چاقی زنان ؛ دلایل و راهکارهای آن

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۱۴:۲۶:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۵۷۹۴
چاقی زنان ؛ دلایل و راهکارهای آن
وزن متناسب علاوه بر زیبایی به سلامتی بدن نیز کمک زیادی می‌کند. در این مطلب به موضوع چاقی زنان و دلایل افزایش وزن آن‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا، غالبا زنان حساسیت بیشتری به چاقی و اضافه وزن دارند و با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال تناسب اندام هستند. وزن متناسب علاوه بر زیبایی به سلامتی بدن نیز کمک زیادی می‌کند. در این مطلب به موضوع چاقی زنان و دلایل افزایش وزن آن‌ها خواهیم پرداخت.

چاقی در خانم‌ها

متاسفانه آمار زنان چاق در سراسر دنیا بالا است؛ مثلا از سه زن در ایالات متحده دو نفر درگیر اضافه وزن یا چاقی است. اضافه وزن در زنان، منجر به بیماری‌های گوناگونی همچون بیماری‌های قلبی، دیابت‌ و سرطان‌های مختلف می‌شود.

وزن مناسب‌ چقدر است؟ شاخص توده بدنی (BMI)

یک معیار رایج برای تعیین وزن مناسب، شاخص توده بدنی یا BMI است. BMI مشخص می‌کند که آیا بر اساس قدتان، وزن مناسبی دارید یا خیر؟ درواقع شاخص توده بدنی، عددی است که برحسب قد و وزن‌تان محاسبه می‌شود. به این صورت که باید وزن (برحسب کیلوگرم) را تقسیم بر قد(برحسب مترمربع) کنید. به‌طور‌کلی، هرچقدر این عدد بیشتر باشد، بدن‌تان چربی بیشتری دارد. این شاخص به کنترل سلامتی هم کمک می‌کند؛ چنان‌که اگر عدد به‌دست‌آمده بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون مشکلات قلبی، دیابت، و سرطان نیز افزایش می‌یابد.

این شاخص گروه‌های وزنی متفاوتی را برای بالغین 20 سال و بالاتر در نظر می‌گیرد و در بین زنان و مردان یکی است. نتایج نیز از این قرار است:

  • کمبود وزن: BMI کمتر از 18.5
  • وزن معمولی: BMI بین 18.5 تا 24.9
  • اضافه وزن: BMI بین 25 تا 29.9
  • چاقی: BMI 30 یا بیشتر

نحوه محاسبه وزن ایده آل

روش‌های مختلفی برای محاسبه وزن مناسب وجود دارد. دو مورد آن را در زیر ذکر می‌کنیم:

1-استفاده از جدول‌ها و محاسبات آنلاین

یکی از آن‌ها استفاده از جدول‌ها و محاسبه به صورت آنلاین است. جدول‌ها یک راه ساده برای محاسبه BMI شما هستند. برای استفاده از جدول زیر اینگونه عمل کنید:

  • قدتان را در سمت چپ جدول پیدا کنید؛
  • سپس مستقیم به روبه روی وزنی بروید که نزدیک به وزن شماست؛
  • در بالای جدول می‌توانید BMI را ببینید، و در پایین جدول می‌توانید ببینید در کدام طبقه قرار می‌گیرید (وزن سالم، اضافه وزن، یا چاق)

2-نسبت دور کمر به باسن

راه دیگری برای محاسبه وزن مناسب‌تان وجود دارد و آن هم محاسبه  whr یا نسبت دور کمر به باسن می باشد. در این روش اندازه دور باسن به سانتی متر را بر دور کمر به سانتی متر تقسیم میکنیم. WHO توصیه می‌کند که WHR سالم عبارت است از:

۰.۸۵ یا کمتر برای زنان

۰.۹ یا کمتر برای مردان

دلایل محیطی چاقی زنان

درست است که تغذیه، بیشترین تاثیر را در اضافه وزن و یا کاهش وزن‌تان دارد، اما عوامل مختلف دیگری هم بر چاقی موثر است. محیط زندگی می‌تواند تاثیر زیادی بر لاغری یا چاقی زنان داشته باشد. در زیر به برخی از عوامل محیطی موثر بر چاقی اشاره می‌کنیم:

منطقه زندگی

معمولا برای زنان، محیطی که در آن ورزش می‌کنند، مهم‌تر است. بنابراین محل زندگی‌ می‌تواند یک عامل تاثیرگذار در میزان لاغری یا چاقی زنان باشد. آیا شما برای پیاده‌روی و فعالیت در اطراف محل زندگی‌تان، احساس راحتی و امنیت می‌کنید؟ بعضی از مناطق پیاده‌رو و پارک ندارند. همچنین ممکن است که پیاده‌روی و دویدن در محلات دیگر چندان برای خانم‌ها امن نباشد. بعضی از مناطق هم دارای ترافیک بسیار سنگینی است و فعالیت را برای افراد سخت می‌کند. هرکدام از این عوامل می‌تواند در تصمیم‌گیری شما در انجام ورزش تاثیر بگذارد.

دسترسی به غذای سالم

آیا در نزدیکی محل زندگی‌تان، فروشگاه‌هایی برای تهیه مواد غذایی سالم، وجود دارد؟ بسیاری از افراد دسترسی به غذای سالم با قیمت پایین در نزدیکی‌شان، ندارند. بسیاری هم نزدیک به چندین مرکز فست‌فود زندگی می‌کنند؛ اما، مغازه خواربار فروشی اطراف‌شان نیست. بنابراین با خرید بیشتر از فست‌فودها میزان چاقی در آن‌ها افزایش می‌یابد.

آلودگی

بعضی از محققان معتقدند که آلودگی ناشی از دود سیگار هم به چاقی ارتباط دارد. همچنین ادعا می‌کنند که مواد شیمیایی موجود در غذاها به نوعی آلوده‌اند و می‌توانند منجر به چاقی شوند. به‌طورکلی، نزدیکی به محیط‌های آلوده و مواد آلوده می‌تواند بر تعداد زنان چاق بیفزاید.

عوامل موثر بر چاقی زنان

چاقی یک فرایند پیچیده است که در نتیجه عوامل مختلفی در زندگی یک فرد در مدت طولانی به وجود می‌آید. مواردی که می‌توانند روی وزن شما تاثیر بگذارند شامل موارد زیر می‌شود:

ژنتیک و سابقه خانوادگی

ممکن است که چاقی در برخی خانواده‌ها رواج داشته باشد اما، ژن چاقی وجود ندارد. ژن‌های زیادی وجود دارند که ممکن است در هماهنگی باهم باعث اضافه وزن شوند. وقتی نوزاد یا کودک هستید، والدین شما تغذیه و فعالیت‌های فیزیکی شما را کنترل می‌کند. این پیشینه خانوادگی و نوع تغذیه‌تان بر وزن شما در بزرگسالی تاثیر خواهد گذاشت.

متابولیسم

میزان متابولیسم افراد (سوخت و ساز بدن) می‌تواند به دلایل مختلف، متفاوت باشد. این موضوع روی اضافه‌ وزن و کاهش وزن تاثیر دارد. برای مثال، مردان به طور معمول، عضله بیشتر و چربی کمتری نسبت به زنان دارند، بنابراین غالبا بدن مردان، کالری بیشتری را در زمان کمتری می‌سوزاند. اما، متابولیسم بدن یک زن در طی زندگی‌اش تغییر می‌کند. تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ، حاملگی و یائسگی اتفاق می‌افتد، بر روی سرعت و میزان لاغری یا چاقی زنان موثر است.

سن

با افزایش سن، ممکن است متابولیسم بدن‌، کاهش پیدا کند و عضلات‌تان تحلیل برود. وقتی عضلات کمتر هستند، کالری کمتری مصرف می‌شود پس ما به کالری کمتری هم نیاز داریم.

سخن پایانی

تا اینجا با ورزش زیبایی اندام یا بدنسازی آشنا شدید و راهکارهای طلایی برای زیبایی اندام را یاد گرفتید. اما باید بدانید که برای رسیدن به اندام ایده آل بهتر است از مشاوره ورزشی کمک بگیرید. کارشناسان مجرب فیتامین در اولین فرصت پاسخگو خواهند بود.

نظر شما