یادداشت؛

چرا روز ۸ اسفند ؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۸ - ۱۶:۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۱۴۳۴۲۴
چرا روز ۸ اسفند ؟
دکتر مجید احمدی - جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور

رژیم بعث عراق از سال ۶۳ طرح حملات شیمیایی را آماده کرده بود و ایران این خطر را به نهادهای بین المللی اطلاع داده بود اما هیچ اقدامی جهت ممانعت از حملات شیمیایی صدام توسط شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای مدعی حقوق بشر صورت نگرفت.

بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه الزهرا (س)، در دارخوین در نزدیکی رودخانه بهمنشیر یکی از سازه های درمانی بود که مکان آن به عنوان بیمارستان به عراق و صلیب سرخ اعلام شده بود، جایی که نقش حیاتی در درمان مجروحان عادی و شیمیایی بعد از عملیات فاو ایفا می‌کرد.

این بیمارستان از سال ۶۳ ، چهار بار هدف حمله هوایی قرار گرفت و نهایتا در روز ۸ اسفند سال ۱۳۶۴  یکی از نادرترین جنایات بشری به دست رژیم بعث رقم خورد و برای نخستین بار در تاریخ یک بیمارستان مورد حملات شیمیایی با گاز خردل قرار گرفت ، اقدامی که تا کنون مشابه آن گزارش نشده و صد افسوس که هنوز این جنایت و روایت چندین روز ، ایثار و جانفشانی کادر درمان برای نسل حاضر ناشنیده باقی مانده است.

بعدها همرزمان شهدای بهداری جنگ این روز را در راستای ماندگاری ان روز بزرگ به نام روز بسیج جامعه پزشکی پیشنهاد دادند.

جامعه پزشکی یکی از اقشار نخبگانی بود که از آغاز نهضت انقلاب با آن همراهی کرد و در این راه شهدایی را نیز تقدیم کشور کرد، و پس از پیروزی نهضت، امتداد تفکر جهادی و انقلابی در هزاران تن از اساتید و اعضا هیات های علمی دانشگاه های علوم پزشکی تا پزشکان و پرستاران و پیراپزشکان و بهداشت کاران باعث شد فکر تعالی و توسعه نظام سلامت ایران را از کشوری درجه سوم در این حوزه با همه تحریم ها و تهدیدات به کشوری صاحب فن آوری و در تراز کشورهای ممتاز جهانی در تولید علم پزشکی، دارو ، انجام عمل‌های جراحی و توسعه شبکه بهداستی قرار دهد ، این محصول عقلانیت انقلابی و باروری شعار مامی‌توانیم بود.

و البته دفتر ایثارگری بسیجیان جامعه پزشکی که شیرازه اش با عنصر علم و مهارت مستحکم گشته ، دارای فصل‌های درخشانی از حصور داوطلبانه در بهداری رزم دوران دفاع مقدس تا پستهای امدادی جبهه مقاومت تا شهدای مدافع سلامت در مقابله با کرونا است.

لذا ما معتقدیم بسیج جامعه پزشکی بیش از آنکه در قالب یک سازمان مردمی تعریف شود ، یک منظومه فکری و عملی است که در هر عرصه ای بر اساس آن برنامه ریزی و اقدام شده ، موفق بوده است ، در این خصوص می توان به :

- برگزاری هزاران بیمارستان‌های صحرایی در دوران دفاع مقدس و پس از آن در مناطق محروم و صعب العبور 

- مشارکت فعالانه در طرح های واکسیناسیون عمومی 

- تلاش های علمی موثر در راستای بسط مفاهیم ناب اخلاق و فلسفه پزشکی از منابع معرفت دینی 

- ارائه رایگان خدمات تخصصیِ پزشکی به مستضعفین و نیازمندان 

- برگزاری ده ها کنگره علمی بین المللی

-  انتشار صدها مجلد علمی و فرهنگی 

- ترویج بهداشت عمومی در مناطق روستایی

- تلاش در راستای اصلاح نظام مدیریت و سیاستگذاری سلامت

- تلاش در خصوص ترویج و نهادینه کردن فرهنگ شهدای بهداری به عنوان الگوهای بومی اخلاق پزشکی 

- حضور تیم های موسوم به تیم های جهادی شهید رهنمون در عرصه های بحران نظیر سیل و زلزله و آخرین این اقدامات که  "طراحی و اجرا  طرح جهادی شهید سلیمانی" جهت کاهش دامنه بیماری کرونا با روش غربالگری هوشمند و گسترده، با مشارکت وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد.

 سازمان بسیج جامعه پزشکی در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین نهاد داوطلبانه و تخصصی در گستره نظام سلامت ، دارای ۵۰۰ کانون و بیش از ۱۸۰ هزار عضو فعال است،  و یکی از برنامه های این سازمان در سال ۱۴۰۰ توسعه کانونهای تخصصی در سطح سازمانی نظیر هلال احمر ، مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی و سازمان  انتقال خون است ، ما معتقدیم بسیج جامعه پزشکی ظرفیت ایجاد مشارکت فعال ، داوطلبانه و ایجاد سرمایه اجتماعی را به شکلی ممتاز دارد.

و سخن آخر :

بسیج جامعه پزشکی با وجود ۳۲ هیات اندیشه ورز در سراسر کشور که متشکل از بیش از هزار نفر از  اساتید تراز اول علوم‌پزشکی کشور است ،یک ظرفیت نخبگانی در خدمت متولیان‌ نظام سلامت و دولت ها است ، که هر جا به آنها فرصت و امکان خدمت بی مزد و منت داده شده، مردم از آن بهره مند شده اند .

نقشه تحول نظام سلامت کشور بدون مشارکت عناصری که عملا متعهد به این سند مفاهیم والای آن نظیر:

 - عدالت در سلامت 

- پاسخگویی و مسئولیت پذیری

- اولویت پیشگیری بر درمان  و .... باشند ، قابلیت تحقق ندارد و متاسفانه سالهاست برخی پدرخوانده هایی که حمایت های مالی شان از رابطه مستقیم با مراکز خصوصی درمانی و تجهیزات پزشکی و حمایت سیاسی و رسانه ای شان از سوی احزاب افراطی تامین می‌شود ، داعیه دار اخلاق و عدالت در حوزه سلامت و منافع مردم شده اند.

نظر شما