انواع کرونا: علائم، درمان و پیشگیری و واکسیناسیون در پاییز ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۸:۳۸:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۱۲۱۰
ویروس کرونا طی یک سال و نیم گذشته، هزاران جهش را تجربه کرده است. به ویروس‌های جهش یافته «سویه» یا «واریانت» می‌گویند. اگر مایلید با انواع کرونا آشنا شوید با ما همراه باشید.

به گزارش برنا، ویروس کرونا در اوایل سال 2020 برای اولین بار در استان ووهان چین شیوع پیدا کرد. این ویروس، در کمتر از شش ماه به یک پاندمی جهانی تبدیل شد. کرونا ویروس‌ها، دارای یک ژنوم RNA دو رشته‌ای ساده هستند. ساختار ژنتیکی آن‌ها نیز مانند سایر ویروس‌ها دچار جهش می‌شود. این ویروس طی یک سال و نیم گذشته، هزاران جهش را تجربه کرده است. به ویروس‌های جهش یافته «سویه» یا «واریانت» می‌گویند. اگر مایلید با انواع کرونا آشنا شوید با ما همراه باشید.

ویروس کرونا چیست؟

انواع کرونا ویروس‌ها، عضو خانواده‌ی ویروسی «کرونا ویریده »هستند که به معنای «ویروس تاج‌دار» است. این ویروس قبلا به شکل بیماری‌های سارس و مِرس هم در جهان شایع شده بود. ویروسی که در حال حاضر در دنیا همه‌گیر شده با نام کووید-19 با عنوان علمی سارس-کرونای-2 شناخته می‌شود. سارس کرونای 2 را به ویروس کرونای سندروم حاد تنفسی 2، معنا کرده‌اند.

انواع کرونا

همانطور که در بالا اشاره شد، کروناها نوعی پروتئین آر ان ای هستند. آر ان ای‌ها ساختارهای مرده‌ای هستند که در صورت ورود به بدنِ میزبان، امکان حیات پیدا می‌کنند. این آر ان ای‌ها در بدن افرادِ مختلف به مرور زمان دچار جهش می‌شوند. ویروس کرونا طی 19 ماه گذشته هزاران بار جهش یافته است. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از این تغییرات تاثیر چندانی بر ویژگی‌های ویروس نداشتند. در نتیجه بسیاری از این ویروس‌های جهش‌یافته از بین رفتند. در بین این جهش‌ها تعداد کمی از این ویروس‌ها قابلیت زنده ماندن یا فرار از دستگاه ایمنی را پیدا کردند. این دسته بعد از تکثیر، انواع کرونا را بوجود آوردند.

سویه‌های اصلی کرونا

سویه‌های اصلی کوید ۱۹ شامل: آلفا، بتا، گاما و دلتا هستند که بیشترین نگرانی را در دنیا ایجاد کرده‌اند.

برای کسب آگاهی بیشتر درباره انواع کرونا، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کامل انواع کرونا را از دست ندهید. با خواندن این مطلب، درباره علایم و عوارض و راه‌های پیشگیری و درمان انواع کرونا اطلاعات کسب می کنید.

انواع ویروس سارس-کوو-2

انواع کرونا به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. ویروس‌هایی که نگرانی ایجاد کرده‌اند
  2. ویروس‌هایی که مورد توجه هستند

ابتدا ویروس‌ها رو بر اساس نام کشور مبدا نام‌گذاری می‌کردند. اما اینکار موجب اختلافات شدید بین کشورها شد. در نهایت سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت با استفاده از الفبای یونانی سویه‌های مختلف کرونا را نام‌گذاری کرده است.

ویروس‌های نگران کننده

در ادامه به شرح ویروس‌های نگران کننده می‌پردازیم. 

انواع ویروس کرونا

انواع ویروس کرونا

سویه آلفا کرونا انگلیسی

این ویروس در اکتبر سال 2020 در منطقه کنت در جنوب شرق انگلستان کشف شد. سرعت و قدرت انتشار آلفا 40 تا 80 درصد از ویروس اولیه بیشتر است که این واریانت تا ماه می 2021 در سراسر انگلستان و 12 کشور دیگر شیوع پیدا کرد. این سویه یک جهش E484K هم داشت. این جهش در بین مردم بومی ایالت اورگن آمریکا و تعداد اندکی از مردم انگلستان مشاهده شد.

سویه بتا

این واریانت در 18 دسامبر 2020 در خلیج نلسون ماندلا کشور آفریقای جنوبی، شناخته شد. قدرت آسیب‌زنندگی این سویه، شبیه واریانت آلفا است. ظهور این ویروس برای دنیا نگران کننده بود. زیرا از یک طرف، قابلیت بالایی در مبتلا کردن افراد جوان و سالم داشت، از طرف دیگر  اثربخشی درمان با آنتی بادی تولید شده در اثر بیماری یا واکسن و آنتی بادی‌های مونوکلونال را کاهش می‌داد. این واریانت بجز آفریقای جنوبی در 30 کشور دیگر دنیا پخش شد.

سویه گاما

این سویه در ژانویه 2021 در میان مسافران برزیلی که به ژاپن سفر کرده بودند، شناسایی شد. گونه گاما، همچون سویه بتا اثربخشی آنتی بادی‌ها را به طور متوسط کاهش می‌دهد. این واریانت در ایالت آمازوناس برزیل، کشور کره جنوبی و آمریکا شیوع یافت.

سویه دلتا کرونا هندی

این سویه برای نخستین بار در اکتبر 2020 در هندوستان مشاهده شد.  کرونا دلتا نسبت به سه واریانت دیگر همه‌گیری بیشتر و شدیدتری داشته است. در بین انواع کرونا، کرونا دلتا 60 درصد از آلفا سریعتر منتشر می‌شود. دلتا ویروس علاوه بر هندوستان و انگلستان در 90 کشور دیگر شایع شد. علائمی که سویه دلتا در افراد ایجاد می‌کند، کمی متفاوت است. این گونه در ژوئن 2021 دچار یک جهش K417N شد. این جهش به نام دلتا پلاس معروف است.

سویه اپسیلون

این سویه در اواخر سال 2020 در ایالت کالیفرنیای کشور آمریکا شایع شد. پژوهش‌های مقدماتی این گونه را 20 درصد از گونه‌های قبلی مسری‌تر ارزیابی کرند. اصلی‌ترین نگرانی متخصصان به جهش‌های اپسیلون برمی‌گردد. این گونه، سه جهش روی شاخک پروتئینی خود دارد. ویروس به کمک این شاخک‌ها به سلول‌های بدن وصل و وارد آن می‌شود. واکسن‌های فایزر مدرنا، مجهز به پیام‌رسان آر‌ان‌ای هستند که دقیقا همین شاخک پروتئینی را در بدن ایجاد می‌کنند. این شاخک‌ها به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهند که پادتن‌ها و سلول‌های مصون‌کننده را برای مقابله با ویروس بسازد. این جهش‌ها ممکن است اثرگذاری این واکسن‌ها را کمتر کند.

سویه زِتا

این واریانت در ریودوژانیرو برزیل شایع شد. در نوامبر 2020 به علت افزایش مبتلایان توسط سازمان جهانی بهداشت در دسته «مورد توجه» قرار گرفت. زتا ویروس به علت کاهش در موارد ابتلا و ... در جولای 2021 از «لیست مورد توجه» WHO خارج شد.

سویه اِتا (ایتا)

اولین موارد ابتلا در دسامبر 2020 در بریتانیا و نیجریه مشاهده شد. این واریانت از مارس 2021 در 23 کشور شناسایی شد. این سویه به لحاظ جهش ژنتیکی بسیار به آلفا، گاما و بتا شبیه است. در حال حاضر مطالعات بر روی این گونه ادامه دارد.

سویه تتا

این گونه برای اولین بار در فوریه 2021 در فلیپین مشاهده شد. یک مسافر این گونه را در مارس 2021 به ژاپن برد. این گونه نسبت به آنتی‌بادی های مصون‌کننده بسیار مقاوم هستند.

سویه کاپا

این نوع از کرونا در دسامبر 2020 در هندوستان شناسایی شد. از زمان شناسایی تا مارس 2021 نیمی از ویروس‌هایی که از هند به سایر کشورها منتقل می‌شد از این گونه بودند.

سویه لامبدا

لامبدا، اولین بار در اوت 2020 در پرو مشاهده شد. خطرناکی این گونه به میزان شیوع و مقاومت آن در مقابل آنتی‌بادی‌های مصون کننده برمی‌گردد. هم اکنون 30 کشور با کرونا لامبدا درگیر هستند. همچنین شواهد نشان می‌دهد این واریانت نسبت به آلفا/گاما مقاوم‌تر و میزان درگیری عفونی که در بدن بیمار ایجاد می‌کند، بیشتر و خطرناک‌تر است.

علائم کرونا

علائم زیر در انواع کرونا رایج است:

  • تب
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • گلودرد
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • سرفه کردن
  • درد عضله یا بدن
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • اسهال
  • حالت تهوع یا استفراغ

آیا واکسن‌ها برای انواع کرونا موثر هستند؟

مطالعات نشان می‌دهد که خوشبختانه واکسن‌های فعلی بر انواع کرونا همچنان موثر هستند. البته لازم به ذکر است که شیوع سویه‌های جدید از میزان اثربخشی واکسن‌ها کاسته است. آمار بستری و حتی مرگ در افراد واکسینه شده مبتلا به گونه‌های جدید افزایش یافته است. افرادی که فقط یک بار واکسن زده‌اند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این نتایج را تایید می‌کند.

خرید بیمه کرونا برای جبران هزینه درمان این بیماری

خرید بیمه کرونا برای جبران هزینه درمان این بیماری

خرید بیمه کرونا از بیمه دات کام

در این مقاله به معرفی گونه‌های مختلف کرونا، مبدا ظهور و وضعیت شیوع آن در دنیا پرداختیم. در نهایت نیز از نتایج مطالعات مربوط به اثر واکسن‌ها بر این سویه‌ها گفتیم. با توجه به اینکه هزینه‌ی درمان این بیماری بسیار بالاست ما به شما خرید بیمه کرونا را برای خود و عزیزانتان، پیشنهاد می‌دهیم . این خدمت در صفحه محصولات بیمه دات کام به شما عرضه می‌شود. پس زمان را از دست ندهید و همین الان برای خرید اقدام کنید.

به نقل از سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com/)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز