مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی:

۲۸ سمن در حوزه محیط زیست فعال هستند/قاچاق هوبره در شهرهای مرزی

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۲:۲۸:۲۴
کد خبر: ۹۱۴۳۲۱
۲۸ سمن در حوزه محیط زیست فعال هستند/قاچاق هوبره در شهرهای مرزی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت ۲۸ سمن در حوزه محیط زیست در خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه شاهد قاچاق هوبره در شهرستان‌های مرزی چون زیرکوه هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حسن اکبری، صبح دوشنبه در نشست سمن‌های فعال حوزه محیط زیست با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی ۲۸ سمن در حوزه محیط زیست داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تعداد سمن‌های فعال به ۲۰ مورد می‌رسد، بیان کرد: این سمن‌ها تنها در مرکز استان فعال نیستند بلکه در شهرستان‌هایی چون فردوس و قائن و در مرحله بعد در زیرکوه و سرایان نیز انجمن‌ها و سمن‌های زیست محیطی فعالیت‌های بسیار خوبی دارند.

اکبری با اشاره به چالش‌های زیست محیطی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از جمله این چالش‌ها می‌توان به معضل گرد و غبار در برخی مناطق، موضوع آب، بحران نابودی منابع زیستی و انقراض برخی گونه‌های جانوری می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه خراسان‌جنوبی در یک منطقه خشک واقع شده ولی ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور را در این پهنه از ایران می‌توانیم مشاهده کنیم که نکته‌ای بسیار مهم و ارزشمند از نظر محیط زیستی محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: با وجود این تنوع زیستی شاهد شکار و قاچاق گونه‌های نایاب برخی از حیوانات چون پرنده بی‌نظیر هوبره هستیم که این مورد را در شهرستان‌های مرزی چون زیرکوه بیشتر مشاهده می‌کنیم.

اکبری اظهارکرد: در زمینه مقابله با قاچاق‌گونه‌های نایاب، دستگاه‌های انتظامی و قضائی همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند ولی جای فرهنگ‌سازی در بین مردم و جوامع محلی در زمینه این موضوع بسیار مهم خالی است.

وی با بیان اینکه در زمینه موضوعات زیست محیطی باید روش‌های پیشگیرانه را بیش از گذشته مد نظر قرار دهیم، بیان‌کرد: در زمینه مباحث فرهنگی و پیشگیری سمن ها و به عبارت دیگر سازمان های مردم نهاد بسیار نقش آفرین هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: در زمینه تخریب محیط زیست توسعه بی‌ضابطه معادن نیز تأثیرگذار است که این موضوع باید مدیریت شود.

اکبری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان بیابانی کشور است، یادآور شد: همچنین در بین پنج استانی هستیم که بیشترین میزان فرسایش خاک را دارد.

نظر شما