متفورمین چگونه کار می کند؟

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۱۵:۳۹:۴۶
کد خبر: ۱۲۵۷۲۶۰
متفورمین چگونه کار می کند؟
متفورمین یک داروی ایمن، ارزان و موثر در سراسر جهان در نظر گرفته می شود و در اکثر کشورها به طور گسترده در دسترس است.

به گزارش برنا، متفورمین یک داروی ایمن، ارزان و موثر در سراسر جهان در نظر گرفته می شود و در اکثر کشورها به طور گسترده در دسترس است.

این دارو سطح انسولین را در بدن افزایش نمی دهد، اما در عوض میزان قندی که بدن تولید و جذب می کند را کاهش می دهد. متفورمین از آنجایی که تولید گلوکز در کبد را کاهش می دهد، با افزایش حساسیت بدن به انسولین، قند خون را نیز کاهش می دهد. همچنین میزان گلوکزی که بدن ما از غذاهایی که می خوریم جذب می کند را نیز کاهش می دهد.

متفورمین برای چه مواردی استفاده می شود؟

متفورمین معمولا برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲و در واقع برای کنترل سطح قند خون استفاده می شود. برای بیشتر افراد، متفورمین وقتی با یک رژیم غذایی سالم و ورزش ترکیب می‌شود، قند خون را به تدریج کاهش می‌دهد. البته اینیک راه حل سریع با نتایجی یک شبه نیست، زیرا این دارو در واقع یک جزء مهم از یک رژیم سلامت بزرگتر است که وضعیت را قابل کنترل نگه می دارد.

شایع ترین عوارض مصرف متفورمین چیست؟

متفورمین در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد می کند، اما بسیاری از این عوارض خفیف هستند و با ادامه ی مصرف دارو از بین می روند. حالت تهوع و ناراحتی معده مانند درد معده، گاز، نفخ و اسهال در بین افرادی که شروع به مصرف متفورمین می کنند تا حدودی شایع است.

برای برخی افراد، مصرف ناکهانی دوزهای بالای متفورمین باعث ایجاد ناراحتی معده می‌شود، بنابراین معمولاً پزشکان درمان را با تجویز مصرف دوز پایین آغاز می کنند و در طول زمان میزان دوز مصرفی بیمار را افزایش می‌دهند. بسیاری از افراد با دوز۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز شروع می کنند و طی چند هفته و به تدریج آنرا افزایش میدهند تا زمانی که دوز به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز برسد..

به گفته ی اغلب بیماران مبتلا به دیابت : زمانی که مصرف متفورمین را شروع کردم، برخی عوارض جانبی خفیف را تجربه کردم و متوجه شدم که این علائم با میزان کربوهیدراتی که در رژیم غذاییام داشتم مرتبط است. زمانی که مقدار کربوهیدرات را به ۳۰ تا ۵۰ گرم در روز کاهش دادم (کاری که هفته ها طول کشید تا آن را انجام دهم) علائم ناراحتی معده از بین رفت.

بهترین زمان مصرف متفورمین چه زمانی است؟

متفورمین به صورت استاندارد دو یا سه بار در روز مصرف می شود. حتما آن را همراه با وعده های غذایی مصرف کنید تا عوارض جانبی آن بر روی معده و روده را کاهش یابد. (بیشتر افراد متفورمین را با صبحانه و شام مصرف می کنند.)

متفورمین با آزادسازی و اثرگذاری طولانی مدت یک بار در روز مصرف می شود و باید در شب همراه با شام مصرف شود. اینکار می تواند به بهبود کنترل افزایش ناخواسته ی سطح قند خون در طول شب کمک کند.

عوارض جانبی جدی تر متفورمین چیست؟

این دارو می تواند عوارض جانبی جدی تری نیز ایجاد کند، اگرچه این عوارض نادر هستند. جدی ترین آنها اسیدوز لاکتیک است، وضعیتی که در اثر تجمع اسید لاکتیک در خون ایجاد می شود. اگر متفورمین بیش از حد در خون( به دلیل مشکلات کلیوی مزمن یا حاد (مانند کم آبی بدن) ) تجمع پیدا کند، ممکن است این وضعیت رخ بدهد. نارسایی حاد قلبی شدیدیا مشکلات شدید کبدی نیز می تواند منجر به عدم تعادل لاکتات شود.

متفورمین همچنین می تواند خطر هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) را نیز افزایش دهد، به ویژه برای کسانی که انسولین و داروهایی که ترشح انسولین را افزایش می دهند (مانند سولفونیل اوره) مصرف می کنند، اما همچنین زمانی که با مصرف بیش از حد الکل ترکیبشود نیز تاثیری مشابه خواهد داشت.

از آنجایی که مصرف طولانی مدت متفورمین می تواند جذب ویتامین B12 را کاهش دهد و باعث کم خونی شود، گاهی اوقات افراد نیاز به مصرف مکمل ویتامین B12 نیز دارند.

برای اکثر افرادی که متفورمین مصرف می کنند، عوارض جانبی خفیف و نسبتاً کوتاه مدت است.

https://diatribe.org/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز