نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران:

تا پایان شهریورماه افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت/ هیچ قانونی در خصوص نظارت بر مالکان وجود ندارد/ مالکان توانایی مالی مستاجران را بسنجند

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۱۳:۰۷:۲۸
کد خبر: ۷۲۵۱۴۲
تا پایان شهریورماه افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت/ هیچ قانونی در خصوص نظارت بر مالکان وجود ندارد/ مالکان توانایی مالی مستاجران را بسنجند
نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران معتقد است، تا پایان نیمه اول سال افزایش قیمت در حوزه خرید و فروش نخواهیم داشت و روند معاملات نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

«حسام عقبایی»، نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درخصوص نوسانات بازار مسکن گفت: وضعیت اقتصادی بازار مسکن نشات گرفته از اقتصاد کلان کشور است. زمانیکه اقتصاد کلان کشور دچار تزلزل است، منابع اقتصادی کافی و وافی تامین نیستند و اقتصاد کلان و بازارهای موازی هم بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

او گفت: باتوجه به تورم عمومی در اسفند ماه سال 96، شاهد رشد 35 درصدی قیمت مسکن در سراسر کشور و در اردیبهشت ماه 97 مجددا شاهد رشد بودیم.

نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران بیان کرد: این افزایشی که در اسفند 96 ایجاد شد تقریبا نهادینه شده اما افزایش قیمتی که در اردیبهشت و خرداد ماه 97 ایجاد شده درحال برطرف شدن است. قیمت های نامتعارف و غیرمنطقی  درحال فروکشی بوده و به قیمت حقیقی و واقعی بازار مسکن نزدیک می شویم.

عقبانی پیش‌بینی خود را اینگونه بیان کرد که تا پایان نیمه اول سال افزایش قیمت در حوزه خرید و فروش نخواهیم داشت و روند معاملات نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

او اظهار کرد: در حوزه اجاره بها تا پایان شهریور ماه در شهرهای کوچک رشد زیادی نخواهیم داشت اما در شهرهای بزرگ تا 15 درصد و در برخی از بافت های شهرهای بزرگ احتمال اینکه از بیشتر از 15 درصد باشد، وجود دارد.

عقبایی تاکید کرد: امسال در حوزه اجاره نشینی مستاجرین با معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و گله مند هستند که قیمت ها روند صعودی زیادی داشته به ویژه در شهرهای بزرگ که این نیز دلایلی دارد که بخشی از آنها منطقی و بخشی دیگر غیرمنطقی است.

او گفت: زمانی که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند طبیعی است که قیمت اجاره بها نیز افزایش پیدا کرده که اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره بها قیمت مسکن است.

او ادامه داد: توازن بین عرضه و تقاضا در حوزه اجاره نشینی وجود ندارد به ویژه در شهرهای بزرگ عرضه کمتر از تقاضاست. متاسفانه به دلیل کاهش درآمد عمومی مردم، انبوه مستاجران و مهاجرت با افزایش تقاضا مواجه هستیم.

عقبایی با بیان اینکه تورم عمومی در کشور حاکم بوده و این تورم بر اقتصاد مسکن نیز تاثیر گذاشته است، افزود: ما طی 6 سال گذشته شاهد کاهش تولید مسکن بودیم که نزدیک به 40 درصد کاهش رخ داده که از دلایل بر هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضاست.

او با اشاره به اینکه نزدیک 700هزار خانه خالی در استان تهران  و حدود 2 میلیون و 500 هزار دستگاه در کل کشور وجود دارد، افزود: اغلب این خانه ها یا در بافت های خیلی لوکس و یا غیرقابل استفاده که مورد استفاده دهک های متوسط جامعه قرار نمی گیرد، هستند. لذا همه اینها دست به دست هم داده تا اجاره بها در سال 97 سیر صعودی نامتعارفی داشته باشد که متناسب با رشد درآمد حقوق بگیران، کارمندان و کارگران نباشد.

او با بیان اینکه قانون جامعی برای کنترل قیمت ها  نداریم، افزود: با ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا می‌توان این روند را کاهش داد و مشاوران املاک نیز باید مالکان را توجیه کرده و از فضای روانی بازار سوء استفاده نکنند. مالکان نیز باید توانایی مالی مستاجران را بسنجند و با قیمتی اجاره دهند که  امکان پرداخت وجود داشته باشد.

عقبایی با بیان اینکه از لحاظ حقوقی هیچ قانونی در خصوص نظارت بر مالکان وجود ندارد، افزود: اتحادیه این صلاحیت را ندارد که در این حوزه قانون وضع کند. مجلس باید در این خصوص قانون وضع کند.

او افزود: چنانچه فردی قیمت خانه را به صورت نامتعارف ارائه دهد، قانونی برای جلوگیری از این رفتار نداریم و مشاوران املاک فقط جنبه ارشادی دارند.

نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تشریح کرد: براساس قواعد فقهی، مردم بر اموال غیرمنقول خود مسلط هستند و کسی نمی تواند در این حوزه ورود پیدا کند. در غیر این صورت طی 40 سال حکومت جمهوری اسلامی، قوه مقننه می توانست قانونی برای تعیین قیمت مسکن تصویب کند ولی از آنجایی که این کار غیرممکن است، این کار انجام نشد.

عقبایی عنوان کرد: تنها با برقراری توازن بین عرضه و تقاضاست که می توان بازار مسکن را  کنترل کرد زیرا در صورتی که عرضه بالا رود عرضه کننده به دنبال متقاضی رفته و قیمت ها شکسته می شود.

نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه با راه‌های پلیسی، قضایی و تغزیرات به جواب نمی رسیم، اظهار کرد: باید به سمت افزایش تولید، افزایش مسکن استیجاری، افزایش مسکن مالکیتی، ایجاد بازار رقابتی، معافیت مالیاتی، دادن تسهیلات ویژه و مدیریت زمین داشتن برنامه جامع برویم تا شاهد رونق در حوزه مسکن باشیم.

عقبایی در پایان گفت: ما سال های سال از بازار مسکن غافل بودیم و هیچ برنامه جامعی برای آن نداشته و نداریم. یک شبه نمی توانیم مشکلات موجود در بازار مسکن را حل کنیم.

نظر شما