رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل :

کرونا در مازندران تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فروکش می‌کند

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۲:۴۲:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۷۶۷۲
کرونا در مازندران تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فروکش می‌کند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به هرگونه بی‌توجهی نسبت به پروتکل‌ها و محدویت‌های کرونایی هشدار داد و تاکید کرد : شیوع کرونا و آمار ابتلای شهروندان به بیماری کووید ۱۹ در مازندران تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فروکش می‌کند.

به گزارش برنا؛ سید فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با ابراز نارضایتی از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: زمانی که در مازندران رعایت ۸۲ درصدی پروتکل های بهداشتی را داشتیم ، وضعیت ما خیلی خوب بود و آمار بیماران ما فوق العاده کم شده بود ، لذا رعایت پروتکل های بهداشتی توسط جامعه وقتی به ۹۰ درصد برسد به طور قطع اثر خود را در کنترل این بیماری می گذارد.

او ادامه داد: فقط با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم از سرانجام بهتری بهره مند شویم و انتظار داشته باشیم تا تعداد بیماران سرپایی بتدریج کم شود و به دنبال آن تعداد بیماران بستری کاهش یابد و در نهایت مرگ و میر کمتر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل شرایط کنونی مازندران را وضعیت ورود به پیک موج سوم توصیف کرد و گفت که مجموعه اقدامات انجام شده از جمله فعالیت طرح شهید سلیمانی سبب شده است تا مازندران دیرتر به پیک سوم برسد.

او با اعلام این که طرح شهید سلیمانی در کنترل پیک سوم کرونا نقش بسزایی دارد ، افزود : در این طرح بچه های بسیجی ، سپاهی و هلال احمر  با کمک و  زیر نظر معاونت بهداشتی به خوبی بیماران مشکوک را شناسایی و قرنطینه می کنند و این کار اثر بسیار ارزشمندی دارد و این در هفته های آینده خودش را بیشتر نشان می دهد.

جلالی اظهار یکی از دستاوردهای طرح شهید سلیمانی در بابل را کاهش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی برشمرد و گفت : البته تلاش مدافعان سلامت هم در این زمینه ستودنی است.

او در باره چگونگی ورود مازندران به پیک موج سوم هم توضیح داد : شب یلدا، کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و بویژه واحد های صنفی و بازارچه های محلی از علل شیوع پیک سوم کرونا در مازندران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : بعد از اینکه تمامی استان های کشور پیک سوم را تمام کردند بتدریج سیر فزاینده بیماران ما شروع شد که در استان این سیر فزاینده متفاوت با پیک های اول و دوم است.

وی افزود : در پیک های اول  و دوم تعداد بیماران بستری و سرپایی با سرعت بسیار زیاد در مدت زمان بسیار کم اضافه شدند و حجم کار بسیار سنگین بود ولی در پیک سوم شیب صعودی تدریجی است.

جلالی با اشاره به اینکه در چهار شهر مازندران وضعیت وخیم است ، گفت : در شهرستان بابل خوشبختانه نسبت به میانگین استان وضعیت بهتری را داریم و شیب ما ملایم تر است ولی متاسفانه صعودی است ولی بیمارستان های ما گنجایش بستری بیماران بیشتری را دارد.

او علت تاخیر شروع پیک سوم کرونا در مازندران را مختلف دانست و توضیح داد : در علل شروع پیک سوم در مازندران عواملی مانند متفاوت بودن آب و هوا ، رژیم غذایی مردم ، نژاد و مسائل ژنتیکی می تواند نقش داشته باشد ، همان طور که در پیک اول و دوم متفاوت با استان های دیگر بودیم، در پیک سوم هم دیرتر از دیگر مناطق کشور درگیر این بیماری شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نقش تردد شهروندان دیگر استان ها را هم در شیوع بیشتر کرونا در مازندران موثر دانست و گفت : اگر چه محدویت ها اعمال شد ولی کسانی هستند که خانه دوم در مازندران دارند و پلاک ماشینشان مازندران است و به راحتی می توانند تردد کنند و بیماری ها را از جای دیگر به اینجا بیاورند و از اینجا به جاهای دیگر منتقل کنند.

او افزود : خوشبختانه مرگ و میر بیماران کرونایی در بابل بسیار کم است و از میانگین استانی خیلی کمتریم و این نشان می دهد کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل توانسته است بخوبی به وضعیت بیماران بدحال رسیدگی کند و این تلاش مدافعان سلامت در کاهش مرگ و میر در بابل ستودنی است.

جلالی از دور همی ها و اصناف به عنوان دو نکته بسیار مهم در شروع پیک سوم در مازندران نام برد و گفت : مشکل دورهمی های خانوادگی به خصوص در شب یلدا در شروع این پیک بسیار موثر بوده و از مردم عزیز تقاضا می کنم از شب نشینی در شب های زمستان خودداری کنند.

او افزود : موضوع دیگر عدم رعایت اصناف است که متاسفانه علی‌رغم توصیه و آیین نامه های اجرایی بعضی از واحد های صنفی بعد از ساعت ۱۸ تعطیل نیستند و بارها این موضوع را به مسئولان امر انتقال داده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : نه تنها ساعت کاری اصناف اغلب رعایت نمی شود بلکه رعایت پروتکل های بهداشتی چه از سوی مشتری ها چه از سوی فروشنده ها رعایت نمی شود.

وی افزود : از مردم عزیز انتظار می رود در فروشگاه‌ها، پاساژها، مراکز تجاری و بازارهای محلی رعایت حداکثری را داشته باشند و تجمعات را به حداقل برسانند.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل ، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های تابعه این بستری و ۳۴ بیمار هم ترخیص شدند. در حال حاضر ۲۰۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های بابل بستری هستند.

همچنین هم اکنون ۳۸  بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

زنگ خطر ورود بیماری کووید ۱۹ به مازندران ۳۰ بهمن سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک در بابل نواخته شد. بیماران شناسایی شده افرادی بودند که همزمان با شیوع کرونا در قم به آن شهرستان سفر داشتند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل شهرستان بیش از ۵۴۰ هزار نفری بابل را با هفت بیمارستان تحت پوشش دارد. پنج بیمارستان آیت الله روحانی ، میناگر ، شهید بهشتی ، یحیی نژاد و امیرکلا بیماران کرونایی را پذیرش می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز