رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

برای تولید غذا در آینده با چالش های جدی مواجه هستیم

۱۳۹۳/۱۲/۱۹ - ۱۴:۳۸:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۵۳۶
برای تولید غذا در آینده با چالش های جدی مواجه هستیم
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ما در آینده برای تولید غذا با چالش های جدی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار آموزش برنا، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت محور در پرتو اراده ملی و حمایت دولتی گفت: ما دائما زمین ها را زیر کشت می بریم و آن ها را شور می کنیم. ماده آلی که خون زمین محسوب می شود مدام کمتر و کمتر می شود. آب هم که داستان خود را دارد. پس ما در آینده برای تولید غذا با چالش های جدی مواجه هستیم. باید آنقدر توانمند و دانش بنیان عمل کنیم که از همین زمین ها و آب موجود استفاده بهینه داشته باشیم.

زند ادامه داد: سه میلیارد از جمعیت کره زمین دوست دارند، پروتئین مصرف کنند. ما در گذشته این مقدار گوشت و مرغ مصرف نمی کردیم. هم مقدار غذای مورد نیاز بشر بالا رفته و هم بشر خوش خوراک‌تر شده است. از طرف دیگر زمین های دنیا تمام شده و اکثرا زیر کشت رفته است. اگر افزایش محصولی داشته ایم به دلیل افزایش زمین نبوده است. 80درصد افزایش تولیدمان در آینده نیز نمی تواند به خاطر افزایش زمین باشد بلکه باید بهره وری را افزایش دهیم.

زند با بیان اینکه مواجهه با این چالش‌ها جز با دانش و بهبود سوادآموزی ممکن نیست اظهار کرد: کاربرد سواد و دانش در کشاورزی مبحثی ملی و حیاتی است. تنها راه ما برای مواجهه با چالش ها این است که کشاورزی دانش بنیان شود.

وی ادامه داد: البته استفاده از کلمه دانش بنیان اخیرا خیلی مرسوم شده اما اساس کار، کاربردی شدن آن است. مثلا ما در کشاورزی اصطلاحاتی داریم مثل «چقدر بذر در هکتار»؛ این اصطلاح باید به صورت کاربردی تبدیل شود به اصطلاح «چقدر سواد در هکتار».

زند در رابطه با ارزش خاک به عنوان یک منبع مهم اظهار کرد: در یک قاشق خاک میلیون ها موجود زنده زندگی می کنند. وقتی خاک از دست رفت دیگر به دست نمی آید. وقتی خاک را از بین بردیم یعنی هستی و حیات را از بین بردیم.

زند در پایان سخنان خود در نشست امروز عنوان کرد: هم اکنون ما به بهای نابود کردن منابع، تولید می کنیم. در ازای تولید یک کیلو غذا هزار لیتر آب مصرف می کنیم. هر انسان سالانه بین 800 الی 900هزار کیلو غذا می خورد. حالا شما خود ببنید میزان بهره وری ما چه اندازه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز