چرا باید قبل از ورزش کردن موز بخورید؟

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۶:۴۷
کد خبر: ۷۰۹۵۴۷
چرا باید قبل از ورزش کردن موز بخورید؟
استفاده از موز پیش از شروع فعالیت‌های ورزشی واقعا به ورزشکاران توصیه می‌شود، چون این خوراکی به‌خوبی به عملکرد عضله‌ها کمک می‌کند. خوردن موز درحین فعالیت‌های ورزشی نیز به‌اندازه استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا مفید است و عملکرد بدن را تقویت می‌کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، یک عدد موز متوسط حدودا ۱۰۵ کالری دارد. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه، موز را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مهم در گروه خوراکی‌های ۱۰۰ کالری معرفی می‌کنند. 

بخش اصلی موز را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند که اهمیت ویژه‌ای برای بدن دارند. هر عدد موز متوسط تقریبا ۲۷ گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. کربوهیدرات‌ها، منبع اصلی سوخت برای عضله‌های بدن هستند و بدن برای فعالیت خودش به همین ترکیبات نیاز دارد.

آیا موز حاوی قند است؟

بله موز حاوی ترکیبات قندی است و هر عدد موز متوسط حدودا ۱۴ گرم قند به بدن می‌رساند، اما این قند از نوع قندهای مضر و زیان‌آور نیست. موز اساسا هیچ گونه چربی‌ای ندارد و مانند خوراکی‌های مصنوعی حاوی قندهای افزودنی هم نیست، درحالی که فیبر و کمی هم پروتئین برای بدن فراهم می‌کند. درواقع، ترکیبات قندی به‌کاررفته در انواع کلوچه‌های صنعتی و دیگر خوراکی‌ها هستند که از نوع قندهای مضر محسوب می‌شوند و به سلامتی انسان‌ها آسیب می‌رسانند. 

بالا بردن میزان فیبر دریافتی از طریق رژیم غذایی، دو فایده مهم دارد: کمک به سیر شدن و کمک به تحرک هرچه بهتر روده‌ها. طبق مطالعه منتشرشده در American Journal of Clinical Nutrition، اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی حتی از بدن در مقابل ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان کولون محافظت می‌کند. علاوه بر فیبر و قندهای طبیعی، مقادیر کمی هم از دیگر مواد مغذی مانند ویتانین C، فولات، منیزیم، ویتامین A و آهن در موز یافت می‌شود. براساس گزارش Food Chemistry، موزها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری هم هستند.

درباره پتاسیم موجود در موز چه می‌دانید؟

حتما شما هم شنیده‌اید که موز، یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت پتاسیم است. پتاسیم، نوعی الکترولیت است که در بدن بسیاری از ما انسان‌ها به اندازه کافی وجود ندارد، درحالی که هم برای انقباض عضله‌ها لازم است و هم برای تپش قلب. البته باید توجه داشته باشید که سدیم و پتاسیم باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند روند ورود و خروج مایعات را به‌خوبی در سلول‌ها انجام بدهند. مطالعات علمی هم نشان می‌دهند که پتاسیم، کلید اصلی برای برقراری تعادل در وضعیت فشار خون است. 

یکی از مطالعات American Journal of Physiology در همین زمینه حاکی از آن است که افزایش پتاسیم دریافتی از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی، می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد و درنتیجه اثرات مثبتی در راستای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های کلیوی داشته باشد.

آیا باید پیش از ورزش کردن، موز بخوریم؟

استفاده از موز پیش از شروع فعالیت‌های ورزشی واقعا به ورزشکاران توصیه می‌شود، چون این خوراکی به‌خوبی به عملکرد عضله‌ها کمک می‌کند. یکی از مطالعات PLoS One نشان می‌دهد که خوردن موز درحین فعالیت‌های ورزشی نیز به‌اندازه استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا مفید است و عملکرد بدن را تقویت می‌کند. به‌علاوه، موز اساسا نسبت به نوشیدنی‌های انرژی‌زا، منبع سالم‌تری برای دریافت پتاسیم به‌شمار می‌رود.

در صورت مبتلا شدن به مشکل گوارشی، باید موز بخوریم؟

خوردن موز در چنین مواقعی واقعا مفید است. یکی از مطالعات Pediatric Gastroenterology، Hepatology & Nutrition نشان می‌دهد که موز حاوی فیبر محلول است و درنتیجه هم به تسکین یا پیشگیری از نفخ کمک می‌کند و هم به تسکین یا پیشگیری از ابتلا به یبوست. همچنین، پتاسیم موجود در موز نیز به تثبیت سطح سدیم در بدن کمک می‌رساند و نفخ را کاهش می‌دهد.

آیا باید موز را با خوراکی‌های دیگر بخوریم؟

نه لزوما. با این‌حال، اگر به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا باشید، می‌توانید موز را همراه با منابع پروتئینی مهم مانند کره بادام‌زمینی خالص مصرف کنید تا هم احساس سیری پایدارتری داشته باشید و هم شانس موفقیت در کاهش وزن را بالاتر ببرید. به‌علاوه، موز حاوی فیبرهایی به‌نام نشاسته مقاوم است که واکنش‌های قند خون در بدن را ضعیف‌تر می‌کنند. طبق گزارش Nutrition Bulletin، مواد غذایی حاوی نشاسته مقاوم مانند موز می‌توانند برای افراد مبتلا به بیماری دیابت از همین نظر مفید باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز