معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سمنان خبر داد :

منسوخ شدن ۲۹ رشته صنایع دستی در سمنان

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۱۲:۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۹۱۴۶۰
منسوخ  شدن ۲۹ رشته صنایع دستی در سمنان
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان سمنان گفت: 29 رشته صنایع دستی در استان سمنان منسوخ شده و یا در حال منسوخ شدن است.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان، «جعفر صفاخواه» اظهار داشت: تا کنون 11 رشته صنایع دستی استان سمنان شامل چاقوسازی، قفل سازی، گره چینی، ارسی سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، طراحی سنتی(طراحی فرش)، حجاری سنتی(سنگ تراشی) و کلاه نمدی منسوخ شده است.

وی تعداد رشته‌های در حال منسوخ شدن را نیز 18 رشته عنوان کرد و گفت: نمدمالی، چاپ قلمکار، قلمزنی، مرواربافی، البسه محلی، مسگری، ملیله سازی، خراطی، چلنگری، حکاکی روی فلز، مشبک فلز، سرمه دوزی، سوخت روی چوب، حصیربافی، احجام چوبی، کرباس بافی، حمام سری و فوت بافی نیز از جمله رشته‌هایی هستند که در معرض خطر فراموشی و منسوخ شدن قرار دارند.

صفاخواه با بیان اینکه هنرمندان استان در 52 رشته صنایع دستی فعالیت دارند، گفت: این رشته ها شامل بافته‌های داری و زیراندازها، نساجی سنتی، سفال و سرامیک و کاشی سنتی، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی، صنایع دستی سنگی، صنایع دستی مستظرفه، چاپ های سنتی و رودوزی های سنتی است که هر یک دارای زیرشاخه‌های متعددی است.

وی، ایجاد مراکز فروش صنایع دستی را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از منسوخ شدن رشته‌های صنایع دستی عنوان کرد و گفت: فروش صنایع دستی موتور محرک تولید است و باعث بالا رفتن کیفیت تولید می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان سمنان با تاکید بر اینکه با ایجاد مراکز رسمی و استاندارد می‌توان بقای رشته های صنایع دستی را تضمین کرد، افزود: بر این اساس ایجاد بازارچه های دائمی و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری از برنامه های این اداره کل است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز