علی اف آزادسازی شهرستان جبرایل جمهوری آذربایجان را اعلام کرد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۱۸:۰۲:۰۸
کد خبر: ۱۰۶۸۵۹۵
علی اف آزادسازی شهرستان جبرایل جمهوری آذربایجان را اعلام کرد
رییس جمهوری آذربایجان امروز ( یکشنبه ) آزادسازی شهرستان " جبرایل " این کشور که ۲۷ سال تحت کنترل نیروهای ارمنستانی قرار گرفته بود، اعلام کرد .

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، " الهام علی اف "  در صفحه تویتری خود نوشت که مرکز شهرستان جبرایل و چند روستای در حومه آن از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان آزاد شده است .

شهرستان جبرایل در ۳۳۶ کیلومتری جنوب غرب باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در جنوب منطقه «قره باغ کوهستانی» و در مرز با جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد .

کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان بر شهرستان جبرایل به  قطع ارتباط با مرکز  شهرستان " فضولی " جمهوری آذربایجان که از سال ۱۹۹۳ میلادی تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار می‌گیرد، خاتمه می‌دهد.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز