرد: این پیست ۵۰۰ متر طول و ۱۴۰-۱۳۰ متر ارتفاع دارد، به همین خاطر به دلیل هزینه‌های کمتر و همجواری برای استفاده در دستورکار قرار خواهد گرفت. پیست‌های ترکیه هم هستند که اگر ما برف نداشته باشیم، می‌توانیم از کمک‌های این کشور استفاده کنیم.

وی در باره تغییراتی که در مدیریت پیست‌ها رخ داده، گفت: طبیعی است اما ما هم تعامل‌مان با پیست‌ها وجود داشته و برای انجام کارها مشکلی نداریم.

* مربی خارجی در دستورکار است اما برای سنین پایه

افتخاری همچنین درباره جذب مربی خارجی در تیم‌های ملی یادآور شد: سن رشد زیر ۱۵ سال است اما تا ۲۰ سال دوره قهرمانی است که معمولا تا ۲۵ سال هم حفظ می‌شود. بعد از آن ورزشکار داشته‌هایش را مدیریت می‌کند و ممکن است تا ۲۸ تا ۳۰ سالگی فعالیت کند، چون فصل کاری بچه‌ها ممتد نیست، باید کار را برای سنین پایه بگذاریم. جذب مربی خارجی در دستورکار ما هست اما برای سنین پایه.

رئیس فدراسیون اسکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اسکی‌بازان در مسابقات یونیورسیاد که سال آینده در روسیه برگزار می‌شود شرکت می‌کنند یا خیر، اضافه کرد: در این خصوص وزارت علوم باید تصمیم بگیرد اما فدراسیون اسکی هر جایی لازم باشد کمک می‌کند.

* ۷ سال است که سازمان استاندارد روی دیزین دست گذاشته بود

افتخاری در ادامه صحبت‌هایش در نشست خبری درباره پیست‌های مختلفی که اسکی‌بازان می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: ما تلاش می‌کنیم شمشک امسال راه‌اندازی شود و سعی این است از طریق شرکت توسعه این پیست با همکاری اهالی شمشک به شورای شهر واگذار شود. در خصوص دیزین هم باید بگویم، وزیر ورزش بازدیدی از این پیست داشت، ۷۰ روز طول کشید تا دو خط استانداردسازی شد. ۷ سال است که سازمان استاندارد روی دیزین دست گذاشته شد. سال ۹۷ سازمان استانداردسازی به صراحت گفت نمی‌گذارم پیست دیزین باز شود. فدراسیون تلاش می‌کند در گام نخست پیست‌ها را زنده و احیا نگه دارد و در گام دوم اینکه علاقمندیم یکی از پیست‌ها به ویژه دیزین را داشته باشیم.

* مبلغ واگذاری دیزین برای یک سال بیش از ۴ میلیارد بود

وی‌ ادامه داد: فدراسیون معذوارتی دارد اما ما می‌خواستیم پیست دیزین را بگیریم، گروهی آن را مدیریت کنند و ما ناظر باشیم. کار کارشناسی انجام شد که اعلام کردند برای یک سال باید ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدهیم. ما این موضوع را در فدراسیون ارزیابی کردیم و دیدیم رقم بالایی است. از طرفی باید درگیر نگهداری پیست شویم، منافعی هم ندارد. یعنی بحث قهرمانی و همگانی زیر سؤال می‌رود تا پیست احیا نشود، به همین دلیل ورود نکردیم. دیزین استاندارد شد، امیدوارم فعال شود و خدمات دهد. پیش‌بینی می‌کنیم سال خوبی داشته باشیم.

افتخاری در پاسخ به این سؤال که آیا برای تمرینات اسکی‌بازان شما به پیست‌ها اجاره می‌دهید، عنوان کرد: خیر ما رایگان استفاده می‌کنیم. البته قبلا مشکلاتی بود اما در این دو سال موضوعی نبوده است.

* استعفای مربیان دلیل منطقی نداشت

رئیس فدراسیون اسکی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره تغییرات مربیان پرسید تصریح کرد: ما فقط یک مورد تغییر داشتیم، علیداد ساوه شمشکی تنها تغییر بود. بعد از آن حسین ساوه شمشکی و میرهاشمی استعفا دادند که نفرات جایگزین را معرفی کردیم. بقیه هم استعفا دهند، جایگزین می‌کنیم، قحط‌الرجال نیست. هیچ دلیل منطقی هم نبود، اگر من هم استعفا دهم فردا یک نفر را انتخاب می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دلیل استعفای این مربیان مشخص شده، اظهار داشت: مواردی را نوشته‌اند؛ مثلا گربه شما از ساختمان ما پریده است، این دلیل منطقی نیست! یکی از عزیزان گفته چرا بدون هماهنگی من مربی انتخاب کرده‌اید یا چرا اعزام می‌کنید یا چرا در فدراسیون باز است! این از اختیارات رئیس است.

* اگر ما به ورزشکار متعهد هستیم، انتظار پاسخ داریم

افتخاری در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه کمیته، وزارت و فدراسیون به ورزشکار متعهد هستند، در مقابل از آنها انتظار داریم پاسخ دهند، عنوان کرد: مثلا می‌بینیم بهداد سلیمی توقعاتی دارد که برخی از ورزشکارانی که جایگاهی ندارند توقعاتشان بیشتر است. ورزشکاری داریم که نفر سی و پنجم است، سالی ۲۵ میلیون هزینه او شده، اما آورده‌ای نداشته است. من در زمان المپیک همراه ورزشکاران بودم، دمای هوا ۲۵ درجه زیر صفر بود، خودم آنجا بودم و هیچ توقعی از ورزشکار نداشتیم. با صالحی امیری صحبت کردم که او هم گفت بچه‌ها را سالم برگردانید. وقتی بیرامی خط پایان را رد کرد خدا را شکر کردم. اگر کمیته، وزارت و فدراسیون به ورزشکار متعهد هستند، از آن طرف انتظار داریم ورزشکار پاسخ دهد.

* به ۵۰ درصد اهداف‌مان رسیده‌ایم

وی در پاسخ به این سؤال که دو سال از زمان مدیریت شما گذشته، آیا به اهدافتان و قول‌هایی که داده‌اید عمل کرده‌اید، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری برمبنای منابع روز گذاشته می‌شود. اولویت‌هایی در شروع کار داشتیم که به ۵۰ درصد آن رسیده‌ایم، اما بی‌بارشی سال گذشته طرح استعدادیابی را دچار مشکل کرد. ما کارهای زیادی انجام داده‌ایم که می‌توان به ابلاغ مدارس اسکی و تصویب آیین‌نامه پیست‌ها در کمیسیون ماده ۵ اشاره کرد. تلاش می‌کنیم تا پایان ۴ سال به بخشی از اهدافمان برسیم.

رئیس فدراسیون اسکی در باره اینکه با توجه به میزبانی‌های سال آینده صحبتی با اسپانسرها برای تأمین هزینه مالی داشته‌اید، گفت: تلاش این است از اسپانسرها استفاده کنیم، از فدراسیون‌ها آسیا و جهان نیز کمک بگیریم. استان‌های میزبان، همچنین کمیته و وزارت هم کمک می‌کنند، چون میزبانی یکی از محورهای توسعه است باید این میزبانی را بگیریم. تلاش ما این است در این مسابقات دبیر کل فدراسیون جهانی و رئیس کنفدراسیون آسیا را دعوت کنیم.

افتخاری در پایان در باره پیست اختصاصی عنوان کرد: در تلاشیم پیستی را با مشارکت فدراسیون و بخش خصوصی بگیری، اما کم بارشی کار را سخت کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز