ژنرال آمریکایی ادعای ترامپ را رد کرد

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۴:۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۰۷۲۷۴۷
ژنرال آمریکایی ادعای ترامپ را رد کرد
رییس ستاد مشترک نیروهای آمریکا در افغانستان روز سه شنبه در مورد توییت هفته گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان تا ابتدای سال نو میلادی آتی، گفت که به جزییات این موضوع نمی‌پردازد اما قطعا همه نیروهای آمریکایی از این کشور خارج نخواهند شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به گزارش شبکه رادیویی "ان  پی آر" آمریکا، وی با ادعای اینکه آمریکا در افغانستان برنامه مسئولانه ای دارد؛ گفت: پیام توئیتری رئیس جمهوری آمریکا به معنی خروج تمام سربازان آمریکایی از افغانستان تا آخر دسامبر نیست، ما  یک سلسله گزینه های کاهش مسوولانه‌ نیروهایمان را با رییس جمهوری درمیان گذاشته ایم.”

وی افزود: “من نمی توانم در مورد شمار دقیق (سرباز) در آینده اشاره کنم. اما به عنوان رییس ستاد نیروهای مسلح کشور مناسب نمی‌دانم تا در مورد تعداد سربازان در عملیات آینده بحث کنم و ما یک برنامه مسوولانه برای ختم جنگ بر اساس منافع آمریکا داریم.”

میلی با اعلام اینکه خروج نیروهای آمریکایی بر اساس توافق نامه سیاسی آمریکا و طالبان در دوحه است، افزود: هرچند واشنگتن تلاش دارد تا شمار سربازانش در افغانستان را به ۵ هزار و ۴۰۰ تن برساند، اما در مورد کاهش بیشتر سربازان توسط ترامپ تصمیم گرفته می شود.

وی در این خصوص اظهار داشت: “نکته مهم اینجاست که ما این کار را در شرایطی انجام دهیم که منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا را که در افغانستان در معرض خطر است تضمین کند. بنابر این ما و ارتش ما در این شرایط بهترین توصیه های نظامی خود را ارایه می دهیم تا رییس جمهوری بتواند تصمیمی آگاهانه، خردمندانه و مسوولانه اتخاذ کند.”

این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه ضمن انتقاد از ادعای ترامپ در مورد خروج تمام نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان گفته اند وعده‌های وی با واقعیت مطابقت ندارد.

"دانا استرول" کارشناس موسسه واشنگتن روز یکشنبه به نیویورک تایمز گفت: رییس جمهوری آمریکا حضور نیروهای نظامی این کشور در عربستان سعودی را افزایش داده است و هیچ یک از این نیروها در طول مدت ریاست جمهوری ترامپ به کشور بازنگشته‌اند.

استرول تاکید کرد که وعده‌های ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا با واقعیت کنونی حضور سربازان این کشور در سراسر خاورمیانه مطابقت ندارد.

وی خاطر نشان کرد که نکته گمشده در وعده‌های ترامپ این است که هم اکنون دهها هزار نیروی آمریکایی در سراسر خاورمیانه مستقر شده و از عملیات مداوم در منطقه و فراتر از آن پشتیبانی می‌کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، رییس جمهوری آمریکا بر این باور است که وعده‌هایی مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاورمیانه می‌تواند به شانس پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شود، همان وعده‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به مردم آمریکا در مورد پایان دادن به جنگ‌های بی پایان مانند افغانستان داد.

ترامپ رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته در پیام توییتری نوشت که نیروهای آمریکایی باقیمانده در افغانستان باید تا کریسمس به کشورشان بازگردند.

این اظهارات ترامپ در حالی است که «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه‌شب اعلام کرد که آمریکا تا اوایل سال آینده میلادی، شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان را به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد.

آمریکا در فوریه (اسفند) سال جاری میلادی توافقی را با طالبان امضا کرد که براساس آن تا ماه مه سال ۲۰۲۱ نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند.

رییس جمهوری آمریکا که بازگشت نیروهای نظامی این کشور به وطنشان جزو وعده‌های مهم انتخاباتی او بود، پیشتر گفته بود تا نوامبر سال جاری میلادی (مهر-آبان) شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴ هزار تا ۵ هزار نیرو کاهش می‌یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز