کمبود اعتبارات دامپزشکی برای مقابله با بیماری ها

۱۳۹۵/۰۴/۱۵ - ۱۲:۴۲:۵۳
کد خبر: ۴۲۷۳۶۸
کمبود اعتبارات دامپزشکی برای مقابله با بیماری ها
مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، از کمبود اعتبارات برای کنترل یا ریشه کنی بیماری ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ عبدالمحمد نجاتی افزود: سازمان بهداشت جهانی 832 عامل بیماری زای مشترک بین انسان و دام و تعداد 114 بیماری نوپدید قابل انتقال به انسان معرفی کرده که دامپزشکی در کنترل و ریشه کنی آن ها با محدودیت های فراوانی مواجه است.

وی، کمبود اعتبارات برای واکسیناسیون، تست و کشتار و پرداخت غرامت، آموزش و اطلاع رسانی به بهره برداران را از مهمترین محدودیت های دامپزشکی برای کنترل انواع بیماری های مسری و مشترک بین انسان و دام بیان کرد.

نجاتی اضافه کرد: با توجه به گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO) از مجموع یک هزار و 709 عامل بیماری زا، 832 نوع آن بیماری های مشترک بین انسان و دام و از 156 بیماری نوپدید شناخته شده نیز 114 مورد آن قابل انتقال به انسان است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نقل و انتقال دام بدون هماهنگی با دامپزشکی و عدم جلوگیری از آن ها در مبادی ورودی و خروجی استان از دیگر مشکلات پیش روست که همه ساله برنامه های کنترلی این اداره کل را با چالش مواجه می کند.

وی گفت: عدم وجود زیر ساخت های مناسب در بعضی از نقاط استان مثل کشتارگاه دام نیز از جمله محدودیت های کنترلی بیماری هاست که در جلسات ساماندهی کشتارگاه های دام استان در حال چاره اندیشی در این زمینه هستیم.

نجاتی، باورهای غلط را یکی دیگر از معضلات دامپزشکی برشمرد و افزود: کشتار مرغ و یا دام زنده باید در حضور متقاضی در برخی از نقاط استان انجام شود که این نیز از عوامل محدود کننده کار دامپزشکی است.

وی اضافه کرد: تمایل به استفاده از محصولات بومی و عدم تمایل به استفاده از محصولات بسته بندی مثل گوشت قرمز و لبنیات پاستوریزه هم از دیگر عادت های غذایی مردم است که برای حفظ سلامت جامعه، باید به مرور اصلاح شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز