روش‌های تشخیص دیسک کمر: شرح حال، معاینه بالینی، MRI و سی تی اسکن

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۱:۱۳:۱۶
کد خبر: ۹۱۸۷۷۳
روش‌های تشخیص دیسک کمر: شرح حال، معاینه بالینی، MRI و سی تی اسکن
بسیاری افراد به دلیل ابتلا به مسائل ژنتیکی، عادات غلط زندگی (نحوه ایستادن و نشستن) و شرایط کاری و آسیب‌های دیگر درگیر دیسک کمر و عوارض ناشی از آن هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ابتلا به دیسک کمر و در نتیجه کمردرد امروزه یکی از مهم‌ترین علل مراجعه به پزشک در سراسر دنیا است. بسیاری افراد به دلیل ابتلا به مسائل ژنتیکی، عادات غلط زندگی (نحوه ایستادن و نشستن) و شرایط کاری و آسیب‌های دیگر درگیر دیسک کمر و عوارض ناشی از آن هستند. تشخیص صحیح دیسک کمر برای تجویز و تعیین روند درمان مهم است.

روش‌های تشخیص ابتلا به بیماری تحلیل دیسک کمر

برای کمک به تشخیص تفاوت بین بیماری تحلیل دیسک و بیماری‌های دیگر در قسمت پایین کمر که باعث بروز درد در این ناحیه می‌شوند ممکن است پزشک یکی از سه اقدام زیر را انجام دهد:

بررسی سوابق بیمار

به نقل از متخصص طب فیزیکی غالباً اولین گام در تشخیص بیماری تحلیل دیسک (یا دیسک دیژنراتیو) بررسی سوابق پزشکی بیمار است. پزشک ممکن است به عنوان بخشی از معاینه و ارزیابی از شما سؤالات زیر را بپرسد:

  • درد قسمت پایین کمر شما از چه موقع شروع شده است؟
  • آیااخیراً یا در گذشته دچار آسیب‌دیدگیشده‌اید؟ آیا سابقه ابتلا به سرطان یا مشکلات مادرزادی متابولیکی داشته‌اید؟
  • کدام فعالیت‌ها یا وضعیت‌های بدنی باعث تشدید علائم شما می‌شوند؟
  • کدام یک از روش‌های درمانی یا داروها در تسکین درد مؤثربوده‌اند؟
  • علائم را با چه تناوبی مشاهدهمی‌کنید و شدت آنها چقدر است؟

لیست بالا، کامل و جامع نیست اما نوشتن جواب سؤالاتذکر شده قبل از مراجعه به پزشک مفید است زیرا به شما کمک می‌کند تا از دقایقی که نزد پزشک هستید استفاده بیشتری ببرید.

 معاینه فیزیکی

پس از این که پزشکسؤالاتی در مورد سوابق پزشکی شما پرسید،احتمالاً شما را معاینه می‌کند. این معاینه معمولاً از پایین کمر و پاهای شما انجام می‌شود (زیرا علائم ناشی از تحلیل دیسک در این قسمت مشاهده می‌شوند).

هدف از انجام معاینه‌هایفیزیکی، تعیین و تشخیص ابتلا به بیماری تحلیل سیستمی دیسک است. برای دست‌یابی به این هدف، پزشکموارد زیر را مورد بررسی و معاینه قرار می‌دهد:

  • دامنه حرکتی
  • قدرت عضلانی
  • احساس
  • رفلاکس­ها
  • نحوه راه رفتن
  • دردهایی که باعث تشدید درد می‌شوند
  • رفلاکس­های عضلانی
  • انحناها و انحراف‌های ستون فقرات
  • حساسیت‌های موضعی نسبت به لمس

برای راحت‌تر انجام دادن تست‌های فوق بهتر است در هنگام مراجعه به پزشک، لباس ورزشی بپوشید.

آزمایش‌های تصویری تشخیصی (عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی)

به نقل از دکتر فرخانی متخصص ستون فقرات عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس غالباً اولین مرحله در تشخیص ترازبندی ستون فقرات و پارامترهای ستون فقرات – لگن (که نشان‌دهنده وضعیت طبیعی بدن است)می‌باشد. شکستگی‌ها، بی‌ثباتی‌ها و اختلالات و ناهنجاری‌های دیگر که باعث بروز درد شده‌اندرا نیز می‌توان به کمک عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس تشخیص داد.همچنین عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس، اطلاعات اولیه در مورد اختلالات ستون فقرات (مانند بیماری تحلیل دیسک) را برای پزشک فراهم کرده و به تحلیل نتایج حاصل از تصاویر سی تی اسکن و ام آر آی نیز کمک می‌کنند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است پس از انجام معاینه‌های فیزیکی از شما بخواهد که‌ام آر آی بگیرید. تصاویر ام آر آی به وی در تأیید تشخیص بیماری دیسک دیژنراتیو یا رد احتمال ابتلا به هر گونه بیماری در قسمت پایین کمر که باعث بروز علائم می‌شوند کمک می‌کند. ام آر آی به خصوص برای ارزیابی عصب‌ها و بافت‌های نرم (رباط‌ها، دیسک‌ها، سینوویوم و...) پایین کمر مفید است.

ام آر آی همچنین به تشخیصتخریب فضای دیسک و همچنین فرسایش صفحه انتهایی غضروف کمک می‌کند. هر دو این مسائل رابطه‌ای نزدیک با درد ناشی از ابتلا به بیماری تحلیل دیسک دارند و نشان‌دهنده فتق دیسک و فشردگی عصب‌هامی‌باشند.

 سی تی اسکن نوعی عکس‌برداری چرخشی به وسیله اشعه ایکس است که اطلاعات دقیق سه بعدی در مورد آناتومی استخوان به پزشک می‌دهد و برای ارزیابی بیماری‌های تحلیلی (مانند بیماری دیسک دیژنراتیو) بسیار مفید است. معمولاً بیماران برای روشن شدن و تشخیص دقیق یافته‌های آناتومیک تصاویری که به وسیله اشعه ایکس گرفته شده است به سی تی اسکن یا ام آر آی نیاز دارند.

به هر حال، باید توجه داشته باشید که دیسک تحلیل رفته همیشه باعث بروز درد نمی‌شود. این بدان معنا است کهاحتمالاًتصویربرداری‌هایتشخیصیمؤید وجود تحلیل دیسک هستند اما علت واقعی درد در پایین کمر شما چیز دیگری (مانند ابتلا به اسپوندیلوستزیس ایستمیک) است.

اگر گمان می‌کنید که به بیماری تحلیل دیسک مبتلا شده‌اید، اولین گام برای پیدا کردن راه تسکین آن، مراجعه به پزشکاست. وی به شما هم در تشخیص درست و هم ارائه اقدامات درمانی مناسب کمک می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز