مدیریت استرس مهمتر از کنترل خود بیماری کرونا است

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۱۰:۱۷:۰۸
کد خبر: ۹۷۰۱۷۱
مدیریت استرس مهمتر از کنترل خود بیماری کرونا است
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود بر ضرورت هعمراهی رسانه‌ها با مدیران و مسوولان حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: مدیریت استرس در این شرایط، مهمتر از مدیریت کنترل کرونا است.

به گزارش خبرگزار ی برنا؛ دکتر چمن به نقش رسانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید در این شرایط سخت و دشوار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری فرهنگ خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را در جامعه ترویج دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود افزود: با آگاهی دادن رسانه‌ها در خصوص راه‌های پیشگیری و خودمراقبتی به مردم می توان از شیوع بسیار بالای این ویروس جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه هر فرد مبتلا چنانچه موارد بهداشتی را رعایت نکند می‌تواند  دو تا چهار تن را مبتلا کند، تصریح کرد: رعایت اصول خودمراقبتی و آگاهی بخشی نقش مهمی در مقابله با این بحران دارد.

دکتر چمن با اشاره به اینکه مهمترین رکن اصلی کنترل و مقابله با بیماری های عفونی از جمله ویروس کرونا خودمراقبتی است، ادامه داد: این ویروس ۲ ماه است که از مبداء چین گسترش پیدا کرده که توجه ما در آن زمان معطوف به این کشور بود اما این ویروس در کشورهای دیگر هم شیوع پیدا کرده و با واسطه وارد کشور شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود، ادامه داد: ما در دهکده جهانی زندگی می کنیم و شیوع این ویروس امری اجتناب ناپذیر بود اما  باید از قبل برنامه ریزی و پیشگیری را در دستور کار خود قرار می دادیم که تا حدود زیادی در سطوح ملی و منطقه ای فعالیت ها را ازهمان ابتدا آغاز کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این ویروس به مانند ویروس های مشابه ازجمله آنفلوآنزا، سیاه زخم، سارس و سل با بالا رفتن دما و گرم شدن هوا از بین برود.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی شاهرود تصریح کرد: شرایط آب و هوایی این شهرستان از لحاظ دمایی شبیه به شهر ووهان چین بوده و مستعد شیوع این ویروس است پس به ناچار باید آن را جدی گرفت و با رعایت نکات بهداشتی از فعالیت آن کاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود، با بیان اینکه در این مرکز هیچ غربالگری و نمونه آزمایش تشخیص ویروس کرونا انجام نمی شود، افزود: نمونه های مشکوک به کرونا به تهران ارسال شده تا در نوبت قرار گرفته و نتیجه آن بعد از مدتی مشخص می شود.

دکترچمن تاکید کرد یکی از مهمترین اصل خود مراقبتی شست و شوی مکرر دست ها با صابون است، خاطر نشان کرد: اگر دست ها به نحو  صحیح دستکم در مدت زمان ۲۰ ثانیه شسته شود از انتقال ویروس جلوگیری می کند.

به گفته وی دست نزدن به چشم، بینی و دهان، رعایت فاصله تا یک متر از همدیگر، کنترل ترشحات تنفسی از دیگر عوامل خود مراقبتی است که با رعایت این نکات بسیار بعید است که از طریق دیگری فرد آلوده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود ادامه داد: در موقع سرفه و عطسه از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا حتی از آستین لباس خود برای جلوگیری از پخش شدن ترشحات تنفسی استفاده شود و دستمال استفاده شده بلافاصله در سطل زباله انداخته شود.

وی مدیریت استرس را مهمتر از مدیریت کنترل کرونا خواند و گفت: استرس و نداشتن اعتماد به نفس موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و توان مقابله را کاهش می دهد.

دکتر چمن احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را ۲ درصد اعلام کرد و اظهار کرد: بر اساس آمار مرگ افراد مبتلا به این ویروس در افراد زیر ۴۰ سال کمتر از نیم درصد است.

به گفته وی بر اساس آمارهای موجود گروه های سنی بالای ۷۰ سال که دارای بیمار های قلبی و عروقی، آسم، دیابت، سرطان، نارسایی کلیوی و دارای نقص سیستم ایمنی هستند، با شدت بیشتری بیشتری درگیر این ویروس بوده و نیاز به مراقبت جدی تری دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود، تب، سرفه و تنگی نفس را از علایم بارز این بیماری خواند و افزود: ممکن است فرد مبتلا علایمی غیر اختصاصی از جمله خستگی،سردرد و ضعف عضلانی هم داشته باشند.

دکترچمن ادامه داد: ۸۰ درصد مبتلایان علایم را به صورت خفیف، ۱۴ درصد شدید و  چهار درصد بحرانی نشان می دهند که فقط ۲ درصد با مرگ همراه است.

وی گفت: در بیماری کرونا ۲ تا ۱۴ روز بعد از ابتلا علایم بالینی پدیدار شده و در صورت وخامت یک تا ۴۱ روز بعد بیمار فوت می‌کند.

به گفته وی راه انتقال این ویروس، انتشار قطرات ترشحات دهان و بینی به طور مستقیم به فرد دیگر  است.

دکتر چمن با بیان اینکه انتقال این ویروس بیشتر از دست های آلوده و تماس با چشم و بینی انجام می شود، ادامه داد: ماندگاری این ویروس در سطوح محیطی ممکن است تا چند روز باقی باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک و دستکش برای افرادی که علایم ویروس را ندارند ضروری نیست، تاکید کرد: باید از ماسک ودستکش های موجود در بیمارستان ها برای بیماران و مراقبین استفاده شود.

این پزشک متخصص همچنین به شهروندان توصیه کرد از حضور در مجالس، مراسم ها و سمینارهای غیر ضروری اجتناب کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود  از مسوولان دستگاه های اجرایی خواست تا یک نفر را برای آموزش روش های پیشگیری و مقابله با این ویروس به معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی معرفی کنند تا آموزش های لازم را فرا گرفته و در اختیار دیگر همکاران خود قرار دهند.

 

نظر شما
پرونده ویژه