۱۱هزار کودک چهارمحال و بختیاری در طرح غربالگری تنبلی چشم معاینه شدند

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۰:۳۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۱۸۱۵۶
۱۱هزار کودک چهارمحال و بختیاری در طرح غربالگری تنبلی چشم معاینه شدند
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: از ابتدای اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم تاکنون ۱۱ هزار و ۲۵۶ کودک مورد معاینه تنبلی چشم قرار گرفتند.

به گزارش برنا؛ نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد ۷۵۰ کودک به پزشک متخصص ارجاع داده شد و به خانواده ۲۱۰ کودک دارای مشکلات بینایی، کمک هزینه خرید عینک از سوی بهزیستی داده شد.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیل بودن مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی و کم شدن تعداد پایگاه‌های سنجش تنبلی چشم، گفت:آمار مراجعه به پایگاه‌های تنبلی چشم کاهش داشته است.

عسگری افزود: سال گذشته ۵۰ هزار کودک سه تا ۶ سال در استان زیرپوشش طرح تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰ هزار کودک به پزشک ارجاع داده شد و ۲ هزار کودک دارای اختلالات بینایی شناسایی و ۴۰۰ هزینه عینک برای آنها پرداخت شد.

او اظهار کرد: سال گذشته هزینه عمل جراحی۶ کودک سه تا ۶ سال از سوی بهزیستی پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد امسال ۶۰ هزار کودک در این طرح غربالگری و ارزیابی شوند، افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، استقبال از اجرای این طرح کم بوده است و اجرای طرح تا پایان سال تمدید شد.

به گفته او، اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم امسال به وسیله دستگاه و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در ۵۰ پایگاه سیار و ثابت در سراسر استان اجرا می‌شود.

عسگری افزود:  استفاده از ماسک و دستکش، رعایت کردن فاصله‌گذاری اجتماعی هنگام مراجعه به پایگاه‌های غربالگری و همچنین استفاده از دستگاه تهویه هوا برای پایگاه ضروری است.

او افزود: پارسال یکهزار پایگاه در مهدهای کودک، مراکز بهداشت و درمان، مراکز پیش دبستانی استان برای اجرای این طرح فعال بود.

هر ساله این غربالگری از ۱۵ آبان شروع می‌شد اما با توجه به شیوع بیماری کرونا امسال این طرح از ۱۵ تیرماه آغاز شد و برای جلوگیری از انتقال بیماری از دستگاه استفاده می‌شود.

تنبلی چشم در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی،  نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)،  انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز