این سویه کرونا، مرده زایی را ۳ برابر افزایش می دهد!

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۵۸۵
این سویه کرونا، مرده زایی را ۳ برابر افزایش می دهد!
داده‌هایی که به تازگی توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا منتشر شده، نشان می دهد، ابتلا به نوع دلتای کووید-۱۹ در دوران بارداری، خطر مرده‌زایی هنگام زایمان را تقریباً 3 برابر افزایش می دهد.

به گزارش برنا؛ این داده‌ها نشان می‌دهد حتی قبل از ظهور نوع مسری‌تر و احتمالاً جدی‌تر ویروس کرونا، خطر مرده‌زایی در زنان باردار آلوده، در زمان زایمان تقریباً ۵۰ درصد بیشتر بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام کرد: از میان نزدیک به ۱.۲۵ میلیون تولد در آمریکا در فاصله زمانی مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر 2021، حدود هشت هزار و ۲۰۰ مرده زایی رخ داده است که نرخ آن کمتر از یک درصد است. با این حال، از حدود ۲۲ هزار تولد افراد مبتلا به کووید-۱۹ در آن دوره، ۲۷۳ مرده زایی به میزان ۱.۳ درصد رخ داده است.

داده‌ها نشان می‌دهد از ژوییه تا سپتامبر، پس از اینکه گونه دلتا در سطح کشور رایج شد، نزدیک به هزار و ۲۰۰ مرده‌زایی در میان افرادی که در زمان زایمان آلوده به این ویروس بودند یا تقریباً سه درصد از بارداری‌ها گزارش شد. برعکس، کمتر از یک درصد از حاملگی ها در افراد غیر آلوده در زمان زایمان به مرده زایی منجر می شود.

محققان CDC نوشتند: این تجزیه و تحلیل به مدارک فزاینده ای از ارتباط میان کووید-۱۹ در بارداری و مرده زایی اضافه می کند.

آنها همچنین گفتند: این موضوع نشان می دهد خطر مرده زایی مرتبط با کووید-۱۹ تحت تاثیر عوارض مادری است و نشان می دهد این خطر در طول دوره دلتا افزایش یافته است.

براساس اعلام کالج آمریکایی زنان و زایمان، مرده زایی یا مرگ جنین می تواند تا هفته ۲۸ بارداری رخ دهد. این امر به تولد نوزادی بدون علایم حیاتی می انجامد و می‌تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت روحی و جسمی بر فردی که کودک را به دنیا آورده است، داشته باشد.

اگرچه مرده‌زایی در آمریکا یک اتفاق نادر در بارداری است، اما بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، از زمان شروع همه‌گیری در حال افزایش بوده است.

این سازمان اعلام کرد، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۱.۲۵ میلیون تولد در سراسر این کشور در طول همه‌گیری، مادران باردار مبتلا به کووید-۱۹ در زمان زایمان در مقایسه با افراد غیر آلوده ۹۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرده‌زایی هستند.

این آمار با در نظر گرفتن سایر عوامل خطر مرتبط با مرده‌زایی، مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، و همچنین وجود سایر بیماری‌های زمینه‌ای، از جمله سیگاری بودن یا اضافه وزن شدید، بدست آمد. 

 سویه دلتا یا به طور دقیق B.۱.۶.۱۷.۲ مسئول موج جدید کرونا در جهان از جمله کشورمان است. این گونه برای اولین بار در هند شناسایی شد که مشکلات بی‌شماری را برای این کشور به همراه داشت. حالا دلتا پلاس یکی از گونه‌های دلتا است که جهش اضافه‌ای دارد و می‌تواند مهم باشد. به گفته مقامات در هند، باید درباره تکامل شاخه‌های آینده B.۱.۶.۱۷.۲ که AY.۱ و AY.۲ نام دارند، اطلاعات کسب کرد.

دلتا پلاس نتیجه جهشی به نام K۴۱۷N در شاخک پروتئینی است. این جهش که در هردو گونه AY.۱ و AY.۲ وجود دارد، جدید نیست و در گذشته آن را در گونه بتا یا B.۱.۳۵۱ که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دیده‌ایم. البته این گونه پیش از دلتا موجب نگرانی‌های زیادی در جوامع علمی شده بود.

 

نظر شما