پرویز کردوانی؛

انتقال آب به سمنان رویکرد مثبتی برای رفع چالش کم آبی است

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۱:۱۴:۲۰
کد خبر: ۸۵۸۷۵۵
انتقال آب به سمنان رویکرد مثبتی برای رفع چالش کم آبی است
استاد دانشگاه و کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به سمنان رویکرد مثبتی برای رفع چالش کم آبی است، گفت: ناآگاهانه نباید درباره مسایل زیست محیطی این طرح بزرگ حرف زد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛پرویز کردوانی در همایش انتقال آب دریای خزر به سمنان در دانشگاه سمنان گفت: نباید ناآگاهانه درباره این طرح حرف زد چراکه انتقال آب می‌تواند در راستای رفع چالش‌های خشک‌سالی در سمنان مؤثر باشد.
این کارشناس و استاد دانشگاه همچنین با ابراز اینکه حفر چاه های عمیق و عمیق درنهایت به خشکی بدل شد، افزود: با احداث سدها نیز جلوی رسیدن آب به برخی استان‌ها گرفته شد و امروز مجموع این سیاست‌های غلط‌، کار را به‌جایی رسانده که مثلاً یزد اصلاً آب آشامیدنی ندارد و آب این استان از چهار منبع خارج از منطقه تأمین می‌شود.
کردوانی افزود :  سومین موضوع پس از حفر چاه و سد که عامل فقدان آب در ایران شد همان مصرف بی رویه بود، یعنی فرهنگ استفاده از شلنگ و باغچه که توانست آب کشور را به هدر دهد، اما بازهم درباره این امر کسی نگفت که باید از آب درست مصرف کرد تا امروز که آب تمام‌شده است.
کردوانی بیان کرد: چهارمین عامل خشک‌سالی اما، عدم جانمایی درست صنایع در استان‌های کشور است، در خارج از کشور صنایع فولاد را نه کنار رود بلکه در کنار دریا می‌سازند اما سیرجان و اصفهان که خشک‌ترین مکان‌های ایران محسوب می‌شوند، میزبان پرآب‌برترین صنایع ما هستند.
وی درباره انتقال آب دریای خزر هم گفت: دریای خزر دارای مزیت‌های از جمله نزدیکی به سمنان است تا جایی که حتی زباله‌های تولیدی در مازندران به استان سمنان ریخته می‌شود و دومین مزیت انتقال آب از خزر است که آب این دریا مناسب‌تر از آب خلیج‌فارس محسوب می‌شود، یعنی یک‌چهارم آب خلیج‌فارس نمک و شوری در آب خزر وجود دارد لذا فراوری آن نیز بهتر است .
پدر علم کویر شناسی بابیان اینکه یکی از ایراداتی که به انتقال آب خزر گرفته می‌شود، خطر حیات‌وحش و ماهیان دریا است، تأکید کرد: ۲۰۰ میلیون مترمکعب سالانه برداشت اصلاً میزانی نیست که بخواهد غلظت نمک را افزایش دهد وفقط یک رود ولگا هر ثانیه میلیاردها مترمکعب آب به خزر وارد می کند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز